Nekromanti Undrar

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,113
Location
Tindalos
Ja, men försök hitta en Bättre begagnad bok som kanske är lite billigare...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag undrar bara om det är värt pengarna att köpa Gemini???"

Enligt min åsikt, nej.

Bortsett från att jag har en subjektiv åsikt om Gemini som mest går ut på att det har för mycket ångest och mörker för sitt eget bästa och behöver ett vettigt regelsystem, så har Cell slutat att producera grunks till Gemini.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,113
Location
Tindalos
Samlarvärde?

Samlarvärde på boken kanske det blir i framtiden....

Jag har faktiskt inte själv spelat Gemini men det är som Krille nämner något mörkt och nedstämt över spelet. Det är dock ett alternativ till de mer vanliga fantasyvärldarna om du är ute efter det.
 

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Re: Samlarvärde?

Det är så att våran spelgrupp har funderat på att köpa ett nytt rollspel och jag undrar vilket som är mest värt pengarna? :gremconfused:
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Vilka spel har ni?

Gör det lite lättare att svara på frågan, man slipper iaf att föreslå spel som ni redan har.
 

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Re: Vilka spel har ni?

Ok... Vår gurupp har EON, DoD, N2, Vampire!!
Jag tror att det var alla!!

Förslag nu... Vad tycker ni att vi ska köpa för sverok pengarna??
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Vilka spel har ni?

Mitt förslag är att ni köper M:UA, (Mutant: undergångens arvtagare) Bra och enkla regler med en grymt skön stämning i ett postapokalypiskt skandinavium.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,113
Location
Tindalos
Helt klart!

Måste vara den spelvärld ni vill spela i.

Kanske Star Wars, Star Trek, Fantasy, Skräck eller nutida Hard Boiled-action. Svårt att besvara din fråga. Har ni pratat inom gruppen vad som skulle vara kul att spela.

Men kan ge följande förslag:

Sci/Fi: Star Wars, Fading Suns eller Mutant.
Fantasy: Stormbringer, Dark Ages Vampire, 7th Sea.
Skräck: Call of Chtulhu, Hunter, Splatter.
Andra:Western, Twilight 2000, Godlike eller kanske det nedan omdiskuterade D20 Modern.

www.hobbygames.se har en bra lista och de flesta spelbolagen har egna hemsidor på nätet.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,113
Location
Tindalos
Re: Vilka spel har ni?

Håller med!

Hur i h-te kunde jag missa den regelboken i gårdagens beställning... Mummel, mummel...
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
My quest goes on (något OT)...

Min quest för gratis/prissänkt/retroaktivt betalt/billigare än eljest rollspelande går vidare, nu med ytterligare ett come-in-handy-tips värdig Husmodersföreningens Riksorgan:

Gemini finns att låna på vissa bibliotek, bl a Umeå universitetsbibliotek (om du bor långt bort från civilisationen i Västerbotten kan du fjärrlåna gratis). På så sätt kan du ägna 30 dagar (med möjlighet till omlån) till att bestämma dig huruvida Gemini är något att satsa på eller inte.

Har själv inte spelat Gemini (däremot läst en del). Jag gillar bilderna, men måste liksom Krille sälla mig till vi-som-inte-imponeras-av-färgen-svart-(så-till-vida-den-inte-åtföljs-av-ordet-humor)-(där-det-som-stod-i-den-föregående-parentesen-åtminstone-får-stå-för-mig). :gremsmile:
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Några tips

Jag ser att ni saknar ett mysigt skräckspel. "Call of Cthulhu" är kungligt, men samtidigt mycket krävande framförallt för spelledaren (med massor av SLP, massor av handouts och massor av text - äventyren är i flera fall tjockare än regelboken...)

"Chill" (i svensk översättning "Chock") är annars perfekt för att köra en-kvälls-äventyr. Snabb karaktärsgenerering och hög riskfaktor. Inte många rollpersoner kryper levande från ett möte med Det Okända... :gremtongue:

"Warhammer FRP" är en annan av mina favoriter, men mest för spelvärlden. Reglerna är föråldrade och luktar till viss del gamla D&D. Dock är de lätta att lära sig.

"Stormbringer" och (hör och häpna) "Mutant Chronicles" är andra tips. Det sistnämnda fordrar dock att man kan ha överseende med sådana småsaker som avsaknad av realism och mäktiga rollpersoner - något som många tycks få utslag av. :gremtongue:

Nya "Sagan om Ringen" verkar också lovande... och Anders Blixts "Gondica" är ett ruggigt underskattat svenskt rollspel...

(Jag tror jag ger mig nu)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vilka spel har ni?

Om ni spelar Vampire brys ni kanske inte lika mycket som Krille av ångest och liknande, så låt inte det avskräcka dig från Gemini. Annars kan ni köpa Stormbringer, Mutant, Western, Changeling, In Nomine eller godis, bland annat.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
fråga dig själv i första hand (ant)

Om du finner att stämningen är den du verkar söka och att världen är intressant nog att investera pengar i så är den definitivt värd det.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Ja det är det. Regelsystemet är mysigt värre och världen är inte per default mörk.
Framför allt är det bra om man vill spela i skitig medeltida miljö med ilskna inkvisitorer som bränner folk (är det mörkt? Noppe, bara realistiskt).

/Johan
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Det är ett gammalt spel som inte kommer att få några nya tillbehör. Ta en titt i boken, det är butiken skyldig dig som kund. Gillar du det du ser, världen och reglerna, så köp spelet, men se till att du får det till ett bra pris (inte över 200 kr, helst så lågt som möjligt). Det är ett gammalt spel, som sagt, och ingen vidare efterfrågan på det. Min lokala leksaksaffär har säkert 10 Gemini-ex som ligger och skräpar i en "fyndlåda". Jag funderar på att gå dit och erbjuda dem 100 kr för en bok.

/Skuggvarg
 
Top