Nekromanti Undvika i EON?

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Inte?

Pja, jag vet inte. Så länge som jag använder defensivt försvar så har jag en tärning enklare på mitt försvar än du har på ditt anfall. Om vi extrapolerar det resonemanget till utmattningsrundorna så är det faktiskt inte en särskilt dum taktik. Det enda som talar emot det är att du möjligen hinner ge mig såpass mycket smärta att jag får en tärning till i svårighet.
Skall väl också pepekas att märker jag att du hela tiden väljer defensivt försvar finns det ju ingen anledning för mig att fortsätta göra snabba anfall (du får ju inte ens slå för vinit) utan jag kommer givetvis byta till kraftfulla. Så i praktiken har du bytt en lite större risk för en lättare skada mot en mindre risk för en allvarligare skada. Plus att helt har eliminerat risken för mig.

Jag tycker inte det. Tjuven borde inte ha stor erfarenhet av strid mano-a-mano mot folk i ringbrynja, svärd och sköld. Krigaren däremot har nog mer erfarenhet av att knacka ner obeväpnade individer i detta sammanhang. I exemplet behöver inte tjuven ha sin dolk eftersom den enda försvarsmanövern som han gör är 'Undvika'.
Tja han har i alla fall motsvarande ett halvårs heltidsträning (med lärare) i hur man undviker saker. Hurivida det kommer ifrån en karriär som dodgeball proffs eller att morsan slog han knstant under uppväxten har väl ingen betydelse. Han har 15 i färdigheten, alltså är han (rejält) bra i den, det är väl inte så konstigt.

Men det är ju inte så eller? Ta bort dolken från tjuven i ovanstående exempel och tjuven har fortfarande ett bättre utgångsläge som obeväpnad! Du däremot har mycket svårt att göra processen kortare. Visst kan du slå fler gånger, men det är inte en bra taktik mot den som bara vill hålla sig ur vägen.
Ähh, jag slår X antal slag mot honom (beroende på utmattning, eventuella förstärkningar eller att tjuven flyr). En stor andel av dessa slag kommer jag antingen missa eller tjuven undvika. Låt oss kalla denna sannolikhet P. Altså kommer jag få in X(1-P) träffar på tjuven samtidigt som han får in NOLL träffar på mig. Har svårt att se hur det skulle vara "bättre utgångsläge".

/Bjorn
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Inte?

Skall väl också pepekas att märker jag att du hela tiden väljer defensivt försvar finns det ju ingen anledning för mig att fortsätta göra snabba anfall (du får ju inte ens slå för vinit) utan jag kommer givetvis byta till kraftfulla.

Nu blir det lite "om jag gör så, gör du så och gör jag så"- härk. Visst, man kan alltid ändra sin taktik, men samtidigt får man inte förutsätta att motståndaren håller kvar vid sin. Det finns drag och det finns motdrag och att förutsätta att motståndaren inte gör ett motdrag är ju något farligt.

Så i praktiken har du bytt en lite större risk för en lättare skada mot en mindre risk för en allvarligare skada. Plus att helt har eliminerat risken för mig.

Ja, om jag väljer att följa den väg du stakat ut för mig, men vill du verkligen förutsätta att jag gör det?

Tja han har i alla fall motsvarande ett halvårs heltidsträning (med lärare) i hur man undviker saker. Hurivida det kommer ifrån en karriär som dodgeball proffs eller att morsan slog han knstant under uppväxten har väl ingen betydelse.

I verkligheten har den det men inte i EON vilket jag personligen tycker är en bra abstraktion av konstruktörerna. Men vad vi talade om (om jag ens minns det längre) var de bägges tidigare erfarenhet av den givna situationen. Och där vidhåller jag fortfarande att krigaren har en fördel.

Har svårt att se hur det skulle vara "bättre utgångsläge".

Det var i sanningen en dålig formulering från min sida. Med "bättre utgångsläge" menade jag egentligen att den obeväpnade tjuvens möjlighet att undvika den beväpnade krigarens anfall är större än den beväpnade krigarens möjlighet att träffa den obeväpnade tjuven.
Personligen så tycker inte jag att det är trovärdigt.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Undvika i Eon III, ändringar

"ett litet visionsavsnitt kommer med, där jag orerar varför stridssystemet i Eon är som det är. =)"

Bra!
När konstruktören talar om varför man valt att göra på ett visst sätt kan man kanske förstå tanken.
Ser gärna mer sånt.

Sen ville jag kommentera påståendet att eon skulle vara realistiskt.

Det är det inte.

Däremot är det ett roligt system, vilket är minst lika bra.
Att de sagt att tyngdpunkt ligger på realism är lite irriterande, verkar mera vara dödlighet och konsekvens som de lyckats bäst med.
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
det ser ut som om du missförstår mig nu igen.

Vad jag menar är att när han har träffat dig 1 gång (tänk inte på mängden slag som behövs för att han träffar) han har träffat dig då är det 1/10 att du lyckas undvika just denna träff. det jag sa tidigare var för att göra det hela lite mera tydligt om man nu inte räknar med svårighetsökning pga utmattning så på 100 slag så har han träffat dig 10 ggr varav dessa 10 träffar du lyckas i snitt undvika 1 gång
 
Top