Nekromanti Underskattade filmer

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Vissa filmer förtjänar mer cred än de faktiskt fick. De hade allt, bra skådisar, en schyst story och allmänt är de bara bra, men.... tyvärr, det blev inget folk minns ändå. Därför ser jag det som uppgift att tipsa om bortglömda rullar som faktiskt är bra!

The Caine Mutiny (1954) har Humphrey Bogarts främsta rolltolkning och ingen jävel minns den. Filmen handlar om den unge nyexaminerade Willie Keith som hamnar ombord på minsveparen USS Caine under brinnande andra världskrig. USS Caine är ett skepp som lider av usel ledning, kaptenen är slapp och lat, befälen har tappat orken att försöka göra någon skillnad och manskapet är odisciplinerade och oborstade. Keiths illusioner om hur flottan skulle vara krossas stort, tills en dag då kaptenen förflyttas och byts ut av kapten Philip Queeg (Humphrey Bogart) som visar sig vara en hård snubbe som vill ha hård disciplin och ordning och reda. Keith blir först optimistisk och glad över att få lite ordning på tillvaron, men snart utbyts de känslorna i tvivel då Queeg börjar visa tecken på mental instabilitet. Snart viskas det i officersmässen, viskningar som kan tolkas som myteri...

Detta är en jävligt bra film, Bogarts bästa i mina ögon, hans gestaltning av den borderlineparanoida Queeg är lysande.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BB3stQg6nXg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/BB3stQg6nXg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Scenen med Queeg under rättegången är fullkomligt lysande, men den tänker jag inte länka till då den avslöjar lite väl mycket. Äh, okej då, jag spoilermärker den lite men länkar till den ändå!
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/O9KlQPX1qiE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/O9KlQPX1qiE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Nästa film är Teahouse of the August Moon (1956) där Marlon Brando spelar den okinawanske(?) tolken Sakini - that's right, Brando spelar en okinawabo. Filmen handlar i korthet om hur en by av bönder lurar skjortan av ockupationstrupperna, i detta fall representerade av kapten Fisby (Glenn Ford) som skickas till byn för att lära byborna demokrati och bygga en pentagonformad skola. Needless to say så blir det ingen skola, demokrati lärs inte ut och till slut accepterar Fisby sitt öde och inser att han inte kan göra något vettigt i byn och börjar istället att slappa dagarna i ändå. Hans överordnade blir då oroliga över att han inte får något gjort att de börjar skicka folk för att kolla upp hans framgångar...
Detta är, oväntat nog, en komedi. Och den är faktiskt kul, Brando är superb som okinawansk tolk med glimten i ögat, Ford är lysande som ryggradslös militär som låter sig hunsas av allt och alla och byborna är... tja, bybor. Svår att få tag på men den sänds ibland på TCM eller andra obskyra kanaler, om ni ser den i tablån, glo!
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/cliK-ATHgOA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/cliK-ATHgOA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>


Storuggla, snedögd brando ftw!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Myteriet på Caine var en skitstor film på sin tid, den är inte okänd, bara gammal... en generationsgrej helt enkelt. Gick på TV flera gånger på 70-talet, det var där jag såg den. För farsans generation var Caine lika känd som typ First Blood eller Maffiabröder. Heck, till och med morsan har koll på den.

Samma sak är med Tehuset Augustimånen, den har jag också stt på TV... inte riktigt lika stor som Caine då, men skulle väl på sin tid jämföras (med hur känd den var, inget anant) American Pie eller så.. Rätt kul film, men mer daterad än Caine.

Men tiden går, och hur många storfilmer från 50- och 60-talet kan de lite yngre här på forumet komma rabbla utan att fuska med imdb?

Men bra tips i alla fall, jag ska inte sitta här och klaga... Kul om folk ser filmer som inte visats på annat än TCM på ett tag...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Förvisso, men för oss som inte är täckta med mossa är det okända filmer! :gremwink:


Storuggla, vi minns inte månlandningen heller!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Ingen fattar Starhip Troopers storhet utom jag. Det innebär iofs bara att alla andra är dumma i huvudet, och det har jag vetat länge.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Och while we're at it, den lite mer moderna Crimson Tide är i princip en Myteriet på Caine, fast som ubåt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Vitulv said:
Ingen fattar Starhip Troopers storhet utom jag. Det innebär iofs bara att alla andra är dumma i huvudet, och det har jag vetat länge.

Jag förstår hur du känner. Ingen verkar fatta varför jag anser att både Independence Day och Armageddon är bra filmer heller. Och om man tycker att amerikanska The Ring är bra kastar folk bajs på en, typ.

Andra filmer ur listan av filmer jag tydligen gillar mycket mer än andra (från filmtipset.se's statistik):

The Machine Girl
Bambi Meets Godzilla
Primer

Annars var det inte så mycket roltigt, såg jag nu. Det är ju faktiskt BARA miffon som inte sätter minst en fyra på Caligula, till exempel, så att hävda att den är underskattad är ju bara bull.

//Krank, som menar att filmer inte måste vara okända för att vara generellt underskattade...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har sett Caligula i två klippningar; Den svenska bioversionen (massor med porr och nedtonat våld) och en spansk tidig version (massor med våld men INGEN porr)... skulle vara kul att se hur en directors cut ser ut egentligen...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Den version jag sett hade en hel del porr. Frågan är, var våldet nedtonat? Finns det några särskilt brutala våldsscener som jag skulle minnas om jag sett den ocensurerad?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
De mest underskattade filmerna enligt mig:
Alien (1979) ... det snackas alldeles för mycket om hur fantastisk Aliens (tvåan alltså) är som actionrökare, men alldeles för lite om hur briljant del 1 är som skräckfilm och allmänt stilistiskt mästerverk.
Highlander (1986) Aldrig har en film blivit så nedsvärtad av dess uppföljare.
The Adventures of Ford Fairlane (1990) Stor humor.
Konspiration 58 (2002) Borde vara obligatorisk tittning för varje högstadieklass.
Match Point (2005) Fulländad, sen Allen.
Möte vid Ox-oket (1943) Om moral.
Quills (2000) Fantastiska skådisinsatser.
Runaway Train (1985) Stämningen!
Wonder Boys (2000) Sjukt rolig.

Sen vill jag slå ett slag för mini-serien The Edge of Darkness ("Den svarta blomman") som tydligen ska våldtas av Mel Gibson i en remake framöver. Med eller utan De Niro.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
I must face a man who hates me

The Caine Mutiny (1954) har Humphrey Bogarts främsta rolltolkning och ingen jävel minns den.
Queeg har ju fått ett Red Dwarf-avsnitt uppkallat efter sig. Vad mer begär du, din lymmel?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nja, diverse halshuggningar och stympande av kroppar vill jag minnas... och att Calle skär ut ett foster ur sin syrras mage (fast det fick man inte se i detalj, vad jag minns)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Necross said:
Alien (1979) ... det snackas alldeles för mycket om hur fantastisk Aliens (tvåan alltså) är som actionrökare, men alldeles för lite om hur briljant del 1 är som skräckfilm och allmänt stilistiskt mästerverk.
verkligen. Framförallt eftersom tvåan ju mest är en ganska trökig actionrulle medan ettan verkligen är skrämmande. Den är helt sjukt snygg och stämningen man får av tomma rymden kontrasterat mot de fantastiska klaustrofobiska gångarna...

Hade ALienfilmerna fortsatt på det spåret istället för att bli allt sämre actionfilmer, hade jag kanske rentav tyckt om dem.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Okej, en sjukt underskattad film är Bowfinger. Jag skrattar mig fördärvad när jag ser den, speciellt slutscenen ("Fake purse ninjas"!).
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DMIpo7wf9Bc"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/DMIpo7wf9Bc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>


Storuggla, spearchucker
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
En annan intressant sak med Alien vs. Aliens är att den förra lämnar väldigt många saker öppna vad gäller varelsen själv. Uppföljaren cementerar massa uppfattningar som sedan har blivit "kanon". Skulle man bara ha sett ettan är det inga större problem att tänka sig utomjordingen som intelligent och självständig mördare, snarare än de drönare de framställs som i tvåan. I någon tidig version av manuset var det tänkt att varelsen skulle mörda Ripley och härma hennes röst.

I och med actionuppföljaren blev det bara kanonmatsmonster...
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Green Knight (1984)
Equilibrium (2002)
Excalibur (1981)
Ghostbusters (1984)
Conan (1982)
Lost in Translation (2003)
Der Untergang (2004)
Das leben der anderen (2006)
Match Point (2005)
Total Recall (1990)

Alla kanske inte är underskattade...men de är bra!
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Punch drunk love och Spanglish, två mycket bra filmer där Adam Sandler faktiskt gör bra och sansade rolltolkningar.

Eternal Sunshine of the Spotless Mind, vet inte vad den brukar få för omdömen av etablissemangets proffstyckare i och för sig, men i bekantskapskretsen faller den inte alls i god jord. Det är däremot en i mina ögon riktigt bra film.

Ladyhawke - mycket stämningsfull och spännande.

Sunshine. Det diskuteras en hel del huruvida den är vetenskaplig eller inte. Vissa delar är ju rent nonsens - som att radiokontakten skulle störas så tidigt på färden, men vissa friheter får man väl manusförfattarna ta sig. Om det inte varit för de sista fem minuterna (eller däromkring) så hade betyget bara kunnat bli en femma. Riktigt klaustrofobisk med stor undergångskänsla. Ja, jag var helt tagen efteråt (men förbannade regissören för de sista minuterna).
 
Top