Nekromanti Under belägring 3

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Fundera på att slänga in rollpersonerna i en belägrad borg under den EDD kampanj jag tänkte köra igång snart. Det ska utspela sig under en ganska lång belägring, så jag vill ha tips om saker som kan hända rollpersonerna. Och hur är det vardagliga livet för folk som är belägrade. Pressen av belägringen och att behöva vistas på en sån liten yta under lång tid måste vara tärande. Någon som läst någon bra bok där man skildrar en belägring?
Att tvinga in rollpersonerna i en belägrad borg kan vara ett bra sätt at starta en kampanj på. Rollpersonerna blir mer eller mindre tvugna att lära känna varandra, och så har dom ett uppenbart gemensamt hinder./images/icons/laugh.gif
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg

Fienden försöker kanske inplantera någon form av pest genom vattenförrådet.

möjligen spelat ultima??

men jo visst belägring funkar väll bra hurudu, få se nu, hua brinner ner och eldsvådor härjar de yttre områderna, sedan så måste man ju ha en klurig tankegång för det hela, borgshärren kanske har kommit i ofog med någon( den enkla lösningen).

men nu komm jag plötsligt på en bra ide, rollpersonerna har blivit utnämnda till förrädare på falsk grund, de vill såklart inte ut till de elaka orcherna och andra påhitt utanför murarna så de är ganska fast, lite sneaking på ett slott är inte helt fel, för att då hitta den eller de som gett upplysningarna till att rollpersonerna är förrädare, låt det vara någon förädare som är en bra vänn med länsherren på borgen.

- gött med codexforumet igen, har så smått börjat komma igång igen nu.
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Bok Tips

"Belägringen" av David Gemmell (första delen i serien "Legender från Drenai").
Som du hör på namnet så handlar det om just en belägring, och det är ingen liten sådan /images/icons/smile.gif

Boken är också väldigt väldigt bra vilket är ett stort plus /images/icons/thinks.gif

Jag har bara två böcker utav honom (båda översatta till svenska) och jag vet faktiskt inte om han ens skrivit några mer... har inte tagit reda på någonting om honom.
Men den här boken är ett hett tips.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Mer boktips

'Korptider' av Katherine Kerr handlar åtminstone delvis om en belägring... Den är kanske inte så himla megabra, men den borde kunna inspirera. Tyvärr är den del åtta i en serie.

/Morgoth@rules.it [hemsida] - som aldrig riktigt fatta vad Kerrs böcker hade för mening efter åttonde boken...
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Mer boktips

Inte heller
Men de är ganska så läsvärda tycker jag ändå
Fast hon har väl börjat spinna vidare på andra idéer kanske som dök upp? som att ...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
>Någon som läst någon bra bok där man skildrar en belägring?

Stalingrad av Anthony Beaver. Den handlar visserligen om 2:a världskriget (nähä???) men upplevelsen av att vara instängd bakom murar med fiender åt alla håll är nog liknande oavsätt när eller var det utspelas.

/Anders (som sitter och är sugen på en pucko med kaffesmak)
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Lästips.

Läs Riddarna på Rhodos av Bo Gierts. Den skildrar belägringen av staden Rhodos, på ön med samma namn, som de välbefästa och välförberedda Johanniterriddarna lyckades försvara i åtminstone ett halvår (tror jag) emot en turkisk övermakt som hela tiden fick förstärkningar. Detta var visserligen runt 1520, då kanonerna funnits länge, men det är ändå en medeltida miljö som beskrivs.
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Lästips.

Finns det inga kortare historiska dokument man kan läsa? Så man slipper läsa en hel bok, jag har tillräckligt många böcker på måste-läsa-listan. /images/icons/sick.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Det var en tråd om belägring.. Inte så mycket om vad som kunde hända (vad jag minns) men väl vilka resurser man behövde.. Det var nog på DoD-forumet och handlade om belägring och odöda (se där, två sökord).

~Skulle söka själv men [color:448800]Han</font color=448800> har så sunkig uppkoppling
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Äru lat eller? =)

Här är tråden eftersom folk som frågar redan har bevisat att de är för lata för att leta upp sånt här själva.... /images/icons/smile.gif
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...vc=1#Post153798

Annars är ju ett bra tips att kolla på "Under Belägring"-filmerna med Stefan Fiskmås! /images/icons/laugh.gif

Vilket leder in mig på det jag egentligen ville säga: kolla in den här länken och försök att inte dö av skratt:
http://www.thetoiletonline.com/seagal-ep3.htm
(finns även episod 1 och 2 men de var inte alls lika underhållande)
 
Top