Nekromanti Undvika magier... och lite till...

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Det har jag funderat på, om någon kastar en blixt/eldboll/<insert annan besvärjelse here>, kan man då slå ett undvika för att undvika effekten?

Halverad skadeverkan, får man det om man lyckas sämre med sitt undvika än vad personen som kastade den lyckades med besvärjelsekonst??

Så till det andra...
Om man perfektar slag när man kastar magi... Vad gör det egentligen?

Säg att man perfektar alstra, vad händer då?
Perfektar transformering, har det någon effekt?
Perfekt besvärjelsekonst, något?
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Här är förslag på effekten av perfekta slag

Alstra:

Magikern får bra kontroll över filamenten och kan därför inte drabbas av okontrollerad dissipation vid nästa alstring

För de aspekter som har bieffekter (utmattning, någonting sådant) kan desa halveras eller helt försvinna.

Transformering:

Magikern lyckas transformera utan förlust (om det var förlust involverat), filamentet används dock till att sänka svårigheten på besvärjelseslaget eftersom att antalet filament i effekten är förbestämt av besvärjelsen.

Magikern upptäcker ett smidigt sätt att utföra transformeringen på och får en specialisering för just denna transformation (ex. pyro till ataxa etc). Denna variant är nog lite kontroversiell :gremtongue:)

Väva:

Räckvidd, effekt eller varaktighet ökar. Antingen ökar det som bäst behövs av magikern eller det som minst behövs... SL får avgöra. man kan också slå en tärning om detta. Vissa resultat kan bli knepiga och då gäller det att SL tänker till.
Om motståndsslag finns kan SL bestämma att dessas svårighet ökar en nivå eller att motstånd omöjliggörs eller att motstånd kräver perfekt slag. (Också viktigt att SL balanserar upp detta).
För att följa magiteorin bör man undvika att öka effekter som kräver fler filament. Man har ju bara ett bestämt antal alstrade. Istället kan man öka effekter som bara har med besvärjelseslagets svårigheter att göra (areaeffekt, avstånd, varaktighet (där jag menar till exempel öka från 1 minut till 2 minuter, inte till provisorisk...)) etc.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Magikern upptäcker ett smidigt sätt att utföra transformeringen på och får en specialisering för just denna transformation (ex. pyro till ataxa etc). Denna variant är nog lite kontroversiell )
Man kan ju också helt enkelt säga att spelaren får kryssa för färdigheten (eftersom det blev perfekt), och då är väl en specialiering mot det som gav upphov till kryssningen ett rimligt val.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
För den perfekta alstringen så kan regeln om dissipation (alt 1) lätt överutnyttjas. Då man ser till att alstra ETT filament (perfekt på 1, 2, 3) före en svårare alstring (för att på så sätt undvika risken att dissipera okontrollerat nästa gång).
Då är jag hellre för alternativ 2.
Mitt förslag är istället att man får ett filament mer än man försökte alstra. Detta kan dock endast utnyttjas till att sänka svårigheten. Dessutom är det omöjligt att råka ut för en okontrollerad dissipation (innevarande runda).
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Förtydligande

Jag ser att jag har skrivit "vid nästa alstring" vilket är helt fel (jag var nog full eller ngt).

Jag menade bara att man är imun mot okontrollerad dissipation under just den aktuella besvärjelsen (alltså, i de fall man skulle fumla transformera eller besvärjelse, eller enbart besvärjelse i fallet improvisation). Ett enklare sätt att uttrycka det är att man inte kan dissipera JUST DE FILAMENT som var involverade vid det aktuella alstringsslaget kontrollerat.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Jo precis. Här slipper man ju problemet med att man får många enkla slag i besvärjelsesammanhang (jag delar inte ut kryss för perfekt när man alstrar ett eller två filament på grund av den låga svårigheten). Transformering är ju för det mesta svårt och då kan krysset få räcka som bonus...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Undvika då??

Nu kom det massor av svar på perfektningsdelen av inlägget...
Så hur är det med undvika då??
Kan man undvika magier, sådär eldbollar, blixtar m.m....?

Är det svårare/omöjligt om besvärjelsen är kastad dolt??
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Undvika då??

Tja, problemet med just eldbollar är väl att dom inte är eldbolalr i eon, alltså något som färdas från magikern till sitt mål (jag har valt att låta mina magikerspelare ha sådana rent visuell, men effekten eld är ju rent tekniskt något som händer på plats.)

Vad gäller blixt, eldbollar, meteorer och annat så tycker jag inte att man ska kunna undvika dem. De är rätt futtiga ändå (såvida man inte går helvild genom att låta areaeffekt ta alla kroppsdelar och annan buggbetonad regeltolkning), och om man dessutom kunde undvika dem så skulle de göras än mer värdelösa. Inget sagt om realismen, men jag tycker att spelbalansen skulle rubbas. Dessutom skulle alla magiker raskt övergå till effekter som "smärta" och "trauma" istället, om man nu inte valde att dessa skulle kunna undvikas.

Tycker jag.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Undvika då??

Håller med, magi ska inte gå att undvika. Magin har ett mål och träffar alltid, så enkelt är det. Du behöver inte slå något slag för att träffa och det spelar ingen roll om blixten ska träffa en liten fågel som flyger snabbt eller en stor sten som ligger stilla.
 
Top