Nekromanti [Umu] Namnhjälp?

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
krank;n234743 said:
Jag är för trött för att begripa mig på straight-faced internethumor just nu, så jag kan inte avgöra vilka av era förslag som är på allvar... Men om någon av er skämtar så kan jag inte säga att jag på något sätt klandrar er. Det är lite öppet mål.

Spelet är i varje fall på allvar, helt och hållet. Ingen humor kring eller i spelet. Ingen medveten, åtminstone, även om jag tänker att man absolut kan göra sig lustig över att jag som ogillar fantasy gör ett fantasyrollspel. Det är inte ett lättsamt spel, så ingen av de mer skämtsamma titlarna i tråden kommer att användas är jag rädd. Men tack för bidragen ändå.
Krank jag skämtade inte!!! jag tycker det ska heta Umu — Vävens väktare
Jag tyckte det lät fint
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Umu: Ödesjägarna eller Umu: Bevakarna eller nåt tredje men det försvann.. men det borde ju komma fram igen nån gång.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Trots de associationer som kan göras till Nya Götterdämmerung hade jag svårt att släppa "Inquisitor Arcanum" (eller Inkvisitor Arkanum) som eventuell undertitel.
?Med det sagt vet jag att många har svårt för latin (och/eller latinklingande hittepånamn), men beroende på settingen i övrigt skulle det kunna passa.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Ser den här tråden först nu och tänker svara oavsett om det redan är spikat. Vävens vakthundar låter rätt ballt, men som 2097 påpekar så är det lite två olika metaforer, och allitterationen känns inte helt välljudande, heller. Därför tycker jag att Ödets vakthundar låter hundra gånger ballare.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Det objektivt coolaste ordet på svenska är "knekt", oavsett om det härstammar från något okänt germanskt språk (typ tyska) eller ej. Därför skulle jag föreslå något åt detta hållet:

Vävens knektar
Ödets knektar

Jag skulle alla gånger föredra 'knekt' framför 'väktare', hur som helst, eftersom det senare alla gånger låter som en mer passiv tjänst.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag tycker det ska vara "Umu — Vävens väktare". Kommer aldrig ge mig. knekt tycker jag låter som lakej eller slav med leriga stövlar och en flarra i näven. Väktare tycker jag låter som edsvuren och trogen beskyddare av väven.
Ska sluta gå in i den här tråden för jag vill bara lägga mig i andras förslag & återupprepa mitt istället för att komma med egna förslag. Krank, du kan väl PMa vad du bestämmer dig för.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Just nu lutar det rätt mycket åt "Umu: Ödesväktarna".
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
2097;n236463 said:
Jag tycker det ska vara "Umu — Vävens väktare". Kommer aldrig ge mig. knekt tycker jag låter som lakej eller slav med leriga stövlar och en flarra i näven. Väktare tycker jag låter som edsvuren och trogen beskyddare av väven.
Jag måste bara påpeka att jag inte håller med. Väktare står på krogen eller köpcentret. Knektar sparkar in dörrar. Men det kan eventuellt vara helt subjektivt...
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,328
Jag tycker "ödesväven" är bra, kort och gott. Man fattar att spelet kommer att handla om en ödesväv och då blir det ju automatiskt så att rollpersonerna på något sätt är berörda av detta.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Lemur;n236519 said:
Jag tycker "ödesväven" är bra, kort och gott. Man fattar att spelet kommer att handla om en ödesväv och då blir det ju automatiskt så att rollpersonerna på något sätt är berörda av detta.
+1! Bra tänkt!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag håller faktiskt med, det låter väldigt bra Umu: Ödesväven, man fattar vad som är fokuset osv. Sen tänker jag nog att man behöver i vilket fall ett namn på den grupp man tillhör, så ett namn på denna behövs ju i vilket fall, men som spelnamn låter ödesväven väldigt bra :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Tycker personligen att bara "Ödesväven", helt utan Umu, låter bättre. Undertitlar känns väldigt White Wolf -90. :)
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
krank;n234439 said:
Umu: Gryning
Umu: Gryningsväktarnas orden
Umu: Gryningsorden
Umu: Balansens väktare
Umu: Magins väktare
Umu: Ödets väktare
Umu: Ödets gryning
Umu: Magistrat
Umu: Ödets Magistrat(er)
Umu: Ödesväven

Om spelvärlden heter Umu blir det på något sätt avigt med ovanstående alternativ. Jag uppfattar det som ett syftningsfel. Ödesväven heter ju inte Umu. Antingen Umu rätt och slätt eller Ödets väktare etc.

Om jag ramlade över en bok i hyllan på SF-bok med titeln umu skulle jag nog vilja veta vad Umu är och börja bläddra i boken och jag skulle definitivt läsa baksidestexten.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skulle jag köpa ett spel som bara heter Umu? Det beror på omslagsbilden och logotypen. Om den andas äventyr (av den sort jag gillar) så skulle jag bläddra i den. Det låter mystiskt nog för att väcka intresse i alla fall.

Skulle jag köpa ett spel som hette Umu: Ödesväven? Förmodligen inte. Omslagsbilden och logotypen skulle kunna vända på den magkänslan, men undertiteln låter för mig som att man tvivlade på att spelet kunde stå på egna ben.

Skulle jag köpa ett spel som hette Ödesväven? Förmodligen inte: jag skulle blanda ihop det med Eon-äventyret med samma namn. Och jag skulle fnissa över skaparens o-koll på andra svenska rollspel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Här händer det grejer, ser jag - namnförslag hinner komma, hejjas på och sedan visa sig vara upptagna utan att jag ens hinner säga flaska =)

"Ödesväven" är inte ett dåligt namn i sig, såklart, men bortsett från att det är upptaget så upplever jag också att det skapar lite för episka förväntningar. Det kan för all del "Ödesväktarna" göra också, vilket är anledningen till att inget ännu är spikat.


Anledningen till att vi överväger dubbelnamn är framför allt att Umu åtminstone i teorin är tänkt att kunna växa och utökas till att handla om helt andra saker än det här grundspelet. Idén var att om vi bara kallar det "Umu" så betyder det att 1) vi säger "det som finns i den här boken är hela Umu" och 2) att vi blir ett av en skvadriljon fantasyspel som bara ohjälpsamt heter sin spelvärld. Namnet säger då ingenting om innehållet. Vi skulle vilja att titeln sade något om vad man gör, vad man spelar. Det här är inte ett spel där man spelar "vad som helst" eller "äventyrar", liksom.

Anledningen till att vi då inte bara tänkt kalla det "Ödesväktarna" eller något annat som inte inkluderar det övergripande namnet är att det då blir svårare att knyta an till samma spelvärld ifall vi nu bygger fler spel där man gör andra saker. "Umu" var då tänkt som en unifierande faktor. Man kan tänka sig lite som Star Wars-spelen från FFG; de heter ju inte bara "Edge of the Empire"... OK, nu är "Umu" inte alls lika välkänt, men OM vi nu till exempel skulle göra ett helt annat spel senare, som handlade om sjöfarare/handelsmän, eller som utspelar sig i samma spelvärlds framtid (vi har genom åren spelat i flera olika epoker), så vore det ju trevligt att ha något som vävde samman dem.



Om omslagsbilden: Just nu tänker vi oss något ganska Gumshoe:igt; en brottsplats med ett lik och en mystisk bok, ett par rollpersoner som undersöker stället. VI är inte färdigtänkta, men om man kollar på omslaget till Trail of Cthulhu så är det nog lite i rätt riktning.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Ett alternativ till undertitlar är ju också något som Umus ödesväktare eller Ödesväktare i UMU.

... och där blev "Umu" till "Umeå" i mitt huvud och namnet är förstört. :) Men det höll ut i flera dagar!
 
Top