Nekromanti Universitetsforskning om rustningar och utmattning

OlleUtanTänder

Veteran
Joined
11 Apr 2011
Messages
41
Location
Stockholm
Även om jag inte tror att någon kommer att bygga om något rollspels viktsystem så tycker jag att den här artikeln om forskning från Leeds universitet är ganska rolig:

http://www.guardian.co.uk/science/2011/jul/20/heavy-armour-french-agincourt

Tänkte alltid som de flesta spelsystem antyder, att det är mindre belastande att bära en rustning på sig, än motsvarande vikt i en ryggsäck, men det är tydligen helt tvärt om.

Carrying a load of about 30kg spread around the body requires more energy than carrying the same load in a backpack," said Askew. "This is because, in a suit of armour, the limbs are loaded with weight which means it takes more effort to swing them with each stride. If you're wearing a backpack, the weight is all in one place and swinging the limbs is easier."
Personligen föredrar jag dock belastningssystem som helt frångår antal kilogram, men DoD spelaren i mig reagerar ändå.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
(Men...? Dod 6 får agera mitt exempel).

Basen för att bära rustning är ju sty+smi/2. Och för att kunna bära rustningen utan negativa effekter måste karaktären ha samma eller högre värde rustningteknik som rv som rustningen skyddar. Så sitter man på säg 6 i bas så kan man inte ha en rustning med rv10 utan stora negativa effekter. Helt ologiskt är det väl inte?

Äh, letar fransmännen fortfarande ursäkter till varför de förlorat genom historien? :gremwink:

Intressant dock, mer sådana intressanta articklar! :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jupp - och det är ännu effektivare att bära allting på huvudet som afrikanska kvinnor gör.
these women can carry up to 70% of their body weight on their heads considerably more economically than their European counterparts can carry equivalent backpack loads. For example, an African woman can carry a load equal to 70% of her body weight at 3.5 km/hr for 50% less energy that an American army recruit with the same load in a backpack.
Physiology of load carrying
 

OlleUtanTänder

Veteran
Joined
11 Apr 2011
Messages
41
Location
Stockholm
Radioaktiv said:
(Men...? Dod 6 får agera mitt exempel).

Basen för att bära rustning är ju sty+smi/2. Och för att kunna bära rustningen utan negativa effekter måste karaktären ha samma eller högre värde rustningteknik som rv som rustningen skyddar. Så sitter man på säg 6 i bas så kan man inte ha en rustning med rv10 utan stora negativa effekter. Helt ologiskt är det väl inte?
Jaha, jo alltså... till saken hör att jag glömde skriva att för mig fins ingen annan DoD än den kraftigt hemmamoddade 1991:an jag växte upp med... känner mig aningen daterad :gremwink:
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Det äldsta dod jag spelat är dod6 har bara läst de andra böckerna o_O

(Fatta att jag brukar känna mig som om jag är en total nolla i rollspelsvärldens stora djungel)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth said:
Jupp - och det är ännu effektivare att bära allting på huvudet som afrikanska kvinnor gör.
Fast alltså, som rustning betraktat, är det ganska värdelöst att bära den ovanför kroppen... :gremcool:

Men det kanske är det som är dvärgarnas trix, när de i flera rpg får bonus på att bära tunga rustningar & mycket packning? Eller flätar de in guldet i skägget?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Intressant, jag har alltid köpt systemens förklaring att fördelning av vikten gör att man kan bära den lättare. Rent taktiskt så känns det här bättre, eftersom man måste välja mellan rustning eller mindre utmattning.

Och RP motiveras till att inte springa runt med rustning på i onödan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sapient said:
anth said:
Jupp - och det är ännu effektivare att bära allting på huvudet som afrikanska kvinnor gör.
Fast alltså, som rustning betraktat, är det ganska värdelöst att bära den ovanför kroppen... :gremcool:

Men det kanske är det som är dvärgarnas trix, när de i flera rpg får bonus på att bära tunga rustningar & mycket packning? Eller flätar de in guldet i skägget?
Ja, dvärgar är små och får bonus mot jättar - gissa varför...
...jo, för att jättarna slår dvärgarna i huvudet, just där dvärgarna bär all sin rustning. :gremsmile:
 
Top