Nekromanti Undersökning

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jag tänkte minsann göra en liten (totalt ovetenskaplig) undersökning här på forumet. Jag tänkte därför ställa två frågor, som jag gärna vill se många svar på. Don't be shy!

Är det någonting som är konstigt i regelbeskrivningarna i Eon II? Någonting som behöver förklaras eller utvecklas?

Har ni några förslag på vad som bör vara med i modulen, både m.a.p. både andevarelser & "andliga fenomen"?

Svaren kan antingen mejlas till mig, skickas via rollspel.nu:s meddelandeservice, eller skrivas in på det här forumet. På så vis kanske vi kan få en generell diskussion rörande vad de flesta vill se i en kommande andemodul, snarare än vad varje specifik person vill se (vilket naturligtvis är omöjligt att uppfylla).

Kom igen nu, gott folk! Ask away! Ni vet ju vad som säger, det finns inga dumma frågor, bara dumma frågare... :gremwink:

PS: Jag kan naturligtvis inte garantera att allt som önskas kommer att komma med i modulen. Men jag vill ändå se ungefär vad folk skulle vilja se, och vad som behöver förklaras. Man ska ju ge folket det folket vill ha, helt enkelt. :gremcool:
ds.
 

Zalpurgius

Veteran
Joined
24 Oct 2001
Messages
129
Location
Tidaholm
Bättre beskrivning på andevärlden. Men även hur man tar sig fram på planen. Det står nog i Eon II & Eon I att där schamanerna traskar omkring är just bara en del av andeplanet. Beskriv om det är möjligt att komma upp på något av de andra planen.

Eon II - Hatar att motanfall kommer sist i rundan. Borde kunna komma när man så vill. Men då får man givetvis ta smällen. *Ännu en gång kommer jag få skit för detta*
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Konstigheter.

Har ni några förslag på vad som bör vara med i modulen, både m.a.p. både andevarelser & "andliga fenomen"?

Förslag från Naug:
Underliga naturfenomen på andeplanet. Naturfenomen där råskumma saker händer, som inte riktigt kan förklaras och kan vara både fantastiskt och samtidigt väldigt farligt. Kanske sabriska och eller Ebhronitiska psykotroper experimenterar med dessa och förker avgöra deras natur.

Exempel på underliga naturfenom.
1) Ett konstigt ställe på andeplanet där det bara sprutar ut filament av någon skum aspekt. Kanske psykotropi eller daimotropi, eller varför inte teotropi :gremshocked:

2) Som ovan, fast aspekten i fråga är en helt ny aspekt som man sedan tidigare inte känt till, dock så är naturfenomenen så sporadiska och kaosartade att man inte kunnat studera dom under kontrollerade former. Dessutom så verkar aspektens karakteriska ändras varje gång man får chans att studera ett sådant fenomen...


Är det någonting som är konstigt i regelbeskrivningarna i Eon II? Någonting som behöver förklaras eller utvecklas?
Ja.
Jag har aldrig blivit klok på hur det är tänkt att andeplanet ska se ut. Är det obeskrivbart med vardagsord ?
Finns det ett typiskt sätt som det brukar uppfattas ? (Typ, som en surrealistisk drömvärld)
Uppfattas det individuellt för varje person som vistas på det ?
Så det skulle vara skönt om det blev uppklarat.

/Naug, med tankar och förslag.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag tycker att det borde finnas något som gör att en magiker inte blir så otroligt överlägsen mot en schaman i andestrid. Magiker har ju också ofta högt i PSY + att det finns en effekt som med två filament gör så att magikerns slag slås med Ob1t6 i andestrid. En magiker kan ju gå och döda schamaner hur han vill om han besitter den effekten.

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Är det någonting som är konstigt i regelbeskrivningarna i Eon II? Någonting som behöver förklaras eller utvecklas?"

Nej.

"Har ni några förslag på vad som bör vara med i modulen, både m.a.p. både andevarelser & "andliga fenomen"?"

Nej.

:gremsmirk:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Ett litet tillägg...

Jo, jag tänkte bara lägga till en liten sak: om jag ser ett inlägg eller liknande, som jag direkt kan svara på utifrån Eons grundregler för Schamanism (eller exempelvis M&M), ska jag då göra det? Eller ska jag bara tyst avvakta?
:gremgrin:
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Hatar att motanfall kommer sist i rundan. Borde kunna komma när man så vill."

Lite konstigt om motanfallet kommer före anfallet...

Ungefär som att komma före penetrationen - inte bra alls... :gremgrin:
 

Zalpurgius

Veteran
Joined
24 Oct 2001
Messages
129
Location
Tidaholm
Om A siktar in sig B och skall slå denne kommer förmodligen inte B att slå tillbaka sist i rundan, bara för det "Är" så.

B kan givetvis undvika och sedan slå ett motanfall - vilket det ofta blir. Men vad jag menare är att om A sikatar in sig på B och B inte vill undvika, utan slå till honom innan A träffat, vilket kan inträffa om B för högre effekt än A.

Nu kan det vara så att VINIT kan spela en roll i detta oxå.

Du kanske har ett bättre förslag. :gremgrin:
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Detta har ugefär inte mycke alls å göra med ande tjafs, men nått som vore kul, det vore några regler eller beskrivning på hur man hanterar följande, en magiker med enormt mycke känsla för magi men som endå inte riktigt kan kontrollera det hela, och att saker inte riktigt blir som de va tänkt...
Alltså att den önskade effekten oftast uppfylls, men på fel sätt, exempel, Felix von Crantz får för sig å fixa lägerelden, och vips så säger det PANG! och nu har dom en redig påskbrasa mitt i lägret...

Hur skulle andra hantera detta?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Eon II - Hatar att motanfall kommer sist i rundan. Borde kunna komma när man så vill. Men då får man givetvis ta smällen. *Ännu en gång kommer jag få skit för detta*

När man vill vet jag inte riktigt - din motståndare har ju trots allt initiativet så hans handling går väl först. Men du har definitivt en poäng. Kan beskriva hur vi kör, vilket vi precis nyligen insåg inte var så som stridssystemet är tänkt men det **** vi högaktningsfullt i och fortsätter på vårt sätt, vilket funkar för oss - det är ju faktist så att även om du kör med modifierade regler så kommer inte en representant från Neogames hem och slår dig i huvudet...

1. Först kommer FÖRSTA handlingen från anfallaren.
2. Sedan kommer första handlingen från försvararen.
3. Sedan kommer ANDRA handlingen från anfallaren (!)
4. osv

Dock, om någondera sidan tvingas göra en instinktiv försvarsmanöver så räknas det som dennes nästa handling och den planerade handlingen skjuts fram ett steg.
Ex: Bosse och Bengt slåss. Bosse är anfallare denna runda. Han tänker sig 2 anfall och inget annat. Bengt tänker göra en parad och ett motanfall. Först kommer Bosses första anfall och Bengts planerade parad. Nu har Bengt tänkt slå tillbaka men inser att ännu ett slag är på väg! Han väljer att parera detta instinktivt och först därefter, som en tredje handling, kommer hans motanfall. Fast nu med +Ob2T6, så han lär nog missa.

Mvh / Phelan
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Magiker kan inte anfalla i andestrid om dom inte är schamaner. Och schamaner kan lära sig psykotropi. Dessutom tror jag inte Drakvrede skall koncentrera sig på hur man dödar folk till höger och vänster mha andestrid.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Nu kan det vara så att VINIT kan spela en roll i detta oxå."

Kan spela roll? VINIT är hela grejjen. Den definerar vem som är anfallare och vem som är försvarare och av naturliga skäl kan bara försvararen göra motanfall. Försvararen är per defenition också efter anfallaren...
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
"Magiker kan inte anfalla i andestrid om dom inte är schamaner."

Nej, men dom kan kasta farliga eldbollar och sedan försvara sig i andestrid.

"Och schamaner kan lära sig psykotropi."

Det händer inte så ofta, och dessutom så kan ju magiker också lära sig Schamanism och Andeförnimmelse.

Mvh Victor Palm

I'll be back
 
Top