Under coronasommaren spelledde jag min mest omfattande kampanj någonsin. Och såhär gjorde jag.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
maskros.png

För ungefär en timme sedan tackade jag spelarna för ett bra spel och vi packade ihop för sista gången.

Vi har spelat en kampanj som vi kallat Maskros, det var Burning Empires-settingen kombinerat med Solar System/Ökenros. För att vara jag så blev det enormt omfattande. 11 spelmöten + två stycken spelmöte noll för att starta upp. En historia som spände över 93 scener. Varje spelmöte var 2-3 timmar långt, vilket kändes rätt lagom, vi hann oftast lika långt på de timmarna som på ett femtimmarsmöte i verkligheten. På något vis fostrade spelformen ett väldigt fokus i gruppen.

Alla spelmötena utom två var på distans, och det har funkat fantastiskt bra.

Vi hade en gemensam slide-deck i Google Slides, där fanns alla gemensamma anteckningar, krönika över vad som hänt i scenerna, rollformulär för alla RP och viktiga SLP, relationskartor, namnlistor och annat praktiskt.

När vi spelade körde vi via Google Hangout, och jag som var spelledare delade min skärm så de kunde se var jag var i anteckningarna, samtidigt som de kunde bläddra själva hemma på sina datorer. Alla kunde redigera, och vi turades om att föra anteckningar om vad som skedde i scenerna så att varje spelmöte kunde börja med en ganska detaljerad recap av vad som hänt sist, baserad på våra gemensamma anteckningar. Även när vi spelade fysiskt hade vi anteckningarna digitalt på samma sätt, och jag jackade bara in en extra skärm på laptoppen som spelarna kunde se vad jag höll på med.

Jag körde digitala tärningar på min dator, och eftersom jag delade min skärm kunde de se vad de visade i realtid. (Jag hade varit OK med att alla bara slog fysiska tärningar hemma vid spelbordet, men det blev att vi körde de digitala för det var rätt praktiskt.)

OCH DET VAR HELT FANTASTISKT!

Vi skall dra igång en ny kampanj bara vi får hämta andan. Just att spelpassen inte blir så långa, även om det händer mycket, och att det inte är några transporter involverade som tar tid gör att det känns oerhört effektivt. Vi kan spela en kväll mitt i veckan utan att den påföljande dagen blir tung.

Jag hade ingen frågeställning, Jag ville bara skrika ut min glädje över att ha hittat en trevlig spelform som låter mig spela mer.

Och maskarna vann. :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,313
Sedan jag flyttade från stan har jag nästan uteslutande spelat via internet. Funkar väldigt bra för mig och, precis som du säger, blir det lätt att styra upp korta sessioner.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Sedan jag flyttade från stan har jag nästan uteslutande spelat via internet. Funkar väldigt bra för mig och, precis som du säger, blir det lätt att styra upp korta sessioner.
Jo, jag skulle vara rejält skeptisk till att åka över halva stan för att spela i två timmar. Men att sjunka ner i stolen hemmavid för att spela i två timmar är lockande som tusan.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,612
Location
Uppsala
Och maskarna vann. :)
Alltid...

Låter supercoolt!

Lyckas aldrig hålla spelsessioner kortare än 4-5 timmar än så länge, men det känns som att de där 2-3 timmarna mer effektiv tid lönar sig på många olika sätt. Inte minst att det blir mycket mindre commitment för alla inblandade.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
191
Location
Stockholm
Cool. How many players participated?

Were all of you familiar with the setting, systems and play style before the first session?

How much did you prepare before the first prep session? How much of the magic came from smart decisions taken during the two prep sessions?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Har samma erfarenhet med vår Burning Wheel kampanj, att två timmar räcker rätt långt på länk. Och när man dessutom slipper ta sig fram och tillbaka till mötet blir det väldigt lite tid som ska klämmas in bland allt annat i vardagen. Dessutom kan man spela med grymma människor i andra änden av landet.

Men sen tycker jag det finns nackdelar också, inte minst att det sociala inte blir lika omfattande som man velat. För mig krävs det också mycket mer energi för att bibehålla koncentration och fokus på länk i jämförelse med att sitta i samma rum. Men klart bättre än vad jag vågat hoppas på!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Det var jag plus två spelare.

Spelarna var med när vi speltestade Ökenros. Så de visste hur man tolkade tärningarna och hur hemligheter och nycklar funkar i Solar System redan. De var inte bekanta med Burning Empires sedan tidigare, men bläddrade genom en av serietidningarna innan vi hade våra Session 0, annars förklarade/tolkade jag om det behövdes. Jag hade en rätt traditionell spelledarroll iaf i det perspektivet.

Vad gäller spelstil så var det första gången vi spelade online över Hangout för alla. Men jag tyckte att det föll på plats rätt fort,

Jag förberedde inte så mycket specifikt för det här, men.
- Jag hade nyss skrivit och spelat Ökenros, så jag hade de reglerna i huvudet.
- Jag har spelat Burning Empires några gånger under andra former, och jag har förmodligen läst regelboken något djupare än de flesta andra eftersom jag layoutade om den för eget bruk för några år sen.
- Jag hade läst de båda första serierna nyligen, och där blev jag inspirerad till att spela igen.

Vad jag lade tid på var ett sätt att spela Maskar-Människor-konflikten på metaplanet, det tog ungefär en halvtimme. Och jag satt ungefär lika länge och översatte Burning Empires scen-ekonomi till Ökenros/Solar System.

Annars körde vi rakt av ur respektive text, med lite improvisation för att konvertera Burning Empires-rollpersoner till Ökenros-regler.

Jag vet inte om det var "smart", men vi valde "Slavar och livegna" som en av faktionerna när vi brände (gjorde) världen. Det var lite i förbigående sådär, och när vi sammanfattade så skruvade vi på oss lite. Var det verkligen den sortens spel vi skulle ha? Men det blev väldigt bra, temat med människor som förslavar människor blev en bra parallell till berättelsens större fråga om maskar som förslavar människor. Och det kom flera bra scener när människor med olika rang möttes och interagerade.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Hur kom det sig att ni gjorde den kombinationen av spel? Vem pitchade det?

Var det planerat att ni skulle köra såpass många spelmöten?

Vad tror du bidrog till att det blev så lyckat?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Vi hade precis avslutat Ökenros-speltestet. Så alla var pepp på de reglerna. (Solar System är fantastiskt trevligt om man vill spela med samberättande i någon grad.) Jag pitchade att vi skulle testa BE+Ökenros när jag blev peppad på BE igen efter att ha läst om serierna en regning vårdag.

Vi planerade inte antalet spelmöten, utan gick in i det hela med "Vi testar och ser vad vi tycker, om någon inte har skoj kastar vi det i papperskorgen och kör något annat i stället. Annars siktar vi på att spela en fas (BE delar in maskarnas invasion i tre faser)." Det blev att vi spelade Infiltration och Maktövertagande. Och vi hade förmodligen kunnat dra ut på Maktövertagandet ytterligare två-tre spelmöten utan att det skulle ha upplevts som långt, men jag är en rastlös själ så runt spelmöte tio sådär så började jag känna läget för att runda av.

Fantastiska spelare (Hejdlöst kul människor att spela med.), Solar System (Som aldrig har svikit mig när jag har velat spela något samberättaraktigt.) Bodysnatcher Sci-fi settingen från BE är lite sådär mysrysig när man vet att folk kanske inte är sig själva, och insatsen är att man själv blir en av dem, det ger en fin stämning till spelet.
 
Top