Nekromanti [Umeå] Grottröj #6,lördag 3 maj

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Nu är det mindre än tre veckor kvar! (Jag fick nyss för mig att det var mindre än två - så pepp är jag!)

Jag skrev lite mer på bloggen, men jag kan klippa in det här också:
Nu är det mindre än tre veckor kvar till nästa Grottröj. Planeringen har satt sig och schemat skiljer sig lite från föregående tillfällen. Så här ser det ut:

10:00 - 15:30: Pass 1
15:30 - 16:30: Matpaus
16:30 - 22:00: Pass 2, varje grupp tar paus vid behov
22:00 - hemgång: Nattpasset

Vi vet av erfarenhet att det tar en liten stund att komma igång i början, främst eftersom de som har idéer att spelleda vill pitcha dem och spelgrupperna formas för första passet. Den här gången har vi också planerat att duka upp på en större yta för den gemensamma matpausen, som också blir lite längre. Förhoppningen är att vi ska få lite mer tid att umgås, höra vad som spelas i de olika grupperna och vad som erbjuds att spela nästa pass.

Som vanligt är schemat en fingervisning snarare än hårda ramar, så man kan fortfarande komma när man vill och stanna så länge man har möjlighet :)

På facebook-sidan och i chatten på www.rollspel.nu har det pratats om Chainmail, Scenic Dunnsmouth, one-page-dungeons och hemmagjorda äventyr. Det kommer finnas gott om möjligheter att välja mellan och fyra spelrum att dela upp det på.

Vi har också beställt stämplar med texten "AVLIDEN" och undertexten "Grottröj" som man kan låna för att stämpla spelarkaraktärer, hirelings och henchmen som gått hädan i det hedervärda sökandet efter guld, rikedom och ära.
Det råder ingen tvekan om att det kommer bli awesome, som vanligt :) Boka in det i era kalendrar!
 

Papi

Veteran
Joined
22 Feb 2014
Messages
12
Hur funkar det? Är det bara att dyka upp som man är och man hittar grupp på plats eller måste man föranmäla sig? Vet inte helt hur dagen ser ut för mig men är sugen på testa osr
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Nu är Grottröj #6 över! Vilket jävla röj! :D

Vi var 12-14 personer som deltog den här gången. Första passet spelades Scenic Dunnsmouth och mitt äventyr Lady Christina's Final Resting Place. Andra passet spelades Djävulen i kryptan som funnits med i något nummer av Fenix, samt en hemgjord dungeon som jag tror är namnlös. Vad som hände under nattpasset vet jag inte än. Sjukt roligt var det!

För egen del var jag särskilt nöjd med hur mitt eget äventyr funkade i spel (tack anth, Eksem med flera för all feedback!). Det var dock mycket mycket dödligare än jag väntat mig. Nio karaktärer gick åt och de hann utforska sju av tolv rum. Terje tillstod att det mest berodde på att de var oeftertänksamma i sitt utforskande, men jag gjorde lite småmissar som förändrade oddsen en hel del som att slå monstrenas HD med d6 istället för d8 och missa att ett monster skulle göra skada även vid lyckade saves. Kanske ska ändra det sista, iofs.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
På nattpasset spellede jag min donjon ”Den visas torn”. Vi bröt upp vid tvåtiden så Grottröj #6 varade i 16 timmar.

Det var ett gott röj, och det var barnsligt kul att stämpla fallna rollpersoner! :D
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
DeBracy;n17656 said:
Det var ett gott röj, och det var barnsligt kul att stämpla fallna rollpersoner! :D
jag ser framför mig hur ni sitter i olika rum och bara har en stämpel, så ni har en springpojke som alltid sitter redo med stämpeln på en sidenkudde och såfort en DM skriker "STÄMPEL!" så kommer han springande och överlämnar stämpeln till den skoningslöse Killer-DM som gjort sitt jobb rätt.

Så var det kanske inte, eftersom ni har fler stämplar men om ni inte rättar mig kan jag ju få fortsätta drömma?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
chrull: det är klart det var så ;) Vad har vi för statistik på sessionerna då? I Lady Christina dog nio rollpersoner, sju rum utforskades och jag har för mig att de överlevande fick med sig ungefär 800-1000 gp ut. Passet jag var spelare på var mer monetärt givande. Tror att fem rollisar gick åt, men vi kammade hem 8000 gp och en ring of mammal control. Innan jag gick hem inventerade jag och hittade 21 stämplade formulär. Plus hunden Roper.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Vi stämplade en på nattpasset också. Per timme dog alltså i snitt 1,375 rollpersoner, men bara 0,0625 hundar. Statistiken säger att man bör spela hund i OSR-spel.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Björn Wärmedal;n17705 said:
Mjae. Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att 100% av alla hundar dog? ;)
Näe, det förekom fler hundar. Men alla namngivna hundar strök med. Statistiken säger att man bör spela en namnlös hund i OSR-spel.
 
Top