Nekromanti Undervisa mig i konsten att köpa flygbiljetter

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Nu är det bara någon dryg månad kvar till jag drar till Damascus. Biljettköpandet känns dock ganska svåröverskådligt för mig som är total nybörjare på det här.

Ni som flyger mycket, hur mycket pengar kan man spara, vilka flygbolag ska man undvika, hur sent ska man köpa biljetterna, etc?

Tacksam för svar, L
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Flygbolag att undvika - SAS. (noll service och det känns ... b)
Flygbolag jag gillar - Lufthansa (KLM och British Airways har också skött sig bra)

Hur biljettinförskaffandet ser ut beror på kriterier. Jag flyger nästan bara i tjänsten och anlitar en resebyrå som sköter allt. Men det är ju antagligen dyrare - dock brukar de ha koll på alla alternativ.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Flygbolag att undvika - SAS. (noll service och det känns ... b)
Flygbolag jag gillar - Lufthansa (KLM och British Airways har också skött sig bra)
Instämmer. Förlänger listan med mina erfarenheter:

American Airlines: Sådär.
United Airlines: Bra.
Easyjet: Undvik.
Ryanair: Usel.
Japan Airlines: Bra.
Air France: OK, men undvik CDG.
Alitalia: Undvik.
Etihad: Bra.
Iberia: OK.

I vanliga fall åker jag med Lufthansa till amerika, KLM inom västeuropa och med Japan Airlines till Japan.

Enklaste sättet att hitta biljetter på internet är via http://www.kelkoo.se/ .
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Man ska normalt sett köpa biljetterna så tidigt som möjligt, men ska de vara billiga så är de inte heller ombokningsbara eller avbokningsbara (inte utan extra avgift), så det är en svår ekvation (ju längre innan - ju större risk att man tvingas omboka på grund av oförutsedda händelser).

Mina länktips är:
Momondo (en cool flygsökmotor)

och

Kilroy Travels (billiga student/ungdomsbiljetter om man är ute i god tid).

och

Zuji (HK-filialen för Travelocity, tror jag, med konkurrenskraftiga priser men eventuellt ett problem om man köper från Sverige :gremsmile: )

Att köpa direkt från flygbolagen är sällan en bra idé.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,109
Location
Tindalos
Motfrågan lyder vart du vill landa egentligen. Vilken flygplats? Nu antar jag du vill landa i Damascus. Själv har jag flugit till Syrien två gånger och då var det med Austrian Airlines.Smidigt byte i Wien.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Re: I vilket avseende? [NT]

Man måste ofta byta plan på Frankfurts flygplats. Jag har gjort två gånger och det var inte kul alls. :gremfrown:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: I vilket avseende? [NT]

ja, men de har bra öl där, i baren som ligger längsr ut i den där långa "korridoren" av taxfreebutiker man ofta får vänta i.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Vedermödor i Frankfurt

En gång blev min hustru och jag snorkigt bemötta. Hon är indiska och jag är svensk och tydligen väckte detta "gemischte" förhållande anstöt hos en tysk flygplatsanställd.

En annan gång var det en massa strul med bagage på avvägar. Det kom i och för sig fram till slut, men jag blev inte glad över hur Lufthansa-personalen brast i tillmötesgående.

I allmänhet är detta dessutom en gigantisk anläggning och det är slitsamt att ta sig mellan terminalerna.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Icke-Öl

Eftersom jag inte dricker alkohol är detta tyvärr ingen pluspoäng för mig. Kaffet är OK, men inte mer än så.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,109
Location
Tindalos
Då är troligen Austrian Airlines det bättre alternativet. Sen gäller det bara att hitta billiga biljetter och då är det troligen dagspriser som gäller.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Icke-Öl

"de hade goda mackor också, senast jag var där..."

Fast om jag inte missminner mig helt och har fumlat på mitt spelskaparkunskapsslag här så kan inte Mekanurg äta dem. För han är allergisk. Mot, typ, allt. :gremwink:


Storuggla, och björk
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Torsdagar brukar vara en billig dag att resa på. Försöker du åka måndagmorgon brukar man få betala überpriser för att sitta och trängas med yuppies. Men runt helger som påsk vet man aldrig vad som kan hända. Du kan spara massor av pengar om du är +-3 dagar flexibel.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Vedermödor i Frankfurt

I allmänhet är detta dessutom en gigantisk anläggning och det är slitsamt att ta sig mellan terminalerna.
Ja det är inte så kul om man ska springa mellan flygningar. En gång var jag ensam i bussen mellan terminalerna och pratade med en jättetrevlig turkisk führer (på tyska dvs). Bortsett från att det är inte så kul att vänta på lilla skuttet hem när man kommer från Californien eller Japan och är duktigt trött och beredd att mörda för en dusch, så har jag inget egentligen emot Frankfurt. Oändligt mycket bättre än Charles de Gaulle.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Schiphol eller Reykjavik

Om jag ska flyga till USA och inte kan direktplan från Stockholm så föredrar jag att byta i Reykjavik. En liten och lugn flygplats.

I annat fall är Schiphol rätt bra för planbyte. Medelstor och därför inte alltför långa promenader mellan gaterna. Sedan har familjen primärt bra erfarenhet av KLM i samband med Indien-resorna.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Schiphol eller Reykjavik

Har tyvärr aldrig haft nöjet att åka till Reykjavik. Något jag hemskt gärna vill göra, men då inte för flygplatsens skull.

Schiphol är bra, KLM är bra och Amsterdam är bra. Schiphol har dessutom bra tågförbindelser och ligger när både Den Haag och Amsterdam. Bara plus med andra ord. Från Schiphol har man bra förbindelser med New York, men det är svårare med Chicago vilket jag normalt åker till när jag åker till amerika. Då är just Frankfurt eller Heathrow de enda rimliga alternativen. Sist jag åkte till San Francisco fick jag ett direktflyg med Lufthansa från Munich, vilket gick jättebra.
 
Top