Nekromanti Undertryckta behov?

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Undrar om det inte finns ett undertryckt behov av att spela rollspel ute i Sverige, och världen också för den delen, tänker på fenomenet "dokusåpor" där man får följa diverse människors liv genom en kamera, och glömma sitt egna vardagsslit och grå, trista vardagsliv.
Har vi rollspelare samma behov av att titta på dessa dokusåpor som befolkningen i övrigt?
Själv så tillhör jag falangen Våga vägra dokusåpor...
Vad tror ni folks?
(Schorry om den hamnar på fel forum, för trött för det här egentligen....)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Psykologin bakom fenomenet

Anledningen till att folk i regel kollar på dokusåpor är att folk i regel är rätt korkade och därför känner sig oerhört upplyfta av att se att det faktisk finns folk som är precis lika dumma som de själva (eller till och med dummare i vissa fall).

/Elin, läser massor av böcker om psykologi just nu och vägrar att se på folk som har diarre i bästa sändningstid osv
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Re: Psykologin bakom fenomenet

Jag skulle kunna se det mer positivt om det inte vore för att det innehöll sådana massiva idioter, det är faktiskt en ganska intressant situation, att konstruera ett "mikrosamhälle" bland folk man inte känner ett dyft. Synd bara att persongalleriet till 99% består av personer som jag förmodar har svårt att gå och tänka samtidigt...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Psykologin bakom fenomenet

Synd bara att persongalleriet till 99% består av personer som jag förmodar har svårt att gå och tänka samtidigt...
Om de hade valt folk som var smarta och tänkte på vad de gjorde så hade det inte blivit någon underhållning. De vill ha folk utan hämningar, med starka åsikter och attityder som inte passar ihop och som är så korkade att de inte inser att de gör bort sig. Då får man spektakulära och lättbegripliga konflikter som den gonomsnittslige tittaren uppskattar.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jag vill inte se fler "jag tycker/tycker inte om dokusåpor"-inlägg i det här forumet. Grundtanken som presenteras i det första inlägget går att diskutera, resten av den nuvarande tråden går inte att diskutera här.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Undrar om det inte finns ett undertryckt behov av att spela rollspel ute i Sverige, och världen också för den delen, tänker på fenomenet "dokusåpor" där man får följa diverse människors liv genom en kamera, och glömma sitt egna vardagsslit och grå, trista vardagsliv.
Jag tror knappast dokusåpor har mer med rollspel att göra än vanliga såpor. Möjligtvis kan deltagarnas situation mer likna en rollspelares än en aktör i en vanlig såpa.... men nä.

Den mesta populärunderhållning handlar om verklighetsflykt.

Och?

Erik
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Psykologin bakom fenomenet

nja det kan vara rätt roande ibland att se att folk verkligen gör den där skiten på teve...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag tror knappast dokusåpor har mer med rollspel att göra än vanliga såpor. Möjligtvis kan deltagarnas situation mer likna en rollspelares än en aktör i en vanlig såpa.... men nä.
Det kanske finns något man kan lära sig om gruppdynamik under press som är användbart i spel?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
vågar vägra dokusåpor åxå !!

Tjaa, om man säger så här.. Har nman väl börjat spela rollspel så tror jag att man har 2 vägar... Antagligen så slutar man ganska snart elelr så håller man på i mer eller mindre i all evighet.. Med tillhörande spelabstinens !!
& ja, jag tillhör åxå falangen våga vägra dokusåpor..
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Mja, tanken var snarare om vårt (rollspelares alltså) behov av att se såpor i stort var/är mindre än befolkningens i övrigt, då vi får rätt så stor del av vår verklighetsflykt via rollspel. Inte någon tanke på att klanka ner (alltför mycket iaf) på dokusåpor.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Psykologin bakom andra fenomen

Som t.ex. att både rollspelare och psykologiintresserade förvånansvärt ofta är elitistiska av sig. Som man kan se rätt ofta på det här forumet. Vad är psykologin där?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Psykologin bakom andra fenomen

För att vi ärr ärliga typer som inte räds för att säga vad vi egentligen tycker eller för att rollspel verkligen gör det Piff och Puff säger att det gör med folk??
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Psykologin bakom andra fenomen

Finns ett tredje alternativ: De flesta människor är ganska 'elitistiska' av sig. För en psykologi-studerande kanske det yttrar sig som 'jag kan använda mina teoretiska kunskaper för att förklara andra människors beteende, haha'.

För en rollspelare kan det yttra sig som 'eftersom jag sysslar med en föraktad hobby betyder det att jag är ETT MISSFÖRSTÅTT GENI!!!' :gremwink:

Rollspelares tendens att fnysa åt alla andras hjärnlösa sysselsättningar, jämfört med The Great ART! är kanske värd en egen tråd. Hm?

Erik
 
Top