Nekromanti Undersökande färdigheter till nutid

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag har nån sorts planering att spelleda en kortare skräck-kampanj i nutida Berlin. Då tänker jag självklart använda mig av undersökande färdigheter.

De Gumshoe-spel jag är någorlunda bekant med har dock, för min smak, alldeles för många färdigheter. Mutant City Blues har närmare 30, om jag inte minns fel.

Jag vill ha få färdigheter att hålla reda på. 10-12, kanske uppemot 15 stycken.

Men jag är lite trögstartad, så jag skulle vilja ha er hjälp att sammanställa en vettig lista undersökande färdigheter.

Jag vill täcka in det mesta, men fokus bör vara på samhällsvetenskaper snarare än naturvetenskap. För mig är undersökande skräck mer dammiga bibliotek med märkliga böcker om historiska händelser än laboratorier och fingeravtryck.

Så, var börjar man?
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
Vill du ha olika saker att undersöka eller olika sätt att undersöka på? Eller båda?

Typ: Psykologi, Naturvetenskap, Sociologi, Humanoria etc...
Eller: I datorer, Fråga människor, Skumma igenom böcker efter info, Leta ledtrådar etc...
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Hur vill du att själva undersökandet skall gå till?
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Politik: Hitta ledtrådar som är förknippade med politiska rörelser, ideologier och institutioner. Exempelvis om man hittar ett brev där det utrycks många åsikter och man refererar mycket till en politisk person så kan en RP med denna färdighet räkna ut ungefär villken rörelse de som skriver tillhör samt veta vem personen de skriver om är.

Historia: Hitta ledrtrådar som är förknippade med historiska personer, platser, händelser och rörelser.
Exempelvis om man hittar en ammulet med en märklig symbol så kan en RP med denna färdighet veta om att denna symbol var vanlig inom Tyska Orden under medeltiden och under 1800-talet användes flitigt inom olika oculta rörelser i Bayern.

Geografi: Hitta ledtrådar som är förknippade med olika platser och folkslag.
Exemplevis om rollpersonerna har ett märkligt möte med en person iklädd traditionella kläder av något slag så kan en RP med denna färdighet säga var någonstans de kläderna används.

Geologi: Hitta ledtrådar förknippade med olika mineraler och bergarter.
Exempelvis om rollpersonerna hittar en märklig sten så kan en RP med denna färdighet berätta vad för typ av sten det är, om den är värdefull på något sätt och i villka områden den oftast förekommer.

Religion: Hitta ledtrådar förknippade med olika religiösa rörelser, ledare och symboler. Detta gäller både stora "etablerade" religoner och små "sekterisiska" sådana.
Exempelvis om rollpersonerna får höra namnet "Den tredje dagens söner" så vet en RP med denna färdighet att det är en liten kristen rörelse som fokuserar väldigt starkt på kristi uppståndelse ifrån det döda samt funderar starkt kring om inte alla trogna borde kunna återuppstå från döden på samma sätt.

Medicin: Hitta ledtrådar som har med sjukdommar och derasbotemedel att göra. Exempelvis om RP hittar ett lik så kan en RP med denna färdighet avgöra hur personen dog och huruvida det hade kunnat undvikas.

Biologi Hitta ledtrådar som har med växter, djur, svampar och microorganismer att göra. Exempelvis om RP hittar ett par mystiska växter så kan en RP med denna färdighet berätta vad de är för växter, vad de används till och var de odlas.

Fysik: Hitta ledtrådar som har med atomer, energi och gravitation att göra. Exempelvis om RP hittar en hög med ritningar och uträkningar så kan en RP med denna färdighet förstå att det är ritningar till ett fusionskraftverk.

Kemi: Hitta ledtrådar som har med olika ämnen och kemiska reaktioner att göra. Exempelvis om RP hittar ett par provrör med olika vätskor i så kan en RP med denna färdighet berätta vad det är för ämnen och vad som skulle hända om man blandade dem.

Datorer: Hitta ledtrådar som är gömda i datorershårdiskar. Exemelvisom rollpersonerna hittar en utbränd dator så kan en RP med denna färdighet få ut några filer ur den iallafall.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
De Gumshoe-spel jag är någorlunda bekant med har dock, för min smak, alldeles för många färdigheter. Mutant City Blues har närmare 30, om jag inte minns fel.

Jag vill ha få färdigheter att hålla reda på. 10-12, kanske uppemot 15 stycken.
Vad spelar det för roll? Du skapar ju ändå ledtrådar efter spelarnas färdigheter. I alla fall, här är några ytterligare förslag.

Media: vad är aktuellt nu för tiden? Eventuellt kan denna vara en något för bred färdighet.

Kultur: musik, film, konstnärer, författare, arkitektur. Inkluderar även konsthistoria och graffiti.

Parapsykologi: ockultism och övernaturliga fenomen.

Undre världen: kännedom om maffia- och gängverksamhet. Vad finns det för grupperingar, hur aktiva är dem och vad är deras inriktningar?

/Han som mest skrev ned sådant som han skulle välja som spelare
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Acidmind said:
Vill du ha olika saker att undersöka eller olika sätt att undersöka på? Eller båda?

Typ: Psykologi, Naturvetenskap, Sociologi, Humanoria etc...
Eller: I datorer, Fråga människor, Skumma igenom böcker efter info, Leta ledtrådar etc...
Det är en bra fråga, som jag inte helt lätt kan svara på. Antagligen behöver man täcka upp båda varianterna.

Ledtrådar i undersökande rollspel vill jag ska handla om att förstå något, snarare än att hitta.

Säg att det i en jordkällare ligger en konstig amulett. Den är inte svår att hitta. Istället är utmaningen att förstå vad amuletten betyder, något en rollperson med »Historia« kan göra.

Men om amuletten istället ligger i form av jpg-filer på en krypterad hårddisk, så borde ju inte Historia vara direkt applicerbart. Istället behövs ju någon form av datorkunskap för att ta fram ledtråden. Samma sak om det är ett omedgörligt vittne till amuletten, då det behövs någon form av social färdighet.
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
  • Leta i människor (hitte den som vet nått)
  • Tvinga ur människor (hotfullhet/ övertygande)
  • Leta i text (inkl på datorskärmar)
  • Leta i dator (hitta filen/ hacka sig in)
  • Leta i verkligheten (söka och snoka)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Med reservation för att jag bara har läst Trail of Cthulhu och några av dess tillhörande scenarion.

Möller said:
Ledtrådar i undersökande rollspel vill jag ska handla om att förstå något, snarare än att hitta.

Säg att det i en jordkällare ligger en konstig amulett. Den är inte svår att hitta. Istället är utmaningen att förstå vad amuletten betyder, något en rollperson med »Historia« kan göra.
Går inte detta emot Gumshoe-principen? Där ska det inte vara svårt hitta ledtråden som du säger (rätt färdighet = får en ledtråd). Att hitta en amulett och få en förklaring om vad amuletten är, är dock inte att förstå en ledtråd. Det är att en ledtråd. Vad spelarna sedan använder ledtråden till är upp till dem.

Hänger du med? Att hitta en amulett är inte att få en ledtråd. Att förstå vad den hittade amuletten är för något är att få en ledtråd. Vad färdigheterna egentligen säger är vad för sorts ledtrådar som spelarna vill ha av ett scenario. "Rätt färdighet = får en ledtråd", är något som spelledaren ska ha planterat i förväg. De ska inte komma till en källare och hitta en amulett som kräver Historia för att få mer information. Spelledaren ska ha konstruerat en amulett i scenariot som ger en ledtråd för att någon av rollpersonerna har Historia.

/Han som tycker att färdigskrivna scenarion till Gumshoe-system är en konstig företeelse
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Han said:
/Han som tycker att färdigskrivna scenarion till Gumshoe-system är en konstig företeelse
Det är bara konstigt om man på något sätt förutsätter att scenariet ska handla om rollpersonerna, snarare än att rollpersonerna finns till för att utforska scenariet.

När man skapar rollpersonerna är tanken att man ska täcka upp samtliga undersökande färdigheter, så att all kunskap finns i gruppen. Det ska inte handla om vilka man har, utan vem som hittar det som finns.

Sedan väljer var och en vad den vill glänsa lite extra med, genom att köpa högre än ett.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Eller så hittar man en ammulet inser att ingen har historia och måste därför börja leta efter någon historiakunnig NPC och övertyga denne att hjälpa en.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Mr_Si said:
Eller så hittar man en ammulet inser att ingen har historia och måste därför börja leta efter någon historiakunnig NPC och övertyga denne att hjälpa en.
Eller så har man ett graderat system, där man hittar amuletten, nån har amatörmässig kunskap om historia och får veta lite översiktligt och enkelt, men vill man ha mer djupgående kunskap måste man söka upp någon historiakunnig SLP och övertyga denne.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Indeed :gremsmile: denna NPC kan sedan spela roll i äventyret på bl a följande sätt

Antagonist/konkurent: NPCn förstår mycket väl vad ammuletten pekar på efterssom även han söker lösa mysteriet/ förhindra att det blir löst. Han har dock inte själv möjligheterna att lösa det och ger därför rollpersonerna de ledtrådar han kan och anställer några skummisar för att hålla koll på dem.

Kontakt/uppdragsgivare: Rollpersonerna börjar odla en bra relation till NPCn. Möjligtvis behöver NPCn hjälp med något som ger rollpersonerna mer att göra.

NPCn är försvunnen: Rollpersonerna hör om en lämplig historieproffesor tar sig till hans kontor för att hitta det i en enda röra och med proffesorn borta. Kan rollpersonerna hitta honom?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Han said:
Med reservation för att jag bara har läst Trail of Cthulhu och några av dess tillhörande scenarion.

Möller said:
Ledtrådar i undersökande rollspel vill jag ska handla om att förstå något, snarare än att hitta.

Säg att det i en jordkällare ligger en konstig amulett. Den är inte svår att hitta. Istället är utmaningen att förstå vad amuletten betyder, något en rollperson med »Historia« kan göra.
Går inte detta emot Gumshoe-principen? Där ska det inte vara svårt hitta ledtråden som du säger (rätt färdighet = får en ledtråd). Att hitta en amulett och få en förklaring om vad amuletten är, är dock inte att förstå en ledtråd. Det är att en ledtråd. Vad spelarna sedan använder ledtråden till är upp till dem.

Hänger du med? Att hitta en amulett är inte att få en ledtråd. Att förstå vad den hittade amuletten är för något är att få en ledtråd. Vad färdigheterna egentligen säger är vad för sorts ledtrådar som spelarna vill ha av ett scenario. "Rätt färdighet = får en ledtråd", är något som spelledaren ska ha planterat i förväg. De ska inte komma till en källare och hitta en amulett som kräver Historia för att få mer information. Spelledaren ska ha konstruerat en amulett i scenariot som ger en ledtråd för att någon av rollpersonerna har Historia.

/Han som tycker att färdigskrivna scenarion till Gumshoe-system är en konstig företeelse
I mångt och mycket har du rätt. Jag svamlade till mig. Alltså hitta amuletten är inte ledtråden, ledtråden är att tolka den genom att »använda« färdigheten Historia. Utmaningen, om vi snackar Step on Up, är ju för spelaren att föra in det rollpersonen får reda på i pusslet som scenariot utgör.

Däremot så är det, som Mr_Si påpekar, inte absolut nödvändigt för Gumshoe-principen att konstruera scenariot så att rollpersonerna direkt förstår amulettens historiska anknytning och får ledtråden. Uppfattar jag det som, iallafall.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
  • Leta i människor (hitte den som vet nått)
  • Tvinga ur människor (hotfullhet/ övertygande)
  • Leta i text (inkl på datorskärmar)
  • Leta i dator (hitta filen/ hacka sig in)
  • Leta i verkligheten (söka och snoka)
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
Jag menade att leta i människor skulle vara att fråga runt och hitta den som vet. Jag har inte hört talas om varken gumshoe eller undersökande färdigheter. Rollspelarnovis.

Men förvisso kan att stjäla och ficktjuva vara en färdighet.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
  • Socialisera (få ut information smygande, utan att ställa frågor)
  • Förhöra (Mer direkta förfrågningar)
  • Bevisinhämtning (vända uppochner på ett rum utan att missa något i processen)
  • Datorer
  • Biologi & Medicin
  • Naturvetenskap (alltså, all natur utom just Biologi)
  • Kultur
  • Psykologi
  • Lingvistik (textanalys, bl.a.)
  • Samhällsvetenskap
  • Historia (Ja, egentligen en underkategori till samhälle, men jag tror jag vill ha den pga min tilltänkta kampanjs fokus)
 
Top