Nekromanti Undring om Star Wars

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Det är en sak som jag undrat över ett tag, som kanske någon Star Wars-kännare har ett bra svar på.

Enligt mina beräkningar blir Luke Skywalker en fullfjädrad jedi på ungefär en veckas träning!

Detta beror på ett märkligt tidshopp i 'Rymdimperiet slår tillbaka'. Luke, Leia och Han lämnar Hoth ungefär samtidigt. Luke flyger iväg i sin X-vinge till Dagobah. Han påstår dessutom att det är en lång resa dit. Väl framme möter han Yoda och tränar med honom. Man får intryck av att en lång tid går.
Samtidigt flyr Han och Leia från imperiet. De gömmer sig i ett asteroidbälte, reparerar skeppet och flyger vidare till Molnstaden, som enligt Han ligger precis i närheten. Jag får intrycket att de flyr under en ganska kort tid, ett par dagar, max en vecka.
När de är framme i Molnstaden blir de tillfångatagna av Darth Vader och Luke dyker upp för att rädda dem.
Det betyder något av följande:
1) Luke tränade bara med Yoda i ungefär en vecka.
2) Han och Leia tog flera månader på sig att flyga till Molnstaden, utan att vi fick se det.
3) George Lucas klantade sig.

Eftersom alternativ 1 känns mest sannolikt betyder det att Luke blir en fullfjädrad jedi på någon dags träning med Obi-Wan och ytterligare någon vecka med Yoda. Imponerande!

Var har jag fel?

/tobias
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Var har jag fel?

Det första stora felet är väl att Luke inte ens ÄR en fullfjädrad jedi när han lämnar Yoda. Den lille gröne stenätaren sävill inte att han ska åka. Sen återvänder Luke till Yoda emellan TESB och TROTJ.

Eller om det till och med är under TROTJ?

chrull
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Det första stora felet är väl att Luke inte ens ÄR en fullfjädrad jedi när han lämnar Yoda. Den lille gröne stenätaren sävill inte att han ska åka. Sen återvänder Luke till Yoda emellan TESB och TROTJ.

Eller om det till och med är under TROTJ?
Yoda gnäller bara för att han inte vill bli lämnad ensam. När Luke återvänder i TROTJ säger ju Yoda att han är fullärd, sedan går han upp i rök.
Luke återvänder inte mellan filmerna; då är han väl upptagen med att leta efter Han.

/tobias
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
njäe

Det lär nog ha funnits en stund mellan filmerna där Luke besökte Yoda. Han bygger ju sig själv en Lightsaber och grejer. Och i början av ROTJ så är det ju nästan tydligt att Luke behärskar Kraften åtminstone litet bättre än i slutet av ESB.

Det lär väl mest vara Rebllerna med Leia i spetsen som letar efter Han. Luke är nästan Jedi nu och litet "ensam"...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Luke återvänder inte mellan filmerna; då är han väl upptagen med att leta efter Han."

Då inträffar mycket jockel, som visas i de klassiska Marvel-serierna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Då inträffar mycket jockel, som visas i de klassiska Marvel-serierna.
Det var vad jag utgick från. Jag antog att de serierna var i alla fall halvofficiella.

/tobias
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Värsta prettosvaret...

Enligt mina beräkningar blir Luke Skywalker en fullfjädrad jedi på ungefär en veckas träning! [snippelipp]]

Såhär tolkar jag skiten:

Luke är hos Yoda ungefär en vecka. Det som händer är att Luke har en enorm potential som bara ligger och bubblar (det "springer i familjen"). Yoda vrider på kranen och Luke lär sig ganska mycket jättefort.

Luke avbryter däremot sin träning allt för snabbt. Han hinner inte lära sig kontrollera sina känslor. Det är därför hans misslyckande blir så stort på Cloud City, förutom att han är en sopa på slåss.

Nederlaget på CS gör att Luke stannar upp och tänker igenom sin situation. Halvåret som går mellan ESB och ROTJ tar han det nog först ganska lungt, äventyrar lite (förmodligen i lite mer sansade äventyr än i marvelköret :gremtongue: ) och därefter sticker han till Ben Kenobis hus på Tatooine och bygger sitt eget lasersvärd. Detta gör han (tidsmässigt) just innan ROTJ börjar.

Det som gör Luke till en "nästan färdig" Jedi i ROTJ är att han nått självinsikt om vem han är och vad hans öde är. Det handlar med andra ord om mognad och inte hur väl skolad han är. Rent slagsmålstekniskt är han sämre än till exempel OB1 i Phantom Menace, men han har ett tyngre öde att möta, och accepterandet av detta gör att han på sätt och vis är mer redo att bli jedi än OB1 var i episod 1.

//erik. borde gå och lägga sig och inte hålla på att filosofera
 

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Re: Värsta prettosvaret...

Det stämmer bra att rymdvandrarn återvänder till Kenobi, allt finna att läsa i boken Shadows of the empire. Det övriga kan jag inte bekräfta, men det lät troligt.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Värsta prettosvaret...

Det stämmer bra att rymdvandrarn återvänder till Kenobi, allt finna att läsa i boken Shadows of the empire.

För att inte tala om boken Return of the Jedi (alltså inte att förväxla med filmen), vilken jag personligen anser vara mer "kanon" än SOTE.

Här kommer en :zeppelinare:

//erik. jäjäjä
 
Top