Under katastrofen-rollspel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag började titta på Netflix-serien Sweet Tooth, som utspelar sig tio år efter att covid-19:s aggressiva storebror har dödat en stor del av jordens befolkning. Och det fick mig att fundera.

Det finns många rollspel som utspelar sig efter en omvälvande katastrof, till exempel Mutant, och Apocalypse World. Men de utspelar sig ganska långt efter att katastrofen har inträffat. Finns det något rollspel som är tänkt att spelas direkt efter katastrofen, så att rollpersonerna har upplevt den, och tvingats bli helt nya personer för att överleva. Din rollperson är inte en soldat eller en jägare, utan en revisor eller en snabbköpskassörska som snabbt lärt sig nya färdigheter för att överleva i en förändrad värld.

Medan jag skrev inser jag att Twilight 2000 är lite åt det hållet, förutom att det är meningen att man ska spela soldater.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
All flesh must be eaten är under zombie apocalypsen.

Slutet av Old World of Darkness (man kan argumentera för hela spellinjen men det hettade till på slutet) utspelar sig under apocalypsen.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Tw 2000 är väl ypperligt att spela som civilister det är väl lite som att spela människa i vampire.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag har ju från och till försökt att få till mitt postapokalyptiska spel som i första versionen hette Att resa sig upp. Jag känner att postapokalyps förlorar större delen av sin poäng om inte huvudpersonerna minns tiden innan apokalypsen. I så fall blir det bara fantasy av det. Det är mycket mer intressant med genren när den frågar sig "Vad händer med vanliga, moderna människor när samhället inte längre finns?".
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Lancelot Games gamla Wastelands känns lite mer så?
Wastelands är lite på gränsen. Det finns en del människor som föddes innan invasionen och minns den tiden, men de är ovanliga. (Man måste vara 46 år eller äldre har jag just läst mig till.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Nu har jag inte spelat eller ens läst något av dem, men finns det inte ett antal rollspel nu som handlar om en zombie-apokalyps?
De borde väl kvala in här?
Ja, definitivt. När katastrofen handlar om zombier verkar det snarare vara regel än undantag att rollspelet utspelar sig ganska snart efter att den inträffat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Till Modiphius' utgåva av Mutant Chronicles finns det en kampanjbok, Dark Symmetry, som utspelar sig precis i början av och under Fallet, alltså när Mörka Själen vaknar ute på Nero och får hela grejen att sparka igång.

Jag vet inte om den är nå't att ha för jag har inte läst den ännu. Och det kanske inte var exakt vad som efterfrågades, men… Kanske intressant ändå?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Finns det något rollspel som är tänkt att spelas direkt efter katastrofen, så att rollpersonerna har upplevt den, och tvingats bli helt nya personer för att överleva. Din rollperson är inte en soldat eller en jägare, utan en revisor eller en snabbköpskassörska som snabbt lärt sig nya färdigheter för att överleva i en förändrad värld.
För drygt tio år sen hade jag ju tänkt bygga något slags cthulhuapokalypsspel baserat exakt på det här. Det är resterna av det som vi sedan spelade i AW. Det var precis innan AW kom, vilket fick mig att släppa konceptet, men det är ju ändå en lite annan grej när det är tre år efter katastrofen i stället för trettio. Men eventuellt lite för deprimerande för mig numera.

Hmm, i och för sig drog jag nog in en del av det i The World Broke.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
End of the world spelas under och post.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Världens näst-bästa rollspel Dream Askews grundsetting är att apocalypsen är pågående och det finns fortfarande ett 'society intact' men de mer queera personerna har tryckts ut till enklaver, sen på grund av dess koppling till AW så brukar kanske den aspekten inte alltid bli det mest framträdande men den finns där både i värld och regler.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fantasy Flight games End of the World serie
Det finns 4 böcker i serien och varje bok tar upp en form av apokalyps.
- Zombie Apocalypse
- Wrath of the Gods
- Alien Invasion
- Revolt of the Machines
Varje bok innehåller sedan ett halvdussin scenarion.
De enda jag kommer ihåg på rak arm är från Wrath of the Gods:
- Ragnarök med fimbulvinter
- The stars are Right, Cthulhu awakens
- Judgement day and the coming of Christ
Revolt of the Machines är lite åt Terminatorhållet - tänk Skynet awakens.

Det är extremt lätta regler: man bokstavligen förklarar reglerna och gör rollpersonerna på en kvart. Det är kort sagt ett utmärkt konventsspel.
Varje scenario sträcker sig från när katastrofen börjar till c:a ett åt framåt, men då reglerna är väldigt enkla lämpar de sig inte till längre kampanjer.
Enligt reglerna ska spelarna spela sig själva, man kan sträcka det till att man spelar vanliga medelsvenssons (tänk vanliga CoC-investigators).
Spelet börjar "in media res": spelledaren säger något i stil med: "ni sitter och spelar rollspel vid det här bordet och plötsligt..."

Många spelare tycker inte om konceptet att spela sig själva. De spelar rollspel för att slippa vara sig själva.
Jag har spelat ett av scenariona: ragnarök, och det kändes lite konstigt att spela sig själv: istället för att fråga sig vad ens rollperson skulle ha gjort i en sitiation måste man fråga sig va man själv skulle ha gjort.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Red Markets - ekonomisk skräck
Shadow of Mogg - a post-Brexit rpg
Endure - a rules-light tabletop roleplaying game about ordinary people in extraordinary situations.

Får man nämna under pågående apokalyps säger jag Burning Empires.
 
Last edited:
Top