Nekromanti Underjordisk stad

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Har som jag skrev i ett tidigare inlägg plockat fram mitt gamla Mutant (84) och håller nu på med ett äventyr/kampanj som ska innehålla en underjordisk (är det Mutant annars) stad, vi snackar alltså inte någon mindre Biobunker eller Genlabb här snackar vi en enklav av enorma mått.
Nu behöver jag hjälp med inredningen:

Vad bör finnas?
Vilka rum osv

Har tänkt på bostäder, energi, vatten och matförsörjning samt bevkningssystem vi pratar ju närmast fascistiska stadsstater.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
En bortglömd plats vars funktion är bortglömd, dit en bizzarr råvara skickas för förädling i maskiner som sedan länge rostat sönder. Platsens invånare lever efter sin egen logik och fabricerar produktionsresultat för att undvika "reglering" (samtliga i rummet drar efter andan och någon ryser när ordet nämns).
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Helvete jag skulle inte ha klarat mig igenom de tre första rummen i den dungeon som jag slumpade fram, hahaha
Tack för tipset.

RasmusL - sönderrostade maskiner och dylikt är inte dumt det ska jag nog inkorporera
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Nicolas fon Rijn said:
Helvete jag skulle inte ha klarat mig igenom de tre första rummen i den dungeon som jag slumpade fram, hahaha
Tack för tipset.
Jag är super lat så generatorer hjälper mig en hel del :gremsmile:

Men i en underjordisk stad hade jag slängt in grejer som en nedlagd bio, bostads hus under en dit målad "himmel" och andra grejer med en vag 50-tals vibb som hade funkat i Fallout.

Bor folk i staden? För då behöver du ett riktigt obehagligt och osanitärt slakteri. Oh, de kanske till och med använder gris och ko mutanter som mat. Pseudo kannibalism rockar! :gremlaugh:
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Har nog tänkt att "ingången" ska vara obebodd och lite obehaglig med en fd park som muterats till en mardröm men att det längre in ska vara bebott så där kan ju kannibalismen bli användbar.

Tänker mig ett antal olika delar sammankopplade med en monorailbana som spelarna kan få igång alternativt gå mellan de olika bunkrarna som utgör hela enklaven
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Monorail iden rockar :gremlaugh: Du kan ha galna gäng som kontrollerar stationerna, typ som i the Warriors fast med mutanter.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Tänkte lite Metro 2033 med monorailen.
Galningar som kontrollerar stationerna och alla möjliga otäcka mutanter som anfaller från höger och vänster kan ju pocka på ammon det kan bli intressant
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Oh, du borde ha bepansrade tåg som folk slåss med! :gremlaugh:

Typ det här fast super modernt:

 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Har kört fast lite.
Det blir ju ett enormt komplex, men som spelare vill man kanske inte ta sig igenom 400 bostäder och en fabrik.
Vad skulle vara livsviktigt i en stor enklav á 2100?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag tycker förvisso att hemligheten är att inte behöva ta sig igenom allt. Dela upp enklaven i en massa (gärna hyfsat avgränsade) kvarter som du ritar upp i ett slags flödesdiagram.

Vissa kvarter kan man bara ta sig till genom andra kvarter, men många kvarter kan man ta sig till direkt från startpunkten (via monorail eller något sådant).

Ge sedan spelarna en lagom nedsmuttsad och blekt karta där de kan få ett generellt hum om hur bunkern är uppbyggd, men med oläsliga namn på saker och ting, och låt dem själva lägga upp sin rutt och utforska vad de tycker verkar spännande.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Genodlade kropssdelar som snabbmat? Cybimaler med smak för muterat kött? Ett levande huvud i en teknisk ostkupa som skriker på att få dö? :gremlaugh:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Nicolas fon Rijn said:
Har kört fast lite.
Det blir ju ett enormt komplex, men som spelare vill man kanske inte ta sig igenom 400 bostäder och en fabrik.
Vad skulle vara livsviktigt i en stor enklav á 2100?
Jag skulle tänka:

Vad är viktigt för dramat? Vad är coolt? Vad inspirerar mig? Vad inspirerar mina spelare?

Var gränslös men jordnära, fantastisk men logisk! Låt varje område slå dina spelare med häpnad och skapa ett ostillbart begär efter kreativa lösningar och idéer!
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
RasmusL said:
Nicolas fon Rijn said:
Har kört fast lite.
Det blir ju ett enormt komplex, men som spelare vill man kanske inte ta sig igenom 400 bostäder och en fabrik.
Vad skulle vara livsviktigt i en stor enklav á 2100?
Jag skulle tänka:

Vad är viktigt för dramat? Vad är coolt? Vad inspirerar mig? Vad inspirerar mina spelare?

Var gränslös men jordnära, fantastisk men logisk! Låt varje område slå dina spelare med häpnad och skapa ett ostillbart begär efter kreativa lösningar och idéer!
Låter rätt men jag måste dit också. Skulle gärna få med områden där man måste använda lite andra färdigheter än finna dolda ting eller murbräcka sig igenom ett gäng med tunnelvättar.

Gillar tanken med kartan hade tänkt i liknande banor att de i startbunkern hittar en informationstavla som de kan riva med sig.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Genodlade kroppsdelar som snabbmat låter sjukt äckligt men samtidigt sååå mycket mutant.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Nicolas fon Rijn said:
RasmusL said:
Nicolas fon Rijn said:
Har kört fast lite.
Det blir ju ett enormt komplex, men som spelare vill man kanske inte ta sig igenom 400 bostäder och en fabrik.
Vad skulle vara livsviktigt i en stor enklav á 2100?
Jag skulle tänka:

Vad är viktigt för dramat? Vad är coolt? Vad inspirerar mig? Vad inspirerar mina spelare?

Var gränslös men jordnära, fantastisk men logisk! Låt varje område slå dina spelare med häpnad och skapa ett ostillbart begär efter kreativa lösningar och idéer!
Låter rätt men jag måste dit också. Skulle gärna få med områden där man måste använda lite andra färdigheter än finna dolda ting eller murbräcka sig igenom ett gäng med tunnelvättar.

Gillar tanken med kartan hade tänkt i liknande banor att de i startbunkern hittar en informationstavla som de kan riva med sig.
Personligen skulle jag ha klippt mellan de intressanta områdena. Att rollspela en transportsträcka är inte lika givande för mig.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Håller med om transportsträckorna, vissa kortare sträckor kan man ha med för att skapa en obehaglig känsla av tilltagande mängd med typ avgnagna ben, men kommer givetvis klippa friskt så det inte blir 10 minuter transport 3 ggr i timmen av speltiden
 
Top