Nekromanti Undead-slayers....typ?

Enshadi

Warrior
Jag stormtrivs med V&N och tycker den tillsammans med S&P och Riddaren är de bästa hittils.

Vandöda ska under min kampanj vara den ack så klassiska men självklara fienden och därför har jag låtit en av mina RP:s lägga sin boffriga gladiator på hyllan och vara en vandödsjägare istället från ett litet sällskap kallat Svarta Månen i jargien.

Frågan är hur en sådan kan göras effektiv. Vi har redan gjort kalrt den men jag skulle ändå vilja veta förslag på klischéer, färdigheter och förmågor.

Denna jägaren är utrustad med dubbelyxa och dubbelarmborst.

Gastono

Hero
Jag håller med om dina åsikter om V&N... Petter "kaskelot vlar med laservapen" nallo har gjort ett extraordinärt jobb med den modulen.

Okej här kommer mina tips och ideer om en undead-slayer.
Använd kross eller hugg vapen för stick och avstånd gör det svårare mot skelett som är de "traditionella" odöda :gremsmile:.
2 små vapen eller ett RIKTIGT stort vapen för att antingen ha räckvidd eller snabbhet för att kunna slåss mot mer en 1 varelse åt gången.
Gärna magiskta vapen, kanske ett magiskt föremål också.
Ganska bra i att undvika för jag tror att man kan riskera att möta kanske en liten grupp på 3 skelett/zombie's/ultor's eller liknande samtidigt och då är det inte roligt att enbart vara bra på offensiven.

Rustning i form av ringbrynja eller härdat läder med kåpa ovanpå tycker jag (kanske lamellpansar).
Skumraskaffärer färdigheten kan alltid vara bra att ha för att få upplysningar om underliga händelsers rötter.

Detta är vad jag tycker, hoppas det går bra :gremgrin:

Marukusu

Hero
Sharpen your teeth!!!

Skall i taga lamia av daga så använd en stridskonst med målpunkter och dödande anfall, mästaranfall: hugg och/eller stick är också en klar fördel. Strid med ett helgat svärd, eller en yxa med pik som tillåter stickattacker, med mycket i SI och sikta på halsen eller bröstkorgen (bröstkorgen är att rekomendera, då lamia sällan tappar huvudet i Eon). Gör snabba anfall då de är svårare att undvika och se till att ta styggelsen med överraskning såvida du inte vill dö en neslig död med utsliten strupe. Tar vampyren dig med överraskning (typ hoppar ner från taket i ett stort, mörkt rum) eller om de är fler än jägarna så be till Daak och lägg benen på ryggen, alternativt dö en äkta samurajdöd och slåss till slutet (inte alltid att rekomendera, då man kan sluta som viljelös zombie åt ens egen baneman!).

Allt detta förutsätter att blodsugaren låter dess antagonister komma honom eller henne nära, vilket kan vara nog så svårt om han/hon är magiker. Tänk också på att en vampyr ofta är en mycket duglig stridskämpe.

MVH
Marukusu, själv tycker jag dock att vandöda, speciellt lamia borde fridlysas

Hjalle

Swashbuckler
Urk. En vandrande köttklump med två huvuden.

En stridskonst med Djärvhet kan nog göra sig bra, om man inte totalt vill tappa huvudet när en rutten köttklump med två huvuden går till anfall mot en med en rostig klinga.

-Hjalle, djärv.

Warth

Veteran
Det viktiga är väl att det känns trovärdigt och att kampanjen har en motiverad och väl utstakad handling. Varför jagar de vandöda, hur opererar de osv. Det kanske ni redan har klarat av vid det här laget, men det skadar aldrig att vara noga på det här stadiet då det ofta ligger till grund för hur en kampanj kommer att utveckla sig.

Om du vill bli av med en spelares boffriga tendser är kampanj med vandöda ett bra alternativ, det vore ju synd om kämpens sår förgiftades av de vandöda i stridenshetta...

Enshadi

Warrior
Vandödsjägaren är den ända som tillåtits ha över 15 i sina stridsfärdigheter. Dessutom har han mycket högt i Undvika och klarar sig där ganska bra.

Han har en lätt dubbelyxa vilket ger den en lika bra flexibelitet som ett stridssvärd, dock inte lika stark. I stridskonsten ingår Moment: Dubvbelyxa, Dubbelarmborst; Teknik: momentspec.armborsten och yxan, precesionsanfall både närstrid och avstånd, medföljning, utspel och uppföljning.

Inga extraskador alltså. Han får hugga ett tag innan vandöda faller, fast han får in åskiliga mer hugg än dem.

Enshadi

Warrior
Re: Sharpen your teeth!!!

Han är lite mer all'around på vandödsfronten. Han känner till existensen av några få och har faktiskt tampats med en vampyr. Men vampyren var trots rollpersonens grymma färdighetsvärde mycket bättre.

Enshadi

Warrior
Personen i fråga hade en gång en familj som dödades av just vandöda. När hans sísta stund var kommen kom 'Svarta Månen' som senare skulle träna upp honom till vandödsjägare.

Efter flera årtiondens träning har hans personlighet blivit en kall jägare som gör vad som krävs för att öppnå sina mål. Beväpnad med dubbelyxa hugger han zombies och skelett i stycken och med armborsten spetsar han skallar på alla slags vandöda.

Hans boffriga inslag är nödvändiga för hans överlevnad. hans sällskap arbetar ofta var för sig och att ta sig an en nekromantiker med tre-fyra zombies som väktare är mycket svårt. Jag ska försöka få honom att använda hjärnan så mycket som möjligt då han slåss mot nekromantins krafter.

Gastono

Hero
Det låter bra men är han religös så tycker jag att han borde ha ett välsignat vapen och är han inte det s borde han ha ett magiskt vapen :gremsmile:

Ni har klarat er bra på bakgrundsfronten tycker jag så där skall jag inte fösöka förbättra någonting (Av nyfikenhet, vilket yrke har ni utgått ifrån eller har ni tagit och gjort ett helt nytt?).

Det är en mycket bra idee att försöka få han att använda hjärnan för nekromanter är ofta sluga och mycket svåra motståndare med tanke på att hans slavar lyder honom blint och kan inte känna rädsla, smärta eller trötthet vilket gör dom till fruktansvärda motståndare i strid.

Hjalle

Swashbuckler
Synd att han bor i Jargien. Väldigt synd. Biotropi är ett utmärkt vapen mot vandöda. Överhuvudtaget är magi att rekommendera. Magi kan få zombier att bli till små askhögar, kan spränga dem i luften, kan få vapen att skära genom deras ruttna kött som om det vore jordgubbsglass, kan få dem att bli till sten, kan få dem att totalt ruttna bort och kan få dem att inte ens kunna närma sig vandödsjägarn. Men vem vet, han kanske i hemlighet är magiker. Detta i sin tur...
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] ...kan få Arvorns hammare efter honom och då kanske vandödsjägaren tas till fånga och tas till deras högborg. Där förstår han att skurkarna styrs av vampyrer, och då i ett Magiskt ögonblick sliter han sig fri och flyr. Och avslöjar tillslut häxjägarna som ondskefulla blodsugare, varefter han blir helgonförklarad och tilldelad ett heligt svärd som ger Ob649T6 extra trauma mot alla vandöda. Tänk vad bra... </font></td></tr></table>

Jag menar, komplikationerna kan bli oändliga!

-Hjalle

Gastono

Hero
Grym skada på spoiler sektionen!

Men magi är ûberbra mot odöda, som sagt speciellt biotropi (då kan han hela sig själv också, tänk va bra).

Men om inte annat kan man be en alkemist att göra lite hokus-pokus på sin yxa utanför jargien och då så finns det ju lite äventyrsupslag som kan användas!!

Enshadi

Warrior
Yrket är nästan helt copat från prisjägare, fast ockultism och ovanlig stridskonst har kastats in och förklädnad, vanlig stridskonst, vapenfärdighet och övertala har försvunnit. Stridsvanan slogs med 2T6+2 tror jag och utrustningen improviserade vi fram. Dessutom hade vi (60,90,120) på yrket och (40,50,60) på allmänt.

Han slåss egentligen mest för hämnden och är egentligen en effektiv men inte vidare vänlig varelse. När han har ett uppdrag får folk stryka med och heder är inte en av hans dygder.

Enshadi

Warrior
en helt egen ja. Ifall du har vapenmästaren ser du hur lätt det är att skapa egna stridskonster. Denna tror jag vi kallar för Svarta Månens beskydd eller något liknande. I hans vandödsjägargrupp ingår ett flertal jägare som specieliserar sig på olika vapen, så en kanske har ett storsvärd medan en annan har stridsgissel.

Enshadi

Warrior
Magi är som sagt förbjudet i Jargien och detta gör att denna jägarorganisation inte har resurser att använda det. De är nästan alla bondsöner eller liknande som i tidig ålder blivit fråntagna sin abrndom för att träna sig i hårdförd strid.

De kan sin fiende, men inte tillräckligt bra. därför försöker de bli så bra som möjligt med sina vapen för att slita sönder eventuella vandöda och känner egentligen inte till något bättre sätt.

Hans dubbelyxa är en ovanligt flexibel pjäs som han svingar i båda händerna för att genom det orsaka flera dödliga hugg. Att få honom att låta en alkemist förbättra den är tveksamt eftersom det är mer än kär vän nu.