Nekromanti Undran...

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Jag har ganska nyss köpt Western men ännu inte börjat spela det, jag tror jag fattat de flesta av reglerna, det enda jag är lite osäker över är hur man köper färdigheterna från början. Jag fattar hur man köper sin rolls färdigheter, men hur går det till när man köper "egna"?

/Anakha
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Du utgår från Färdighetslistan på sidan 37 (den finns också med på utsidan av spelledarskärmen), där det står hur mycket olika färdigheter kostar. Alla färdigheter är billiga i början, det är lätt att få ett hum om det mesta, men blir dyrare ju mer du köper och ju bättre du vill bli.

Då du skapar din rollperson får du 300 poäng att använda till färdigheter, men kan välja att använda 250 av dessa poäng till att köpa en Roll. Vi tänker ge ett exempel där man valt Rollen Revolverman. De färdigheter man får för de första 250 poängen är då:

Första Hjälpen 5
Försvar 5
Orientering 5
Rida 10
Spåra 5
Teori/Vapen 10
Vapendrill/Revolver 10
Projektilvapen 10
Träffsäkerhet/Revolver 15
Träffsäkerthet/Gevär 5
Grundsnabbhet 5
Vapensnabbhet/Revolver 10

Nu har han 50 poäng kvar att köpa vilka färdigheter han vill för. Spelaren som valt Rollen Revolverman vill kunna stila ännu mer med sina revolvrar, därför börjar han med att köpa ytterligare 5 i utbildning på färdigheten Vapendrill/Revolver. Det är nu stegen mellan 11 och 15 han köper (de 10 första ingick ju i Rollen), så då kostar varje steg 3. Han har gjort av med 5 x 3 = 15 poäng och har 35 kvar.

Uppmärksamhet verkar också vara en mycket bra Färdighet att ha, så den köper han 5 steg i Utbildning i. Eftersom det är de första 5 stegen får han köpa från första gruppen, där varje steg kostar 3 (Uppmärksamhet är en mycket dyr färdighet). Han gör här av med ytterligare 15 poäng (5x3) och har nu bara 20 poäng kvar.

Därefter bestämmer han sig för att han vill kunna spela lite kort och köper 3 steg i Utbildning på Kortspel. Då han inte har färdigheten innan köper han nu de 3 första stegen, som kostar 2 poäng per steg. 3 x 2 = 6 poäng fattigare har han nu bara 14 poäng kvar.

Han bestämmer sig för att utnyttja sin snabbhet (den Egenskap han satsat mest på) till att kunna förbättra sina chanser i Kortspelet genom att fuska... Han skaffar Fingerfärdighet för att kunna trolla fram ett extra äss ur rockärmen utan att någon ser, men också för att kunna dra sin derringer så omärkligt som möjligt om det skulle behövas. För de 14 poäng han har kvar kan han först köpa de första 5 stegen för 1 poäng var. Så har han 9 poäng kvar. Han vill ha så mycket Fingerfärdighet som möjligt för dem, men eftersom kostnaden för stegen mellan 6 och 10 i Utbildning ligger på 2 poäng per steg har han bara råd med 4 till i Utbildning, de kostar alltså 4 x 2 = 8 poäng. Sammanlagt har han köpt Fingerfärdighet för 13 poäng (5 x 1 + 4 x 2). Nu har han bara 1 poäng kvar att köpa Färdigheter för.

Efter en stunds funderande sätter han sin sista poäng på Akrobatik, det får han 1 i Utbildning för.

Nu har han gjort av med alla sina poäng. De färdigheter han fått är:

Akrobatik 1 (köpt för de 50 extra poängen, kostade 1)
Fingerfärdighet 9 (köpt för de 50 extra poängen, kostade 13)
Första Hjälpen 5 (ingick i Rollen)
Försvar 5 (ingick i Rollen)
Kortspel 3 (köpt för de 50 extra poängen, kostade 6)
Orientering 5 (ingick i Rollen)
Rida 10 (ingick i Rollen)
Spåra 5 (ingick i Rollen)
Teori/Vapen 10 (ingick i Rollen)
Uppmärksamhet 5 (köpt för de 50 extra poängen, kostade 15)
Vapendrill/Revolver 15 (de 10 första stegen ingick i Rollen, de 5 sista fick han köpa för sina 50 extrapoäng, de kostade 15)
Projektilvapen 10 (ingick i Rollen)
Träffsäkerhet/Revolver 15 (ingick i Rollen)
Träffsäkerthet/Gevär 5 (ingick i Rollen)
Grundsnabbhet 5 (ingick i Rollen)
Vapensnabbhet/Revolver 10 (ingick i Rollen)

Hoppas det var svar på din fråga. Säg till annars:)

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 
Top