Underlag för att utveckla designfilosofi

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Kom med tips på böcker, bloggar, youtube-kanaler och liknande som ger bra ingångar till att utveckla designfilosofi för spel, eller som ger ingångar till olika definierade designfilosofier. Det enda jag själv tagit del av är Principia Apocrypha men jag antar att det finns fler, och kanske även sådana som snarare beskriver olika filosofier och deras särdrag och syften än förespråkar en specifik designfilosofi.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jeepform har något liknande: http://jeepen.org/dict/

@Genesis har sitt Mushin-manifest (som jag skrev ett spel till), men inte hittar nu.

Edit: Hittade

Mushinmanifestet
Följande text är en beskrivning av ett sätt på vilket man kan spela rollspel. Det skiljer sig på ett antal punkter från det "traditionella" paradigmet och jag ville skriva ihop en beskrivning för min spelstil. Men den är inte bara min; jag har träffat många människor som spelar efter principerna här. Vi är mushin-krigare; vi spelar utan plan men med fullständig närvaro.
Att sätta det på pränt tjänar flera syften. Det hjälper människor som har tendenser åt mushin-hållet att se att det finns en legitim och funktionell spelstil som fungerar efter dessa principer. Det hjälper oss att tala om hur vi gillar att spela. Och det hjälper mig att identifiera mitt ideal och oförtröttligt sträva mot det. Det är mig ett nöje att presentera mushin-manifestets sju punkter:

1. I Mushin finns ingen plan, det finns bara här och nu. Inga förberedelser; jag vet inte vad som kommer att hända utan reagerar på det du gör. Du reagerar på det jag gör och jag reagerar på din reaktion. Jag vet inte vad som kommer att hända utan agerar på känsla.

2. I mushin finns ingenting utanför striden. Inga kampanjböcker, ingen spelvärld finns utöver det vi kommit överens om tillsammans. Allt som inte etablerats är tomt utrymme som jag eller du kan grabba tag i och forma något ur. Ingen utanför spelbordet kan skapa mer relevant eller engagerande material än det som skapas av dig och mig, här och nu.

3. Mushin är ärlig och öppen. Jag håller inga hemligheter för dig och du håller inga hemligheter för mig. Våra roller må hålla hemligheter för varandra, men det är en del av spelet. Spelledaren vet inte mer om vad som pågår än vad spelarna gör. Ingen har någon information som inte de andra har. Jag kanske har idéer för hur saker och ting egentligen ligger till, men de har inget sanningsvärde förrän de etablerats i spel. Fiktionen omförhandlas ständigt och inget är satt i sten förrän alla gått med på det.

4. I mushin sätts aldrig kraft mot kraft. Försök inte att blockera dålig energi; ändra istället dess riktning och förvandla den till god energi. När en idé förs fram som jag inte gillar så ställer jag mig inte i vägen. Jag tar emot den och bygger vidare på den och ändrar den till något jag gillar. Jag säger inte "Nej", jag säger "Ja, och" eller "Ja, men". På samma sätt blir jag inte förvånad eller ledsen när du tar mina idéer och gör om dem till något jag inte hade tänkt. Tvärtom! Samspelet där idéer kastas fram och tillbaka, transformeras och muterar och blommar ut är precis vad jag vill ha.

5. I mushin finns ingen vinst eller förlust. Jag kommer att kämpa för min rollperson och du kämpar för din, men jag blir inte ledsen när min rollperson förlorar. Jag njuter av det, precis som jag njuter av min rollpersons vinster. Det viktiga är inte vinst och förlust, utan striden i sig.

6. I mushin finns ingen motståndare, bara medspelare. Mushin-krigaren mår som bäst när hon möter en kämpe som utmanar henne och sätter all hennes skicklighet på prov. Jag vill inte spela med folk som bara lyssnar på mina idéer och spelar med. Jag vill ha medspelare som tar mina idéer och gör saker med dem som jag aldrig väntat mig.

7. Mushin är fullständig medvetenhet och engagemang i nuet. Jag är engagerad i det vi sysslar med här och nu och förväntar mig detsamma av dig. Jag sitter inte och tänker på annat. När min rollperson inte är närvarande är jag fortfarande intresserad av vad som händer och kommer med förslag och uppmuntrande tillrop.
- Simon Petterson
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Vill också rekommendera dig att läsa rollspelet Sorcerer, med supplement. Det är fullt av Ron Edwards teoribyggen.
Det står i hyllan från nån kickstarter för ett antal år sedan, men jag har för mig att det är fullt av tryckfel. Jag ska ge det ett nytt försök.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det står i hyllan från nån kickstarter för ett antal år sedan, men jag har för mig att det är fullt av tryckfel. Jag ska ge det ett nytt försök.
Rekommenderar dig att inte läsa versionen som kallas Annotated. Det är en mycket märklig bok att försöka läsa, eftersom Edwards själv kåserar, recenserar, och resonerar kring sitt egna spel. Det är nästan omöjligt att ta till sig som en första läsning av spelet (tycker jag).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Det står i hyllan från nån kickstarter för ett antal år sedan, men jag har för mig att det är fullt av tryckfel. Jag ska ge det ett nytt försök.
Inga tryckfel i den vad jag vet. Tuta och kör. Dock lite märklig dubblering av sidor ibland när kommentarerna ska hinna ikapp med resten.

Vincent Baker är i allra högsta grad intressant också.

Antingen här https://lumpley.games/ eller här http://lumpley.com/
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
För ett mer traditionellt (och aningen spretigt) perspektiv finns essäsamlingen "Complete Kobold Guide to Game Design."
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Rekommenderar dig att inte läsa versionen som kallas Annotated. Det är en mycket märklig bok att försöka läsa, eftersom Edwards själv kåserar, recenserar, och resonerar kring sitt egna spel. Det är nästan omöjligt att ta till sig som en första läsning av spelet (tycker jag).
Det råkar va den versionen jag äger...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm

Från startsidan said:
Play Passionately is the phrase I came up with to describe my personal role-playing philosophy. At the heart of play passionately is emotional trust, honesty and vulnerability. I believe that if we are interested in using role-playing as a process for story creation that we must be willing to risk failure and even emotional pain. In doing so we grow closer as friends and learn something about one another as fellow human beings. Furthermore, I believe that clear and well designed rule sets are essential for preventing such an endeavor from becoming an exercise in social or emotional bullying.
Lite klyshigt intro kanske men jag tycker att innehållet är klart bra och tänkvärt både för spelande och designande!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Så på så vis lite meckigare, men helt klart inte så problematisk tycker jag.
Det blir lite som en DVD med ett commentary track. Läs varannan sida och ta till dig spelet först (se filmen), sen kan du läsa Edwards tillbakablick/analys/recension-grej. Lyssna på regissören helt enkelt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
När jag var med och snackade rollspelstekniker i Fisktanksgruppen i Malmö så startade vi en wiki. Jag har lagt in länkar där på teoribyggen som är värda att ta del av:


Theory of Fun är Raph Koster finns gratis och är lättläst och har en bra tankar när han för samman olika spelteorem. Det här är dock en bok man måste läsa om efter att ha tagit sig igenom hans inspirationskällor.

Understanding Comics av Scott McCloud är också väldigt läsvärd, men den måste du köpa.

Game Design Concepts går igenom några av de stora tankar inom speldesign och presenterar dem på ett matnyttigt och pedagogiskt sätt.

De skulle jag rekommenedera att kolla på först av alla länkar på fisktankswikin.
 
Last edited:
Top