Nekromanti Undervisning i Kabalorden ?

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Vad skall de med all denna magi till?

Och det här är inte en fråga om utbildning, det här är mer en fråga om allmänbildning. Jag menar, hur samhällsnyttigt är det egentligen att vi i Västvärlden vet vilka bestick som används till vad, i vilken ordning man skålar, vilket datum andra världskriget startade på, hur man knyter en slipsknut, vem Afrodite var eller vad Albert Einstein är känd för?
Ingen av dom här kunskaperna fyller någon egentligen samhällsnytta för gemene man, men ändå så besitter merparten av alla människor dom. En så kallad allmänbildning.
Det är väl ett lite väl optimistiskt påstående. Jag personligen ser mig själv som tämligen allmänbildad och kan bara ungefär två tredjedelar av det där. Jag är rädd för att majoriteten av svenskarna kan högst en eller två av dem. Och vi är ändå ett allmänbildat folk.

/Joel
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Re: Konsten att avsluta en debatt

Haha, jo, sanning i det. 100 000 känns som en mer rimlig siffra. Vilket borde göra dem sanslöst mäktiga... M a o så har alltså alverna fler magiker än Soldarn och Asharien soldater? :gremtongue:

// Creigh – Som hejjar på Alverna
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Sanarimagi

Jag håller med dig Ymir. Större delen av sanari har i tidigare moduler beskrivits som magi kunniga och då vore det dumt att ändra det i alver2. Det är en bra ide att dom flesta egentligen har andra yrken och att sanari använder magi mer flitigt för vardags sysslor gör att det finns en anledning för den breda massan att behärska magin.

Skulle det vara möjligt att sanari fick en grundutbildning i stil med dvärgar i alver två då skulle man kunna ge dem alstra(aspekt)(3,4,5), besvärjelse(3,4,5),teoretisk magi(4,5,6)och transformering(2,3,4) samt kanske ob1t6-2 magnituder dock minst en eller något sådant. på så sett skulle alla sanari behärska magi men det skulle för den skull inte vara så att alla försörjde sig på magin utan dom flesta kunde ha andra yrken.

För att gämföra med andra magitraditioner har alla dvärgklaner förutom drezin 2%undergörare varav endel är magiker drezin har 4% och även om det inte är 2% magiker som tillkomigt så tycker jag att drezins magiker borde uppgå till ca 1-2% av deras befolkning det är en hög magiker per capita presis som Ljusetsriddare har sagt att sanari har men trots det så står det tydligt att endast en liten del av drezin är magiker men nästan alla sanari varefter det bara är logiskt att sanari får många gånger fler magiker per capita än drezin.

Lijat - som tycker att alla sanari ska vara magikunniga.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Vad skall de med all denna magi till?

Den bild jag fått av den "Sanariska alliansen" är inte tre olika samhällen som lever på armlängds avstånd från varandra och ingår i någon sorts union, utan ett amhälle bestående av tre olika stammar i symetri, där Sanari, Thism och Kirya ungefär= Adel, Borgare och Bönder. Är tanken annorlunda? Jag har läst alvboken ett antal gånger men förstahandsuppfattningar styr ju tolkandet framöver. Det finns ju inga "renodlade" städer av någon sort utan de flesta (med undantag för någon enstaka) städer består ju av åtminstonde två av raserna. Och där sanari finns styr dom. och finns inte dom så styr thism. Alltså, om Sanari utgör "alliansens adel", så behöver dom ju täcka "magikerbehovet" för alla tre stammar.

???
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Allmänbildning är allmänt användbar information

Jag menade inte att man skulle skola alla till att bli praktiserande, yrkesverksamma magiker. Jag sa ju faktiskt uttryckligen att folk skulle lära sig hantera en-filamentare. Inte lära sig väva Satanic Rituals of Doom
Det var inte frågan om någon uppmassfittning från min sida utan vad jag ifrågasatte var av vilken anledning ens en liten grundläggande magisk allmänbildning skulle fylla någon funktion i samhället. Jag säger inte att det är omöjligt att den skulle finnas men i så fall vill jag ha en bra förklaring till att den finns. Jag tror liksom inte att sanarialverna är dumma nog att bedriva ett utbildningsväsende utan anledning. Så låt mig än en gång ställa frågan som folk inte tycks vilja besvara - vilken funktion fyller den magiska allmänbildningen i samhället?

Och det här är inte en fråga om utbildning, det här är mer en fråga om allmänbildning. Jag menar, hur samhällsnyttigt är det egentligen att vi i Västvärlden vet vilka bestick som används till vad, i vilken ordning man skålar, vilket datum andra världskriget startade på, hur man knyter en slipsknut, vem Afrodite var eller vad Albert Einstein är känd för?
Att veta vilka bestick man nyttjar till vad kan vara nog så nyttigt då man gästar lite finare tillställningar, de flesta minns nog exempelvis den där halvt om halvt obligatoriska studentbalen då alla plötsligt skulle vara så där förbaskat sofistikerade, i vilken ordning man skålar betvivlar jag starkt att de flesta känner till (trots en flickvän som alltjämt tajar om vett och etikett så har iallafall jag lyckats undgå den detaljen), andra världskriget är som bekant en kanske lite väl tilltagen del av historieundervisningen (att den är såpass stor beror väl främst på att folk fortfarande är rädda att samma sak skall hända igen, historia läser vi ju rent allmänt bla. då det är rätt svårt att förstå ett samhälle i nuet utan att ha insikt i dess väg till nuet, historiaundervisningen är för övrigt idag inte särskilt fokuserad på kungar och årtal längre utan i dagens läge handlar det snarare om att förstå historiska skeenden), den där slipsknuten kan vara nog så bra att kunna knyta på bröllop, begravningar, släktmiddagar eller andra formaliteter, vad gäller Einstein och Afrodite så talar vi om dels en man som har haft en enorm inverkan på vårat samhälles vetenskapsteori och vad Afrodite anbelangar så är hon ju rätt synonym med kärleken vilken som bekant är den där farsoten vi alla drabbas av då och då. :gremgrin:
Summa sumarum är alltså att du lyckats nämna rätt allmängiltlig fakta som de flesta har en chans att känna till men som det också finns en viss anledning till att folk känner till inte minst då man faktiskt kan ha en viss nytta av den (även utanför Trivial pursuit brädet).
Jag har fortfarande lite svårt att se den praktiska funktionen med att lära sig grundläggande magi. Enligt fröken Rafali i inledningstexten så skall det ta iallafall några år av trägna magistudier innan man får lära sig sina första alstringar. Nu rimmar detta kanske inte så bra med reglerna för erfarenhet (med ett förbättringslag per 40h studer typ) men min poäng är att bara studera magin ytligt liksom inte tjänar någonting till och om det inte fyller någon funktion varför då bemöda sig?

Ljusetsriddare- tror förvisso att sanari överlag är mer allmänbildade än de flesta andra vad gäller magi men tycker inte på långa vägar att detta behöver resultera i var mans bruk av magi
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Vad skulle en sådan siffra innebära i praktiken?

Haha, jo, sanning i det. 100 000 känns som en mer rimlig siffra. Vilket borde göra dem sanslöst mäktiga...
Låt oss hypotetiskt anta att du har helt rätt i ditt antagande. Min fråga blir då på vilket sätt gör alla dessa magiker bruk av sina kunskaper till vardags? Teleportera sig till farmor alv? Tänder elden i spisen? Förför grannens dotter (ja, det finns ju en förföra effekt :gremgrin:)? Flyger ikapp mellan träden?

Ljusetsriddare - som tycker att 100.000 magiker känns lite väl overkill och luktar plastfantasy varning
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Allmänbildning är allmänt användbar informatio

Så låt mig än en gång ställa frågan som folk inte tycks vilja besvara - vilken funktion fyller den magiska allmänbildningen i samhället?
Det skulle ju vara ett utmärkt sätt att finna dom som her en talang för magi och som kan bli skikliga magiker som tillför sanari mycket eftersökt magiskt vetande.

Lijat - som gillar iden med att alla sanari har kunskaper i magi.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Sanaris magiska utbildning

Det skulle ju vara ett utmärkt sätt att finna dom som her en talang för magi och som kan bli skikliga magiker som tillför sanari mycket eftersökt magiskt vetande.
Frågan är bara om det krävs ett helt utbildningssystem för detta - det räcker ju gott o väl men någon form av enklare utprövning för att finna personer med talang för det magiska. Kanske skulle det dock kunna ske samband med den grundläggande utbildningen, som förmodligen syftar mer på språkkunskap och grundläggande allmänbildning än magistudier. Förvisso skulle säkerligen en vis magisk kännedom (a la Teoretisk magi) kunna ingå men troligtvis inte mer än så. Mer än så finns det enligt mig helt enkelt inget behov av i deras samhälle.
Personligen ser jag för övrigt magikeryrket som ett högstatusyrke hos sanaristammen (med en unik möjligthet att avancera uppåt i samhällspyramiden) vilket förstås skulle göra att folk i strida floder skulle söka sig till denna yrkesgenre. Därför skulle det snarare finnas behov av någon form av grundläggande kvotering för att så att säga skilja agnarna från vetet.

Ljusetsriddare - som också tycker att de flesta sanari kan hysa viss insikt i magin (att jämföra med medelsvensson på byggden som nog inte ens ha vett att skilja häxkonst från vetenskap) men att den långt ifrån borde göra dem till potentiella magiker
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Highfantasy eller icke det är frågan

Den bild jag fått av den "Sanariska alliansen" är inte tre olika samhällen som lever på armlängds avstånd från varandra och ingår i någon sorts union, utan ett amhälle bestående av tre olika stammar i symetri, där Sanari, Thism och Kirya ungefär= Adel, Borgare och Bönder. Är tanken annorlunda?
Med tanke på att sanari utgör mer än 10% av den totala befolkningen och Thism utgör majorieten av den sanariska alliansens alver så blir det på tok för mycket adel och borgare och adel i min mening. En jämförelse med våran värld ter sig naturligtvis komplicerad, om inte till och med omöjlig, med tanke på alvernas unika samhällsstruktur. Ett samhälle är dock konstant behov av producenter. I en medeltidsaktig setting borde majorieteten av produktionsmedlen innebära jordbruk och bönder. Vad gäller alverna så finns där redan ett uppenbart problem vad gäller detta (hur de skaffar sig livsmedel för ca. 2 miljoner individer i skogen) och det hela blir knappast bättre av att adel och borgare plötsligt skulle utgöra den totala majoriteten i samhället. Såvidare man inte har tänkt sig en raffinerad lösning på det hela. Magi är i och för sig en spännande lösning, vilken jag faktiskt till viss del förespråkar, men jag kan redan höra Eons mer grisoldlartendensiösa spelares upprörda stämmor...

Det hela blir alltså i slutändan en fråga om i vilken grad man önskar en highfantasy lösning på det hela.


Ljusetsriddare - som tror på en god blandning av high- och lowfantasy
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Sanaris användning av magi

När det gäller sanaris försörjning och så vidare, är det väl inte helt otänkbart att de använder sig av exempelvis biotropi för att få sin egna lilla trädgård att snabbt växa upp varje morgon och försörja den lilla familjen, använder sig av magi för att skörda, använder magiska spinnrockar av något slag för att tillverka sina kläder osv.
Hela deras samhälle måste ju rimligtvis vara genomsyrat av magi in i minsta detalj om nästan alla är magiker.
När det gäller handel med lyxvaror etc. så har de ju utmärkta förutsättningar att tillverka och handla med magiska föremål såsom artefakter och elixir. De har ju faktiskt omfattande kontakt med pyars olika handelshus.
I en värld med alver, tiraker, misslor och magi får man ju se realism på ett annat sätt.
Se magin mer som ett hjälpmedel än ett hinder, har de magin så använder de väl den, de ägnar väl inte all sin tid åt att sitta på sin formsydda kuddar och gotta sig åt hur mycket bättre de är än alla andra på att trolla.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Magikernas stam [alvhemlighetsspoilervarning]

Faktum kvarstår, mitt påstående står fast - mer än 50% av sanaristammen bör vara magikunniga.
Jag ser dock en avsevärd skillnad i en stam med en 50-procentig inriktning på magikeryrket eller en stam där många hyser en allmän insikt i magin. Det förra låter vansinnigt i mina öron men det senare kan jag tänka mig. Det verkar hur som helst som att vi är ganska överens i detta.

Att sänka magikerfrekvensen från 70-80% av ett folk till 1% är en grotesk förändring av tidigare skrivet material, helt enkelt.
Det beror helt enkelt med vilket tolkningsfilter man läser det redan skrivna materialet. Du tolkar det mer bokstavligen och jag tar det mer med en nypa salt. Din tolkning ligger nog säkerligen närmre vad som ursprungligen menades men författaren själv tycks ju ha kommit till bättre insikt sen dess...
Nåväl en 10% representation av magiker skulle jag kunna finna mig i (även om det ger den hiskeliga summan av 20.000 magiker :gremcrazy:). Lägg till detta en grundläggande insikt i magins natur hos de flesta sanari och du har i sanning en stam som med rätta går att betrakta som "magikernas stam".

Jag ser inget behov av att jämföra sanari med mänskliga magikerordnar
Jämförelsen blir relevant på så sätt att det handlar om hur de upplevs ute i världen varvid världen som den ser ut naturligtvis blir mallen för det hela. Om deras magikerfrekvens trots ynka 1% ändå är hundra gånger så stor som en nation som till och med styrs av magikertribunaler så kommer de med all sannolikhet att upplevas som en enda stor bunt magiker.

Jag påstår fortfarande inte att 70% av sanaristammen ska försörja sig som magiker (liksom, herregud...), men gott och väl att var och varannan sanarialv kan slänga ur sig en och annan besvärjelse.
Ok, och vad skall de egentligen ha sina besvärjelser till (förutom att det är förbannat coolt ATT de kan använda sig utav dem i egenskap av att vara magikernas stam)? Vilken nytta har de av sin magi i det vardagliga samhället?
Ge mig ett vettigt svar på den frågan så kan jag tänka mig att tänka om vad gäller min uppfattning om "magikerinflation"...

Mjae...så gott som alla kamorfer är ju magiker, av typvärdena i Monster och Varelser att döma...och rätt mäktiga magiker dessutom.
Alldeles FÖR mäktiga i min mening, men visst framstår de som det i M&V och själv skrev jag ju en bok om gamla ödlor som var och en är iallafall en potentiell ärkemagiker (tack och lov är de dock förmodligen inte mer än 110 stycken, om man finner draksången trovärdig, och utav dessa så är endast ett 30-tal beskrivna som direkt aktiva i Mundana). I Kamorfernas och drakarnas fall så kan jag dock till skillnad från sanristammen se en direkt vardaglig nytta av deras magi. Att leva i närhet till vatten innebär ju exempelvis att hydrotropi kan bli fasiken så användbart (för att finna mat under vattenytan m.m.).

Magin i Thalamur är förunnad samhällets elit medan sanaris magi är tillgänglig för alla (sanari, då).
Så vitt jag ser det så är inte detta riktigt fastställt ännu - finner du något citat som hävdar motsatsen så får du dock gärna upplysa mig. Den magiska utbildningen är mycket kostsam varför jag finner åtminstone någon form av kvotering som en naturlig konsekvens.

de är ju inte ens människor, utan en främmande kultur av nästintill odödliga varelser (= hinner lära sig mycket) som kommit från stjärnorna på magiska farkoster och blott strandat på en värld de i årtusenden velat fly, medvetna om dess innersta hemligheter (= Mörkret).
Förutom Liljans råd är jag mycket tveksam till att var och varannan sanari känner till detta. Visserligen styr säkerligen Liljans råd i enlighet med denna insikt, men då den nog delas av få förutom dem så är det knappast något som hela samhället aktivt verkar för. Åtminstone är de nog inte medvetna om att de verkar i den riktningen... (tricky, TRICKY, Sanari! :gremwink:)

Vad Liljans råd beträffar har jag alltid sett det som självklart att merparten av dem också är magikunniga
Jo, jag har också upplevt det så. Det känns helt enkelt "rätt" på något vis - dessutom är det förbannat coolt. Dock så är sanari trots detta INTE en magikrati vilket också var min poäng.

Att gatubelysning, dräktsömnad, vapensmide, byggnadskonstruktion och odling av nyttoväxter ofta involverar magi framgår redan i 'Alver', tex, och bara det i sig antyder ett mycket, mycket flitigare magianvändande än någon annan av Mundanas kulturer.
Yepp, men det är inte ett likhetstecken med att var och varannan sanari kan magi (asltrafärdigheter, Besvärjelse, Magiförnimmelse osv.). Däremot har de uppenbarligen en stor produktionsfaktor vad gäller magiska ting vilket dock borde involvera alkemi lika mycket som "vanlig magi".

Ljusetsriddare - som inte önskar en vidare "inflation" av magiker med alla tillhörande magiska prylar i Mundana
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
O viiips så har vi en värld full av magiska prylar

När det gäller sanaris försörjning och så vidare, är det väl inte helt otänkbart att de använder sig av exempelvis biotropi för att få sin egna lilla trädgård att snabbt växa upp varje morgon och försörja den lilla familjen, använder sig av magi för att skörda, använder magiska spinnrockar av något slag för att tillverka sina kläder osv.
I den mån jag hade tänk att magi faktiskt skulle förekomma så var det ungefär så jag hade tänkt mig det hela.

Hela deras samhälle måste ju rimligtvis vara genomsyrat av magi in i minsta detalj om nästan alla är magiker.
OM nästan alla är magiker, vilket jag vill minnas var den stora frågan i detta.

När det gäller handel med lyxvaror etc. så har de ju utmärkta förutsättningar att tillverka och handla med magiska föremål såsom artefakter och elixir. De har ju faktiskt omfattande kontakt med pyars olika handelshus.
O så förvandlades plötsligt hela Mundana till en mer DnD variant med magiska föremål i var och varannan standardiserad äventyrares hand... *känner sig plötsligt lite smått illamående*

I en värld med alver, tiraker, misslor och magi får man ju se realism på ett annat sätt.
Naturligtvis, vilket också var en rätt så nödvändigt insikt för att kunna skriva en bok om Drakar...

Se magin mer som ett hjälpmedel än ett hinder, har de magin så använder de väl den, de ägnar väl inte all sin tid åt att sitta på sin formsydda kuddar och gotta sig åt hur mycket bättre de är än alla andra på att trolla.
Jag ser magin som ett verktyg för dem. I det fall de faktiskt finns något vettigt de kan nyttja den till så får de för min del gärna också använda sig av den. Jag är dock INTE intresserad av en näst intill fulltalig magikerkultur eller någon massproducent av magiska manicklar. Sådant får en enligt mig icke gynnsam konsekvens på världen och hör därför inte hemma i min version av Mundana.


Ljusetsriddare - som tycker att FÖR mycket highfantasy får soppan att smaka surt
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
bestulna svar

En överklass på 100.000 som försörjs i samhället (sunariskogen då dvs.) av en skara om 1.000.000 individer? Personligen tycker jag det låter lite väl orimligt. Thism hyser ju också ädlingar och det hela skulle helt enkelt bli en för tung börda för samhället att bära.
Alvernas ädligar kanske inte är riktigt lika parasitiska som människornas adel. Biotropiker behöver inte äta utan kan trolla sig mätta :gremwink:.

Visst håller med dig i detta men måste det verkligen innebära en majoritet (asså mer än 50%) av stammen?
Mina argument om allmän skolgång och allmänbildning är redan stulna av diverse troll och fornnordiska jättar som loggade in ett par timmar efter att jag somnat. :gremfrown: Jag hoppades att jag hade en lösning som inte var allmän redan fast inte då :gremcrazy:.

Personligen tycker jag att en stam av nästan enbart magiker luktar koboldisering långa vägar...
Det beror delvis på vilken magi som används. De flesta sitter antagligen inte på skadliga besvärjelser, snarare fredliga vardagliga sådana. Men jag håller med dig där, delvis iallafall...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
symboliskt kapital

För att magin inom det sanariska samhället mycket väl skulle kunna vara ett mycket stort symboliskt kapital (Symboliskt kapital så som samhällsvetaren Bordieu talar om det. Han delade upp en individs inflytande i samhället i 3 delar. Symboliskt, ekonomiskt och socialt kapital). Jag kan gott se ett sanarisamhälle där grundläggande magi är ett måste för att bli socialt accepterad. Den fyller alltså ungefär lika funktion som bestickshållandet i det västerländska samhället, Gar-skärandet bland Nuuerna (en man måste skära in 6 djupa sår i pannan för att bli man. Vilket samhällsfunktion fyller det månne :gremwink: ) eller infibulationen hos en del muslimska och afrikanska folk (den mest extrema formen av kvinnlig omskärelse som säkerligen alla hört talas om :gremfrown: Jag tänker dock inte frossa i äckliga detaljer här och nu).

Många samhällen har väldigt många ritualer för sig som i sig inte fyller någon direkt och konkret samhällsnytta på det sättet som du kanske tänker dig. Men vad de gör är att de definierar etniciteten bland folket. "Det här är vi. Vi gör så här". Det finns till och med exempel på folk som har ritualer som dom inte ens vet om varifrån dom kommer. Sikherna har t.ex. en dag där alla världens sikher ska tvätta sina flaggstångar. Ingen är dock helt säker på vad fan det betyder. Men man gör det ändå :gremsmile: (se första stycket här)

Likaså kan jag tänka mig att många som gick samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet svor och spottade över kursen Matte C. Dessa personer kommer liksom aldrig någonsin att derivera ett polynom resten av sitt liv. Likförbannat var dom tvungna att lära sig det. Vad är samhällsnyttan i det? :gremwink:


"Enligt fröken Rafali i inledningstexten så skall det ta iallafall några år av trägna magistudier innan man får lära sig sina första alstringar."

Det är inom Legio Colonan det. De har säkert den här teoretiska föreställningen om att man måste vet vad man pysslar med innan man faktiskt får göra det. Jag har alltid sett alvernas magitradition som lite mer praktiskt lagd. "Klart grabben ska trolla :gremsmile: "

Jag menar. Man måste faktiskt inte sitta och rabbla två år magiteori innan man är kapabel till att börja väva besvärjelser. Yrkesmallen för primitiva magiker saknar t.ex. färdigheten Magiteori.


/Naug, som tycker den här diskussionen var rätt rolig :gremsmile:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: symboliskt kapital

Jo, jag hajar tugget så att säga i det du säger. Exemplen du ger är dock mer en fråga om "mindre detaljer i folkliga traditioner" och mindre "hela utbildningssystem" som jag ser det. Du har likväl en poäng i det du säger då ju exempelvis just religion bevisligen har haft en stor inverkan på vår världs utbildningssystem. Just sanaristammen har ju dock ingen religion (vilket iofs också är ett slags religion) men säkerligen inte mindre filosofiska åsikter om vilken utbildning som är rätt och varför för den sakens skull.
Jag ger dig därför fullt medhåll till poängen i det du säger. Sanaristammens kultur kan mycket väl ha format deras samhälle till ett magikersamhälle (egentligen var vi ju redan överens om detta - det var nog snarare magnituden av detta som vi hade olika åsikter om).

Mitt starkaste argument var inte huruvida det var etnologiskt möjligt för ett folk att bestå till så stor del av magiker, utan vilken konsekvens det får på spelvärlden. En hel stam om nästan 200.000 individer av magiker får lätt en rätt kraftfull åverkan på resten av spelvärlden. Man kan förvisso hävda att den inte haft det hittills, men frågan är om det verkligen är särskilt realistiskt att en sådan kultur inte påverkar världen i större skala än vad den redan har gjort och om författarna till världen således verkligen har reflekterat ordentligt kring detta.

Ljusetsriddare - som tackar GrottrolletNaug, Ymir och de andra för en hittills intressant diskussion som i alla des teser och antiteser otvivelaktigt förtydligat visionen av sanarialverna till den kommande Alver 2.0 (om sedan detta är något neogames gillar eller inte gillar återstår att se).
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Till vilket pris äter sig en biotropiker mätt?

Biotropiker behöver inte äta utan kan trolla sig mätta .
Ja, och detta är enligt mig också en möjlig lösning på alvernas matförsörjningsproblematik. Det är dock en långt ifrån vattentät lösning speciellt inte om man betänker den mer globala effekten av ett sådant frekvent bruk av magin. En av de viktigaste lagarna i magin är Balansens lag som säger att allting har sitt pris - all kraft måste betalas för. Om jag manipulerar vädret och får det att regna någonstans - frågan är då var det INTE regnar någonstans. Risken finns alltså att jag rubbar den balans som finns i naturen.
Vad gäller exemplet med biotropisk odlingsteknik så är frågan varifrån kraften att få växterna att växa kommer? Om kraften dras ifrån jordens näring eller från skogens växtlighet så skulle den ju sakta men säkert dreneras på dess magiskt potentiella kraft vilket förmodligen också skulle innebära en konsekvens på växtligheten i allmänhet.
Naturligtvis kan magikerna istället välja att alstra biotropin från sina kroppar (vilket ger utmattning, vilket då förstås kan ses som det pris de får betala för magin). Så långt och allt verkar vara frid och fröjd. Problemet är bara att energin från magikernas kropp ju i princip är hämtad ifrån vad skogen har att erbjuda (genom den föda han äter och odlar) vilket i så fall skulle innebära att energin går i en evig cirkel. Detta ser jag som att det direkt strider mot Balansens lag som säger att allting sker till något pris. Så frågan är vilka eller vad som får betala priset för det hela och till vilken konsekvens?

Ljusetsriddare - som plötsligt fick en mycket trevlig idé till ämne att avhandla i den kommande alverboken
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: symboliskt kapital

Trevligt att vi håller med varandra :gremsmile:

Endast en punkt håller jag dock inte med dig på. När du säger

" En hel stam om nästan 200.000 individer av magiker får lätt en rätt kraftfull åverkan på resten av spelvärlden."

Så anser inte jag att en alv som har 5 i besvärjelse och 5 i alstra <aspekt> är en magiker. Lika lite som jag anser att en samhällsvetare som har läst matte C på gymnasiet och en gång i tiden kunnat derivera polynom är en matematiker.

Man är vad man jobbar med. Ens andra kompetenser som man plockat upp på vägen är mest en trevlig allmänbildning (i brist på bättre ord. Vi verkar inte riktigt komma överens om vad en allmänbildning är :gremsmile: )


/Naug, Buggar och packar
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Notis i debatten

Observerar att Sanari inte bor för sig själva. De har sin underklass/lägre kast/arbetarklass/whatever i form av Thism och Kiriya som mer eller mindre föder dom. Dessa är också många många fler än vad Sanari är. Således behöver inte Sanari vara självförsörjande då det helt enkelt har gott om folk som förser dom med mat. Detta ger mycket tid över till att ägna sig åt annat. T.ex. högre studier (av magi) :gremsmile:


/Naug, gör ett kort inlägg som mest är avsett för hela undertråden
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
biotropiker kanske äter av överskottet

Det är dock en långt ifrån vattentät lösning speciellt inte om man betänker den mer globala effekten av ett sådant frekvent bruk av magin. En av de viktigaste lagarna i magin är Balansens lag som säger att allting har sitt pris - all kraft måste betalas för. Om jag manipulerar vädret och får det att regna någonstans - frågan är då var det INTE regnar någonstans. Risken finns alltså att jag rubbar den balans som finns i naturen.
Vad gäller exemplet med biotropisk odlingsteknik så är frågan varifrån kraften att få växterna att växa kommer? Om kraften dras ifrån jordens näring eller från skogens växtlighet så skulle den ju sakta men säkert dreneras på dess magiskt potentiella kraft vilket förmodligen också skulle innebära en konsekvens på växtligheten i allmänhet.
Delar av sunari skogen är högmagisk för biotropi. Detta borde betyda ett överskott av denna magiaspekt. Detta överskott borde magikerna kunna äta av utan att skapa en rubbning i magisystemet.

Naturligtvis kan magikerna istället välja att alstra biotropin från sina kroppar (vilket ger utmattning, vilket då förstås kan ses som det pris de får betala för magin). Så långt och allt verkar vara frid och fröjd. Problemet är bara att energin från magikernas kropp ju i princip är hämtad ifrån vad skogen har att erbjuda (genom den föda han äter och odlar) vilket i så fall skulle innebära att energin går i en evig cirkel. Detta ser jag som att det direkt strider mot Balansens lag som säger att allting sker till något pris. Så frågan är vilka eller vad som får betala priset för det hela och till vilken konsekvens?
Utmattningen återbildas ju också vid sömn vilket borde blanda in drömmagi i det hela... Kanske sover gästande människor genast sämmre i sunariskogen...
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Till vilket pris äter sig en biotropiker mätt?

Det är väl möjligt att transformera från andra aspekter i omgivningen till biotropi.
Sen om man tar de sanarialver som bor i Sunariskogen som exempel så är de ju omgivna av träd m.m som lär ha en del möjligheter att alstras från. Så utvecklade som sanari nu ska vara lär de ju ha kommit på en lösning av något slag till det problemet med sin långa livslängd och den tid deras civilisation har haft på sig att tänka på det.
Och appropå att energin skulle gå i en evig cirkel, det är ju i princip vad den gör ändå, kretslopp (Ja, jag känner till spillenergi etc. och ja, jag vet att det inte var exakt vad föregående talare menade).
Efter allt som dragits upp i denna diskussion undrar jag lite över vad alverna levde på när de flängde runt i sina eterseglare.
 
Top