Ultrastyrkan - 200 ords samberättande spel

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Ultrastyrkan
-Ett samberättande spel för 4 spelare

Man spelar fyra superhjältar med apokalyptiska krafter som skyddar Skånes (resten av Sverige sjönk under vattnet när Doktor Radioaktiv sprängde det) största stad Häljarp.

De fyra hjältarna är:

Ontologiskamannen: Som kan göra saker eller varelser han tänker på verkliga.

Fysikern: Som permanent och globalt kan ändra i fysikens lagar så att de fungerar annorlunda.

Eskatologia: Som kan förinta vad som helst till den grad att själva konceptet inte längre existerar.

Multiversumkvinnan: Som kan ändra universum så att en händelse (vilken som helst) gick annorlunda.

Efter att varje spelare valt en hjälte beskriver de dennes hemliga identitet och superdräkt.

Sedan turas man om att beskriva en spännande scen som en eller flera av hjältarna befinner sig i. Spelet är slut när man spelar i 90 minuter, en hjälte har dött eller världen gått under. Använder någon sin superkraft bestämmer spelaren till vänster hur det går. Allt annat avgörs via konsensus eller omröstning (det är svårt att göra saker).

Exempel scener:
1: Cyborg dinosaurier anfaller centrum!
2: Eskatologia blir vräkt av kronofogden!
3: Zoo-mördaren har fångat oskyldiga i djurbaserade fällor!
4: Kommunfullmäktige vill sänka Ultrastyrkans budget!
5: Terrorister rånar banken!
6: Doktor Radioaktiv anfaller staden!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Så rätta mig om jag har fel.

Du har fyra superhjältar vars talanger är alla domedagsvapennivå (Dr. Manhattan uppdelat i fyra olika personer).
Och de har bestämt sig för att skydda bondhålan Häljarp och deras största orosmoment är kommunfullmäktige? :ROFLMAO:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Så rätta mig om jag har fel.

Du har fyra superhjältar vars talanger är alla domedagsvapennivå (Dr. Manhattan uppdelat i fyra olika personer).
Och de har bestämt sig för att skydda bondhålan Häljarp och deras största orosmoment är kommunfullmäktige? :ROFLMAO:
Ja! :D Ja exakt!

Det är exakt Dr. Manhattan uppdelad i 4-personer som var tanken!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Kan Mulituniversumkvinnan vänligen flytta mig till en värld där Watchmen TV-serien höll i stället för pajade ur totalt de sista avsnitten?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Kan Mulituniversumkvinnan vänligen flytta mig till en värld där Watchmen TV-serien höll i stället för pajade ur totalt de sista avsnitten?
Det är synd att sådana krafter är omöjliga på riktigt :(
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Av någon outgrundlig anledning kände jag ett behov av att googla Hjälarp.

Häljarp begränsas av:
- Saxtorpsskogen i söder
- E6:an i väster
- Saxån i norr
- Västkustbanan i öster
Och det finns en järnvägsstation där pågatågen stannar.
Bredvid stationen ligger Hjälarps mölla.
1647338593751.png

År 2015 hade Hjälarp blivit så stort att det växt samman med Axeltofta koloniområde.

Hobsala känns större. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Av någon outgrundlig anledning kände jag ett behov av att googla Hjälarp.

Häljarp begränsas av:
- Saxtorpsskogen i söder
- E6:an i väster
- Saxån i norr
- Västkustbanan i öster
Och det finns en järnvägsstation där pågatågen stannar.
Bredvid stationen ligger Hjälarps mölla.
View attachment 8476

År 2015 hade Hjälarp blivit så stort att det växt samman med Axeltofta koloniområde.

Hobsala känns större. :)
Mitt tåg fastnade där i 15 minuter (på Pågatågsstationen) så jag såg ut genom fönstret och tänkte ”Det här stället suger. Jag borde skriva om det.”. Och jag hann precis få ner alla orden på papper innan tåget fortsatte.
 
Top