RECENSION Under Ytan Volym II

God45

#PrayersForBahakan
Under Ytan Volym II är en bok med gott och blandat till rollspelet Leviathan. Vi har ett äventyr som heter Lamashtus grav som tar upp ungefär halva boken, vi har lite platser och vi har lite monster. Det är MER Leviathan helt enkelt.

Platserna är det riktiga guldkornet här! Det övergripande temat är klasskrig och vi ser det här med platser som belyser arbetarklassens villkor i dystopin, överbefolkning med mera. Det här är fantastiska platser att hälsa på under en kampanj eller som kan vara sidospår om spelarna vill jaga upp ursprunget till något och spelledaren vill ha en färdig plats att skicka dem till.

Lamashtus grav spelades på Svartvikens podcast 2018 och skrevs enligt förordet för det syftet. Jag har lyssnat på podcasten som är väldigt bra (stark rekommendation). Men scenariot i sig, när jag läser det, känner jag tyvärr är lite för... För en podcastigt? Det behöver inte vara negativt men det känns som ett scenario byggt kring stora häftiga scener och drama som är kul att lyssna på. Det känns lite Critical Roll och som att det kräver spelare som verkligen vill gå in för gestaltning + en spelledare som verkligen kan leverera. Vilket är varför podcasten är så bra, men det gör mig lite nervös över att spelleda det.

Bestiariet är jättekul. Vill du ha lite fruktansvärda sjömonster att förstöra karaktärernas dag med? Plocka ett på måfå! Alla de här är kul och har den där ”Vi kommer dö! Vi kommer alla dö!” kvalitén.

4 av 5

Back