Nekromanti Uggletjej - Bildredigering

Alkemist

Veteran
Joined
2 Feb 2011
Messages
165
Location
Rövarskogen
Jag försöker lära mig photoshop igen, och det var många år sedan jag läste dem kurserna.

I vilket fall så har jag försökt redigera bilden bättre än vad jag kunnat förr. Men det känns fortfarande inte rätt. Jag stör mig inte så mycket på färgen, det får jag nog lösa med bättre ljus och kamera, men kontrasterna stör mig.

Snackar jag i nattmössan eller har jag faktiskt förstått någonting?
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vill bara säga att det är en jättefin teckning och att den verkligen är bra. Dock bör du ta en extra titt på den där lediga armen, den tycks vara för kort och ganska stel. En mer avslappnad hand vore nog också lite bättre.

Förstått vad som vad, btw? Förövrigt tror jag att du gör dig själv en tjänst genom att skaffa dig en scanner.
 

Alkemist

Veteran
Joined
2 Feb 2011
Messages
165
Location
Rövarskogen
Jo, jag ser armen nu, tack för upplysningen.

Scanner ligger på listan jag har varit utan det i sommar. Vad jag undrar nu är om ljus/kontrast-arbetet funkar, gärna bara tips i allmänhet på det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Alkemist said:
Jo, jag ser armen nu, tack för upplysningen.

Scanner ligger på listan jag har varit utan det i sommar. Vad jag undrar nu är om ljus/kontrast-arbetet funkar, gärna bara tips i allmänhet på det.
Jag är inte så haj själv men se till att leka med alla funktionerna och känn efter och få en förståelse för effekten. Jag brukar först se vad Autofunktioner kan ge, genom att helt enkelt använda auto levels etc.
Funkar inte det går man ta tag i manuella inställningar. Vad gäller den gula nyansen i din bild så skulle jag testa med Colour balance och Hue/Saturation. Black and white kanske också kan ge något. Vad gäller ljus, konstrast och det så kör på Brightness/Contrast och Curves.

... Som sagt, kan inte mycket på den här fronten, men detta är iaf det jag brukar rycka i när jag behöver det. Om det funkar märker du, se till att ha klickat i så att du hela tiden ser en preview av resutlatet - det gör du i inställningsrutan för varje funktion.

Jag tycker det är ser väldigt bra ut för att vara ett foto, men det har en gul nyans som du kanske kan försöka ta bort. Om det går. Dunno. :gremtongue:
 

Alkemist

Veteran
Joined
2 Feb 2011
Messages
165
Location
Rövarskogen
Jo, det är det jag har gjort vid sidan av mina övningar med min wacom(som du inte kommer få se här än på ett tag i alla fall! :gremwink: ).
Vi är ju inne på samma spår i alla fall, även om jag tror du kommit lite längre än mig.

Angående ljuset så vet jag vad som är fel, jag fick gå en kurs hos någon kändisfotograf genom min folkhögskola. Han visade hur man fixar ljussättning, väljer lampor osv. Skitbra för större bilder och tavlor men för såhär små grejer är det som du säger bättre att köra med en scanner.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Något man kan använda med försiktighet för att få fram lite tappad skärpa är att duplicera lagret, välja Filter/Highpass välja en pasande storlek på filtret och sen sätta det lagret på Overlay eller likande lager inställningar som Softlight.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Det verkar som om jag är överflödig gällande tips å råd, ville bara säga att det är en jättefin teckning. Har den varit upp här innan, för jag känner igen den?
 
Top