Nekromanti Universitet

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Det borde finnas universitet under kyrkans regi som utbildar präster och diskuterar teologi.

Lijat - tror inte det står i moduler dock.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Ja, självklart finns det universitet i jargien!
Även jargiska kejsardömet har väl lågaldiga som måste göra av sina söner nånstans. De är antagligen inte lika många och välutvecklade som Ashariens eller Cirefaliska samväldets.
En annan stor skillnad är givetvis att Jargien inte har universitet eller akademier som lär ut magi (Dessa blasfemiska svartkonster).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,342
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå.

De är antagligen inte lika många och välutvecklade som Ashariens eller Cirefaliska samväldets.
Jag kan hålla med om att Cirefalierna troligen har bättre universitet än jargierna, dock har jag svårt att tro att bondparadiset Asharien har fler och bättre universitet än Jargien. Jargerna har enligt min åsikt en betydligt mer utvecklad högkultur än vad asharierna har. På något sätt känns det som man uppskattar konst, musik och vetenskap mer i Jargien än "redneckAsharien".

MiniMoni
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Om det finns universitet så är de säkert knutna till den jargiska kyrkan. Det innebär inte nödvändigtvis att de bara diskuterar teologiska frågor; tvärtom är formerna för att diskutera trosfrågor sannolikt strikt reglerade. Sannolikt kan man även diskutera annat vetande, men då bara inom ramen för trosläran. Universiteten lär finnas vid flera av de stora städerna inom imperiet och har sannolikt en inbördes hierarki i fråga om status och prestige - sannolikt knutet till höga kyrkliga företrädare. Ett utbyggt klosterväsen med olika ordnar finns också, så vitt jag minns. Där kan också en hel del vetande finnas, kanske där med större frihet från moderkyrkan.

En bra jämförelse är de medeltida skolastikerna (lärda inom katolska kyrkan som kombinerade grekiska tänkare med den kristna tron i religiösa/filosofiska verk):

Skolastikens viktigaste redskap var diskussioner, debatter eller logik, varigenom man via slutledningar ansågs sig kunna uppställa rationella utsagor om Gud, världen och skapelsen. Målet var att framställa hela kristendomens sanning och att rationellt vederlägga de invändningar som anförts mot den. Skolastiken var aldrig källkritisk; felaktiga slutsatser ansågs bero på felaktig argumentering, medan källorna sågs som absoluta sanningar. Om källorna däremot innehöll några felaktigheter förkastades de.
Källa: Wikipedia
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jepp, staden Davos och staden Erat är båda universitetsstäder, står i Geografica Mundana. Om du har den rekommenderar jag att du kollar lite i den först, sånna här enmeningsinlägg känns ofta skapade av ren lathet.

-Hjalle
 

Mouth of Sauron

Veteran
Joined
2 Feb 2005
Messages
25
Jaså, så Hjalle, nä du! Jag råkar inte ha geografica mundana, så lathet är det inte.Har för en dag sedan beställt atlas boxen.
 
Top