Nekromanti Ungdomlig kreativitet och Talisman

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Hallå, jag rotade igenom mina gamla spel och hittade följande små expansioner gömda i Talismanlådan. Jag kom ihåg att jag och mina kompisar satt och hittade på dessa i gymnasiet. De här skall jag spara tills jag dör.

Coolt va?

(Raffe är en kompis till mig som är världens hårdaste hårdrockare)

/Vulf - som var mycket påhittigare förr. Åtminstone driftigare.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Barbariska fördelar

"Du har fritt inträde på Råsunda."

Skitkul! :gremlaugh: :gremlaugh:

/tobias
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Huligan [ANT]

Tja, barbarerna måste ju räknas som fantasyns svar på fotbollshuliganerna :gremwink:

Jag var fyndigare på den tiden.

/Vulf
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Haha!

Hade ni ingen egen spelplan också? Jag menar har man fritt inträde på Råsunda så måste ju Råsunda finnas. Kanske en monopolplan? :gremwink:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Nepp, ingen egen spelplan :) [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Ja ja ja,Talisman Yipeeee!!!!

Talisman.Det bästa brädspel jag någonsin kört men tyvärr har jag inte längre nån o spela med.SNYFT :gremfrown:.Jag har gkort en hel del expansioner bl.a En Alvkrigare ,En Gast,En bagare(ascool),En tomte,En ande. observera att jag gick i fyran när jag gjorde små expansioner.

LEVE TALISMAN </font size>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Extremt häftiga

Riktigt balla, måste jag säga, riktigt, riktigt, fetingballa. Men den där riddaren och paladinen verkar ju vara hur bra som helst.

Fast det ska ju å andra sidan vara lite obalanserat när man gör sina egna kort. Riktigt balla var de iaf.

/Rising
som inte gjort några egna Talisman-kort, men väl några Drakborgen-gubbar. Ska se om jag kan hitta dem någon gång...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Extremt häftiga

Äh, det var väl nekromantikern som var bäst. "Får alltid ha två besvärjelser". Att alltid få ha en besvärjelse anses ju vara obalanserat...


/Dimfrost, som har gjort massor av expansioner till både Talisman och Drakborgen, men har ingen aning om var han har dem.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Extremt häftiga

"Äh, det var väl nekromantikern som var bäst. "Får alltid ha två besvärjelser". Att alltid få ha en besvärjelse anses ju vara obalanserat..."

Jo, det är bra, han är grym. En sak som kanske kan vara frustrerande är att han har Visdom:5 och inte får välja att anfalla psykiskt...

Ämen han är grym, fast jag tror att riddarens häst är den bästa förmågan. Vad du än slår får du alltså fyra olika rutor att gå till istället för två. Hur mighty är inte det?

Orchen var däremot rätt... skruttig. :^) Sånt är kul, det ska vara lite klasskillnad på gubbarna.

/Rising
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Extremt häftiga

" En sak som kanske kan vara frustrerande är att han har Visdom:5 och inte får välja att anfalla psykiskt..."

Trollkarlen kan ju bara använda Psykiska strid mot andra spelare han anfaller. Han får inte ens försvara sig med det mot andra spelare som anfaller genom vanlig Strid. Han får aldrig använda det mot monster, förutom de som har Visdom, självklart. Så, särskilt frustrerande är det väl inte att sakna den förmågan? Frustrationen av att, som mäktig Trollkarl (eller Nekromantiker), bli besegrad av ett simpelt Vildsvin med Styrka 1 finns ju ändå kvar, liksom.

"Vad du än slår får du alltså fyra olika rutor att gå till istället för två."

Tja, han måste ju bestämma riktning innan han slår slaget (undantaget är när man traskar in i en ny region). Alltså får han välja mellan två rutor. Riddaren borde dock vara tvungen att välja om han ska använda sitt extrasteg innan han slår sin förflyttningstärning. Tycker jag. Eller så kan man göra som jag och en kompis gjorde då vi byggde vårat helt egna Talisman då vi var typ 10-11 år, som ganska kraftigt influerat (plagierat) av det Talisman jag spelat några dagar innan, hos mina kusiner. Vi gjorde en karaktär vid namn Riddaren, som fick börja med följeslagaren Hästen. Hästen tillät en att slå två tärningar istället för en men bara om man ville, fast det var man tvungen att bestämma innan någon tärning rullat.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Extremt häftiga

"Trollkarlen kan ju bara använda Psykiska strid mot andra spelare han anfaller. Han får inte ens försvara sig med det mot andra spelare som anfaller genom vanlig Strid."

Vaaa? Nejnej, alla kan slåss med Styrka och alla kan försvara sig med Psyke, men endast de som uttryckligen kan anfalla med psykiska attacker (Trollkarlen, trollpackan, osv) får göra så.

Eller? Så har alltid vi kört.

"Tja, han måste ju bestämma riktning innan han slår slaget (undantaget är när man traskar in i en ny region). Alltså får han välja mellan två rutor."

Ahh... okej, så är det nog egentligen, ja. Vi kör att man får välja riktning efter slaget. På den punkten tror jag att du har rätt, men när det gäller strid och psykisk strid...

"Eller så kan man göra som jag och en kompis gjorde då vi byggde vårat helt egna Talisman då vi var typ 10-11 år, som ganska kraftigt influerat (plagierat) av det Talisman jag spelat några dagar innan, hos mina kusiner."

He he, jag gjorde också ett eget Talisman-spel när jag var liten. En sak som var ballt med mitt spel var att man hade en klocka som tickade mellan dag och natt, och mellan de fyra årstiderna. Vissa fiender (och platser) var farligare på natten än på dagen, osv, och det fanns ett magiskt svärd som bara fungerade på sommaren, och på vintern kunde man åka skridskor mellan första och andra regionen, men om man slog en etta så föll man i vattnet och drunknade... He he.

/Rising
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Dagiskonspirationen

"Nejnej, alla kan slåss med Styrka och alla kan försvara sig med Psyke, men endast de som uttryckligen kan anfalla med psykiska attacker (Trollkarlen, trollpackan, osv) får göra så."

Allts, det var precis så jag menade: Trollkarlen, Likätaren och Trollpackan får anfalla andra spelare genom Psykisk Strid, men de får inte försvara (när de blir anfallna av andra spelare alltså) sig med Psykisk Strid. När han slåss mot monster så är de alltid de som bestämmer vilken sorts strid det blir.

Jag uttröck väl mig lite klumpigt först, men då jag läser det jag skrev först igen så uppfattar ser jag inte på vilket sätt det inte stämmer med det du skriver.

"Vi kör att man får välja riktning efter slaget."

Vi brukar alltid köra med att man inte får byta håll alls, förutom då man byter region. Jag inser dock nu att det är totalt vansinne eftersom man uttryckligen tappar alla former av taktiska beslut, något jag alltid ansett vara Talismans största svaghet.

"En sak som var ballt med mitt spel var att man hade en klocka som tickade mellan dag och natt, och mellan de fyra årstiderna. Vissa fiender (och platser) var farligare på natten än på dagen, osv, och det fanns ett magiskt svärd som bara fungerade på sommaren, och på vintern kunde man åka skridskor mellan första och andra regionen, men om man slog en etta så föll man i vattnet och drunknade... He he."

Varför kunde inte jag hitta på något ens i närheten så listigt som det? Jag börjar seriöst tro på de där konspirationsteorierna om att dagis dödar barnens kreativitet (så att de blir de ultimata konsumenterna) eftersom man där får allt serverat på fat och inte får hitta på vad man ska leka själv, o.s.v. Så, den oundviliga frågan är: Gick du på dagis när du var liten, Rising?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Dagiskonspirationen

"Allts, det var precis så jag menade: Trollkarlen, Likätaren och Trollpackan får anfalla andra spelare genom Psykisk Strid, men de får inte försvara (när de blir anfallna av andra spelare alltså) sig med Psykisk Strid."

Yeah, yeah, men då är vi på samma spår. Det lite tokiga med nekromantikern (som jag såg det) var alltså att han började med enorma 5 på psyke, men inte fick anfalla med Psykisk strid. Det får ju Trollkarlen. Så jag antar att nekromantikern har större användning av sitt skelett i början än av sin sitt höga Psyke.

"Så, den oundviliga frågan är: Gick du på dagis när du var liten, Rising?"

Jepp. Så länge som det var möjligt, till och med. Jag föddes precis på dagen då erm, man fick börja på dagis... Örm, nu när jag ser hur det där ser ut så låter det konstigt, men jag är säker på att jag har gått i dagis så länge som det är möjligt. Ska höra med föräldrarna hur det kunde komma sig...

Men i alla fall, nä den teorin höll inte. Jag älskade dagis. Däremot har jag fått höra i föräldrasamtal ända sedan första klass att jag levt i min egen värld och ägnat för mycket tid åt monster och för lite åt lektioner, så det säger väl en del om var mina prioriteringar har legat ända sedan barnsben.

/Rising
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Dagiskonspirationen

Jag börjar seriöst tro på de där konspirationsteorierna om att dagis dödar barnens kreativitet (så att de blir de ultimata konsumenterna) eftersom man där får allt serverat på fat och inte får hitta på vad man ska leka själv, o.s.v.

huh? Vad gick du på för nazidagis? hur som helst har jag mycket svårt att tro att det skulle stämma. Dagens dagis har väl knappast så mycket personal att det finns möjlghet att kontrollera barnens lekar?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Stora och konstiga spel

He he, jag gjorde också ett eget Talisman-spel när jag var liten. En sak som var ballt med mitt spel var att man hade en klocka som tickade mellan dag och natt, och mellan de fyra årstiderna. Vissa fiender (och platser) var farligare på natten än på dagen, osv, och det fanns ett magiskt svärd som bara fungerade på sommaren, och på vintern kunde man åka skridskor mellan första och andra regionen, men om man slog en etta så föll man i vattnet och drunknade... He he.
Det här påminner väldigt mycket om ett projekt jag och en kompis höll på med när vi var små. Vi byggde ihop en massa brädspel, så vi säkert hade runt tio spelplaner man kunde förflytta sig mellan. Just Talisman var en av de viktigaste, men sen kunde man till exemple färdas till Drakborgen och leta efter skatter, och en massa andra tuffa saker. Vi skulle också ha tid som rör sig, precis som du skriver om. Det fanns långa tabeller där man slumpade fram vilket väder det var. Om någon spelare skulle dö kunde de andra bege sig ned i dödsriket för att försöka befria honom, genom att köpslå elelr slåss med en demon. Vad det hela egentligen skulle gå ut på minns jag inte längre, för vi fick (naturligtvis!) aldrig färdigt spelet, men det skulle bli det ultimata brädspelet som aldrig skulle ta slut.


/Dimfrost, nostalgisk
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Ok! Leksakskonspirationen är ett bättre namn [OT]

"Dagens dagis har väl knappast så mycket personal att det finns möjlghet att kontrollera barnens lekar?"

Nja. Det jag menar är att man på dagis får en massa spel, lekar och leksaker att roa sig med istället för att man hittar på och skapar dem själv. Visst kan man fortfarande göra det, men i och med att man får leksaker gratis - ja, serverade på fat rent ut sagt - så minskar sannolikheten att man själv är lite kreativ eftersom man redan fått något att leka med. Det är alltså detta några forskare försökt koppla den över åren (tydligen) minskande genomsnittliga kreativiteten hos varje enskild person till.

Men det är nog ganska fel att ge dagis hela skulden för det. Även hemma har ju barnen leksaker; i genomsnitt 617 stycken, faktiskt. Det finns liksom inget behov av att hitta på egna sätt att roa sig när man har så mycket prylar - gör det enkelt för dig och konsumera istället!
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Re: Dagiskonspirationen

Men i alla fall, nä den teorin höll inte. Jag älskade dagis. Däremot har jag fått höra i föräldrasamtal ända sedan första klass att jag levt i min egen värld och ägnat för mycket tid åt monster och för lite åt lektioner, så det säger väl en del om var mina prioriteringar har legat ända sedan barnsben.
Ja här har vi min like.Fast För mig vad det robotar och kalashnikovs.Kanske därför man älskar N2.
En hemlis:Jag körde Talisman första gången när jag var 5.Dock med Min nu 25 åriga kusin som i princip spelade åt mig och såg till att jag inte började kasta iväg korten.Min spelkarriär började tidigt må ni tro.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Leksaker är barnens redskap [OT]

Jag kommer ihåg när den dagen då jag var tillräckligt bildad för att läsa på små lappar, och lade märke till en liten lapp som var klistrad på min favvogosseapas bak. "Henry" (eller så) "är en fridfull apa som gillar att bjuda på bananer om du är snäll mot honom och låter honom vila i fred." Jag blev rätt chockerad - "Henry" (Siriam) var ju en vild och galen apa som gav sig på mindre gossedjursapor och stal deras bananer. Han hade en fräck hatt också, och så såg han kanske lite pundad ut, så jag hade byggt upp den perfekta illussionen om en sorglös skojarapa med våldsamma tendenser. Jag bestämde mig den dagen för att inte läsa på de små lapparna som oftast fanns instuckna i gosedjursarslen.

Jag kan därför glatt konstatera att jag har vuxit upp i en värld -ett sagoslott, mitt rum- där leksaker är äkta förlängningar av min själ (som i ägandeprincipen) och inte förlängningar av någon klåfingrig kapitalists klåfingriga fingrar, som sträckt sig mot min själ (så som jag har sett andra barn blivit behandlade). Så nej, leksaker är inte av ondo, så länge barnen bestämmer spelreglerna. Det var mest det jag siktade på. En leksak kan vara väldigt speciellt för ett barn. Det är en sak som är enbart deras (=ingen annan vill ha den, kanske då andra barn) och en riktig förlängning av deras själ som sådan. I ett klimat där pengahungriga, feta affärsmän styr barnets själsförlängningar ges inget utrymme åt barnets själ att växa.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Amen, brother!

Jag tillbringade hela min barndom i villfarelsen att mitt favoritgosedjur var en tvättbjörn, men sen visade det sig att det var en röd panda. Jag anser att detta har gett mig en god grund att stå på – jag kan tro precis vad jag vill utan att behöva bry mig om verkligheten.

På den instuckna lappen stod det dock endast "Maskintvätt 40°".


JPS
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
På tal om gosedjur

I början av lågstadiet var min bästa vän (okej, så patetisk är jag inte; min bästa icke-mänskliga vän) en slaggklump med vag morotsform som jag hade döpt till Börje. Klumpen hade jag hittat vid ett vägbygge, och jag sydde kläder åt Börje och tog med honom överallt. Jag tappade bort honom på en semester i Norge. Det var en dag för stor sorg.
 
Top