Nekromanti Undvika!

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Fel

Precis min åsikt. Eller som de säger på alt.fan.pratchett: "AOL!"

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Fel

Hur vill du att man ska göra med att spelarna gissar?

Jag tycker de inte skall behöva gissa. Det är ju ruskigt orättvist att tvinga dem till detta när de saknar både den erfarenhet och den direkta uppfattning av situationen som karaktären har.

Som staffan säger, man slår mot undvika; om man lyckas har man undvikit, på något lämpligt vis.

Det är inte bara i strid et är så, det går inte helt att sätta sig in i rollpersonen, eftersom man som spelare inte delar exakt samma erfarenheter som man själv har. Tyvärr men så är det.

Mjo, men man behöver ju inte göra detta problem värre än nödvändigt. :)
 

smartass

Veteran
Joined
18 Aug 2001
Messages
5
??????

????????????????????????????????????????????????

"Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker"
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Jag har rätt

Mjo, men man behöver ju inte göra detta problem värre än nödvändigt
Jag har rätt!!!

// Slut.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Insikt?

Hur ska man kunna förutse vilket anfall personen gör om man inte har insikt?

// Slut.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Insikt?

För att i viss mån ingår att anpassa sig till motståndaren i stridsfärdigheterna. Det är inte värre än att man inte behöver välja vilken kroppsdel man tror att motståndaren siktar mot om man parerar - i färdighetsnivån ingår sådana bedömningar.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jag har rätt

Jag har rätt!!!

Du har rätt i att det är ett problem som ibland dyker upp i rollspel. Det innebär inte att just denna instans av problemet är berättigad eller oundviklig. Tvärtom talar alla de spel med stridssystem som inte har detta problem (inklusive Eons utan denna frivilliga regel) emot dig :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Insikt?

Om man ser till verkligheten snarare än ren regelmekanik så tar det ju en viss tid i anspråk att göra ett anfall. När Adam hugger mot Bertils huvud kan bertil därför ha en chans att uppfatta "oj, det kommer ett svärd mot mitt huvud" och bestämma sig för att ducka. Ju duktigare och mer erfaren man är desto lättare har man att uppfatta detta och desto snabbare kan man reagera.

I eon, med de aktuella reglerna helt använda, blir det i stället "Oj, Adam ser elak ut, bäst jag duckar och hoppas att han hugger där mitt huvud var" :/
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: vinit

Inte i Eon 1 i alla fall. Du kanske tänker på instinktiva försvarsmanövrer, men det är inte ekvivalent med undvika.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Använd inte specialiseringarna!

"Inte alls jobbigt, det gör så att undvikandet blir mer riskabelt. Ibland bra, ibland inte"

Kanske inte så grymt jobbigt som jag gjorde gällande i föregående post.

Jag gillar inte specialiceringarna, dels på grund av att de tar extra tid i anspråk,och dels på grund av den gissningslek som uppkommer. Jag menar, hur dumt är det inte att hoppa om det kommer ett högt anfall? Med lite vett i skallen borde man ju se skillnad på om det kommer ett högt eller lågt anfall. Använder man bara färdigheten undvika behöver man inte bry sig om att slå eventuella slag om man kan förutse motståndarens slag och man slipper även jobbiga modifikationer som kommer utav de olika kombinationer utav attack/undvika som finns.

Specialiseringarna är inget att ha! Basta.

/Foilan - the Man, the Myth, the Beast
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Re: Använd specialiseringarna!

Man kan se vad motståndaren kommer att göra om denne gör ett kraftfullt anfall, och då får man -Ob1T6. Hoppa högt är alldeles för riskabelt och ganska osmidigt, det känns inte naturligt. Ducka är mycket bättre

// Slut.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Re: Insikt?

Det tar ju som sagt en viss tid att reagera för människor. Men flugor reagerar ju väldigt bra p g a sin storlek (litenhet), då borde ju dvärgar, tomtar, gûrder och misslor reagera väldigt bra, dom också.

// Slut.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Insikt?

Tomtar och gurder kanske... Dvärgar har huvudet fullt av sten och kan knappt reagera alls; har du sett en klippa ducka någon gång? Misslor är för naiva för att fatta att någon skulle kunna försöka skada dem ("jag är ju så SöööT!", "slår du mig berättar jag för fajboj Krille").
 
Top