Nekromanti "Under ytan" (spoiler för mina spelare)

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Jag spelleder en Star Trekrollspelskampanj och vi ska just börja på vår tredje säsong.
Ett problem med serien är enligt mig att vi hittlis på två säsonger bara har haft ett roligt avsnitt (då menar jag roligt som i humor, vi har haf och då jag inte har något sådant planerat för säsong 3 heller börjar jag redan nu fundera på om man kan få inte nåt sånt i säsong 4.
En idé jag har är att på klassiskt SF-maner låta huvudpersonerna byta kroppar och på så sätt få fram en smårolig känsla.
Då är frågan hur detta ska genomföras för att få störst effekt.
Ska man låta spelarsa spela sin gamla kropp med en ny personlighet (dvs någon annan av spelarna) eller ska man låta spelarna spela sig själva i en annan kropp.
Det första alternativet låter ju roligare men jag saknar fortfarande idéer på hur man göra det riktigt kul.
Har någon erfarenhet av ett liknande speltillfälle?
Eller har ni något annat förslag på ett humoravsnitt i StarTrekmiljö (har redan spelat den klassiska "crew acts strange" och det gick utmärkt).

Tack på förhand för all hjälp..
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Har låtit spelare byta kroppar, men då har det fått behålla sin personlighet och spelat den i en annan kropp (tror det blir enklare). Har även kört att kroppar slagits ihop, så två spelare har spelat två personligheter i en kropp (skulle eventuellt funka som bisarr teleporteringsolycka).

När det gäller humorplottar är en minnesförlust (på holodeck?) också en kul sak, speciellt om man har bra spelare.
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Hur får man fram mest humor av att låta spelarna har kvar sin personlighet..?
Blir det genom förväxlingar då?
Jag hade typ tänkt spelarna genomföra t.ex ett diplopamtiskt uppdrag i fel kroppar å därför tvingas spela varandra... då kanske det är bättre att de spelar sin egen personlighet som tvingas göra fel sak.
Grejjen är att jag tror att det blir en intressant rollutmaning å spela nån annan.

Har inga holodeck på mitt skepp (Enterprise eran) men sånt går ju att fixa på andra sätt.... hur skulle man utforma minnesförlustplotten för att det ska bli humor?

Tack för tankarna G
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Hur får man fram mest humor av att låta spelarna har kvar sin personlighet..?
Mer en praktisk fråga och att personlighetbyte kan vara en bra humorplott i sig själv, väl värd att spara till ett annat speltillfälle.

Kropp bytet behöver kanske inte vara inom gruppen, vad händer om de byter kroppar med en bunt diplomater som de ska eskortera och sedan måste rädda fredsförhandlingar genom att uppträda som dem i deras kroppar (ger dem humor som att fejka ferengis, vulcans, klingoner och tiden är nog helt fel men jag skulle använt en Luxana Troy också)

hur skulle man utforma minnesförlustplotten för att det ska bli humor?
Beror på hur man tror spelarna skulle ta det, skulle jag göra det i Star Trekmiljö skulle jag nog ha dem köra in i ett "mystiskt fält", gärna ditdrivna av klingoner om eran är rätt, sedan vaknar de och inte minns något om vilka de är och måste återupprätta kontakter, Jag skulle nog lägga upp för missförstånd, så att de föll över varandra, hamnade i fel stolar så de kunde få för sig att de hade andra roller än de har. Finns ett Buffy avsnitt (Tabula Rasa tror jag det hette) som är ett lysande exempel på hur att skapa sånna missförstånde.
 
Top