UFO-böcker

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Försöker få lite koll på UFO-mytologi. Nån som kan tipsa om bra böcker eller andra resurser på ämnet, vare sig de är skrivna av seriösa forskare, skeptiker eller sant troende?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Närkontakt av Whitley Strieber. En bok som iaf utgav sig för att vara dokumentär och som betydde mycket för UFO-login.

Ja, dels finns en sprillans ny bok av Clas Svahn - UFO : närkontakterna som skakat världen.
Clas Svahn är, ihop med Per Faxneld det närmsta jag kommit till att träffa verkliga människor som hade kunnat vara utredare i Call of Cthulhu. Det är nästan så man hade velat göra en handling om dem!

EDIT: Lagt till ett kommatecken för tydlighet hos kommande läsare men låt det inte förstöra @Svarte Faraonens skämt!
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Som jag förstår det efterfrågar du källor om föreställningar om UFO och relaterade fenomen och frågeställningar? Alltså, frågan är inte om fenomenet är verkligt utan vilka slags idéer som finns i sammanhanget. Ungefär som ett intresse för mytologi och religionshistoria inte behöver ta ställning till om Gud / gudar finns eller ej.

En bra startpunkt för att orientera sig är wikipedias artiklar om UFO respektive Ufology. Där diskuteras uppkomsten av termerna, fenomenets historia före de moderna begreppens uppkomst, olika slags tolkningar (notera framför allt hur den i populärkulturen och media nästan helt dominerande "nuts and bolts" / "Extra-terrestrial hypothesis" inte alls är den enda som förekommer).

En trevlig podcast som tittar på UFO som modern folklore är The Saucer Life.

Men som sagt, Keel (Mothman prophecies, Operation Trojan Horse) och Vallée (Passport to Magonia, Messengers of deception) är mycket underhållande författare i ämnet. Även Strieber (Närkontakt / Communion), som @Gabrielle de Bourg nämner är värd att läsa som en väldigt inflytelserik utveckling av contact/abduction motivet.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Som jag förstår det efterfrågar du källor om föreställningar om UFO och relaterade fenomen och frågeställningar? Alltså, frågan är inte om fenomenet är verkligt utan vilka slags idéer som finns i sammanhanget. Ungefär som ett intresse för mytologi och religionshistoria inte behöver ta ställning till om Gud / gudar finns eller ej.
Det är korrekt uppfattat, även om jag antar att en icke obetydlig del av föreställningarna om UFO kommer vara mer eller mindre direkt förknippade med försök att visa att fenomenet existerar/icke.

Tack för tipsen!
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Om du är det minsta intresserad av UFOn, ockultism, esoterisk litteratur, oförklarliga händelser, magi eller folklore så kan jag starkt rekommendera utställningen Jordskugga som just nu finns på Norrköpings konstmuseum. Det är en dignande bokhylla full av böcker, rapporter, avhandlingar och anteckningar från AFU, ett av världens största arkiv för just sånt här. Inte bara UFO såklart men väldigt feta grejer.
När du väl är i Norrpan kan jag också minst lika starkt rekommendera utställningen UFO Norrköping på Arbetets museum.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Försöker få lite koll på UFO-mytologi. Nån som kan tipsa om bra böcker eller andra resurser på ämnet, vare sig de är skrivna av seriösa forskare, skeptiker eller sant troende?
På rollspelssidan finns Ken Hites minitrilogi Moon Dust Men/Galileo Uplift/MAJESTIC Overwatch, som närmast får betraktas som en mer historisk (sjuttiotal, eftersom det är den överlägset bästa UFO-perioden) take på X-Com. Finns mycket billigt i PDF, och Hite är som vanligt löjligt påläst om alla former av pseudovetenskapligt nonsens.



 
Top