Nekromanti Undrar lite ang DnD...

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
Funderar på att skaffa DnD3ed... så jag skulle vilja veta lite om spelet... hur strider, magier etc fungerar... och hur det lämpar sig till inte allt för erfarna spelare samt spelledare (jag!)... hur greyhawk är som värld, om man ska köpa forgotten realms istället och lite sånt... matnyttig information till en undrande... och hur blir det med språket eftersom det är på engelska...???!!!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Ajajaj... det var inte den lilla frågan, men jag gör väl ett försök.

För det första så är D&D klass- och levelbaserat. Din klass bestämmer rätt mycket av din figurs förmågor. Vissa hatar klassbaserade system bortom allt annat - om du är en av dessa är inte D&D för dig.

Strid funkar ungefär så här:
1. Alla slår initiativ, ett värde som behålls hela striden.
2. Kombattanterna turas om att utföra handlingar i initativordning.

För att anfalla någon i strid, slå 1d20+din attackbonus och få lika med eller mer än motståndarens Armor Class (som även inkluderar faktorer som smidighet, storlek, magiska skydd och lite annat jox). Om du träffar, slå skada och dra av från motståndarens hit points. Det finns rätt många andra handlingar man kan utföra i strid, som att använda magi och annat jox.

De flesta klasser som använder magi använder "förberedd" magi. Varje dag så har de ett visst antal spells tillgängliga på varje spell level (0 till 9), beroende på sin level och sina egenskaper. En femte levelns wizard med Int 14 har t ex 4 0:te nivåns spells, 4x1:a, 3x2:a och 1x3:e. Dessa spells förbereder de under en timme varje dag, och sedan kan man utlösa dem med några få ord och en liten gest (för de flesta spells, vissa tar längre tid).

Spells fungerar för det mesta automatiskt om inte användaren blir störd av något (som att få en klubba i huvudet), då användaren måste slå ett slag för Concentration. Däremot får ofta målet ett slag för att stå emot eller minska effekten av magin, ibland måste magikern slå ett attackslag för att träffa med magin, och vissa varelser har inbyggt motstånd mot magi som magikern måste övervinna.

Vissa klasser har "spontan" magi, som fungerar på ungefär samma sätt, förutom att man inte behöver förbereda magin varje dag utan kan använda de spells man behöver vid tillfälle. Å andra sidan har dessa klasser ett mer begränsat antal spells att välja från.

Färdigheter fungerar ganska enkelt: slå 1d20, lägg till värde, och kom över en svårighetsgrad. Olika klasser får olika mycket poäng att lägga på färdigheter (2-8, plus Intbonus, per level), och har olika klassfärdigheter (färdigheter som inte är klassfärdigheter kostar dubbelt).

D&D3 är kanske inte så lämpat för riktiga nybörjare - det har rätt mycket regler. Det finns en box att köpa som heter "D&D Adventure Game" som innehåller en nerbantad version av reglerna, färdiga figurer, och ett antal färdiga dungeonscenarier att köra. Om du är sugen på att testa D&D kan detta vara något att titta på - boxen kostar bara runt en hundring, så det är ingen stor förlust om du inte gillar det.

Både Greyhawk och Forgotten Realms är ganska standardiserade fantasyvärldar. Det finns dock avsevärt mer material till FR, medan GH lämnar mer upp till spelledaren - en smaksak.

Angående språket så är givetvis alla böcker skrivna på engelska. Under spelets gång brukar det bli en hel del svengelska - speltermer brukar bli på engelska men resten på svenska.

Hoppas det här hjälper!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Tillägg om världarna

Greyhawk som värld följer helt standardreglerna i D&D så det är grundböckerna som gäller. Kontinenten Oeriks östra del är det som boken fokuserar på och är en stor gruppering närliggande länder med enstaka vildmarksområden kvar. Lite som europa med ett stort antal länder. Greyhawk har ett stort antal "mystiska platser" som finns kvar som lämningar efter tidigare civilisationer som sedan länge försvunnit eller dragit sig tillbaks. Greyhawk är till miljö i grunden som 1400-1500 talets europa fast utan krut. Det passar till alla typer av spelande och jag skulle vilja påstå att med de många länderna är en diplomatisk kampanj lämpligt.

Forgotten Realms är mycket större än Greyhawk. Det har dock inte samma närhet mellan länderna utan det finns mycket vildmark och ingenmansland. Forgotten Realms har en hel del världsspecifika klasser, raser och annat och det finns i FRgrundboken. FR ligger före Greyhawk i utvecklingen och krutvapen finns till exempel. FR har också en större mängd magi och mycket mäktiga spelledarpersoner, troligtvis tack vare den mängd material som skrivit till den, det är ju världens populäraste rollspelsmiljö. Med alla sina olika regioner lämpar det sig för precis allt typ av spelande och äventyrande. Forgotten Realms tidslinje avanceras ständigt framåt med nya produkter till skillnad från GH som är låst till ett specifikt år då det är en Living kampanj, skött av RPGA.

En Living kampanj är en typ av spelande där man spelar vissa officiella äventyr, hemma, och på konvent och sedan rapporterar in resultatet till RPGA. Magiska föremål och sådant får man certifikat för. www.wizards.com/rpga har mer info.
 

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
helt nybörjare e vi inte... vi har liksom spelat eon i nåra månader... så kompicerade regler e vi vana me... men ja å till viss del även spelarna trivs inte riktigt me eon å mundana...
 

Hibashira

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
48
Location
Östersund
Fighting systemet i DnD är en jäkla massa inblandade regler men dom är redan inräknade så att den som ska göra anfallet endast behöver tänka på ytterst få saker, om han träffar eller inte.
 

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
ok... men e spelet bra då... känslan å så... e d ql å spelbart... realism frågar ja liksom inte efter isf ha ja eon....
 

Hibashira

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
48
Location
Östersund
*kräks först över det förkortade skriv sättet*/images/icons/alien.gif

Känslan tycker jag är upp till spelgruppen, men visst det finns gott om idér att använda i tillexempel DM guide. Sen är ju monster manual en gudagåva med smaskigheter man kan slänga på sina stackare. Det är riktigt kul (enilgt mig själv) att levla med sina karaktärer. När de går upp i lvl och tillsist når de riktigt höga har man fått så starka band med sin karaktär så man praktist taget är denne.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Ja du, vi skulle inte sitta på det här forumet och häcka om vi tyckte spelet var kass.
Förutom jag själv då som föredrar förra utgåvan AD&D 2nd edition. Då jag inte vet vad du är ute efter annat än "inte Eon" och dess realism kan jag inte rekommendera D&D.
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Du verkar tycka om Eon på samma sätt som jag (Dv.s. helst inte). Är så fallet så tycker jag att du helt klart borde testa 3:ed. Reglerna är enklare än i AD&D eftersom:
1. Det inte finns en massa friviliga extraregler som rör till allt.
2. Alla bonusar et.c. är redan inbakade.

Det som kan vara lite bökigt med reglerna är den så kallade Java- (även kallad Jävla) effekten, Dv.s. om du är van med AD&D sedan tidigare så kan det bli lite omställningstid.

Något som jag personligen har lite problem med är XP som i 3:ed är baserat på en standardgrupp av fyra personer som ligger på Lv 4 (mina spelare ligger på lv3 och 2 och är endast tre stycken). Sådana saker är dock bara en fråga om vana. Dessutom, känner jag mina spelare rätt så kommer hela gruppen att mula förr eller senare /images/icons/devil.gif och sedan så kommer jag att slippa alla omräkningar
/images/icons/laugh.gif.

Ett tips är dock at skaffa ett bra sheet, jag har märkt att man tar bort en sabla massa problem bara på en sådan enkel grej (jag använde mig av Character Generator innan).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Något som jag personligen har lite problem med är XP som i 3:ed är baserat på en standardgrupp av fyra personer som ligger på Lv 4 (mina spelare ligger på lv3 och 2 och är endast tre stycken).

<hr></blockquote>



Det där med att ligga på level 4 känner jag inte igen... "standardgruppen" består av 4 pers på samma level, inte mer.
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
--------------------------------------------------------------------------------

Något som jag personligen har lite problem med är XP som i 3:ed är baserat på en standardgrupp av fyra personer som ligger på Lv 4 (mina spelare ligger på lv3 och 2 och är endast tre stycken).



--------------------------------------------------------------------------------



Det där med att ligga på level 4 känner jag inte igen... "standardgruppen" består av 4 pers på samma level, inte mer.


Jag sa ju att jag hadde problem med det /images/icons/wink.gif.
Har för mig att det var Lv 4. Tror till och med att det var farbrorn i Sf-bokhålan som yttrade det när jag tänker efter. men har du kollat boken så tror jag dig.
 
G

Guest

Guest
Förstår inte problemet, jag har en fast grupp med tre spelare (har några extra spelare som är med när de är på besök) Lvl 7, Lvl 4 och Lvl 2. Vilket efter en snabb uträkning ger att EL runt 3 eller 4 passar alldeles utmärkt. ((7+4+2)/2=3,25).
Vi har harvat på ett tag och formeln för att räkna ut CR verkar stämma. Vi har spelat med grupper som har fler än 4 pers också.
Då såg vi ut så här Lvl 7, Lvl 4, Lvl 4 Lvl 5, Lvl 2. Vilket ger att en CR på 5 eller 6 är lämplig vilket är rimligt eftersom fler spelare är med. ((7+4+4+5+2)/2=5,5)

/images/icons/clever.gif
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Jo, det är ju helt uppenbart. Åtmindstonde på papperet. Problemet var egentligen inte 2*lv 2 + 1*lv 3, där spelarna är nu, utan snarare 2*lv 1 + 1*lv 3 som dom var innan.
Uträkningsmässigt är det lite bökigt eftersom jag inte tycker att det är en bra idé att dela jämnt på XP i en sådan grupp.
Jag tycker att en lv 1 som dör om en Goblin tittar för hårt på honom uppenbarligen löper en större risk än en lv 3.

Själva problemet var/kanske kommer att bli igen att skaffa fram bus som är balanserade för gruppen.
 
G

Guest

Guest
Hmm, Vet inte direkt hur du menar men jag förmodar att du vill ge lvl 1 tjoppen mer xp eftersom han har lägre lvl. Om jag har fattat det rätt så kolla in XP reglerna i Forgotten Realms-boken där man baserar XP på personens enskilda lvl. Det gör inte så stor skillnad på grupper som har lvl 1-4 men 5 och uppåt så ökar skillnaderna.

Reglerna funkar som vanligt men istället för att ta gruppens snittvärde när man ser hur mycket xp man får för en CR så tar man den enskildes personens XP.

Exempel.
Du har en lvl 4, en lvl 5, en lvl 6 och en lvl 7 person i gruppen. Deras snitt XP är 5,5. Låt oss säga att de dunkar ner ett lvl 7 monster. Normalt sett hade en grupp på snitt LVL 5 fått 750 xp var, men enligt FR systemet blir då XPn som följer:
LVL 4 Personen: 800 xp (3200/4)
LVL 5 Personen: 750 xp (3000/4)
LVL 6 Personen: 675 xp (2700/4)
LVL 7 Personen: 525 xp (2100/4)
/images/icons/clever.gif
 
Top