Nekromanti "Udda" vapen i Star Wars D6

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Jag har fått lite problem med att överföra några prylar från andra källor till Star Wars D6-reglerna, och undrar om nån kan komma på några idéer (eller kritisera mina). Det handlar om vapen från t ex anime, WH40K/Epic/BFG, med flera.

Det första är kategorin "skärande strålvapen". Tänk laserkanonerna på Vorlon- och Shadow-skeppen i Babylon 5, enorma ljusstrålar som skär rakt igenom rymdskepp, pansar och allt. Den enda idén jag får, smått hämtad från Battlefleet Gothic, är att man slår skada direkt i skadetabellen - utan att dra av för pansar. Låg skada, givetvis - 2D låter lagom. (hur justera för skala?)

Kategori nummer två är förintelsestridsspetsar - i Lost Universe hittas det lättast synliga exemplet, LEAP Rail Gun, som avfyrar projektiler som när de detonerar expanderar till en sfär vars innehåll upphör att existera/sugs in i hyperspace/etc. (Vi snackar stora hål här - halva skepp och dylikt.). Samma mekanik som ovan var min tanke, men värre skada...

Kategori nummer tre är "överväldigande superstrålvapen" - tänk Macross-kanonen, eller Swordbreaker's Plasma Blast. Undvik eller bli förintad - om du inte har nåt specialförsvar, som i Lost Universe (Psi-skill contest för att försvara sig).

Fler idéer?

SP
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Jag antar att det här inte är ett svar som du ville ha men måste det vara så speciellt då? D6 är ju ett narrativt system. Oavsett om det är ett laserskott eller en kontinuerlig stråle så är det väl bara att slå skada som vanligt och låta den visuella biten tillföras av SL eller en spelare? Det är ju inte reglerna som ska tala om vad som händer utan det gör väl gruppen? Vill du ha ett vapen som skär genom skepp så ge det bara några extra skadetärningar.

Att ta bort pansarslaget förstår jag inte riktigt heller. Oavsett form av stråle så är det ju något som strålen måste bryta igenom. Det moddande du behöver göra är väl möjligtvis att ha någon extra nivå på skalorna.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Det kluriga var att illustrera de olika skadetyperna - normala Star Wars vapen, för att vara lite fyndig, fungerar ungefär som att slå på något med en ishacka - det blir ett hål (förhoppningsvis) där man träffade, men huvudsakligen får målet en jättesmäll av den överförda energin. Där har pansar betydelse, och det är vad "skrov"-listningen representerar. (Det är inte skadetålighet - alla skepp i Star Wars har tre "hit points", men olika tjockt pansar)

En energilans, som beskriven i BFG eller som ses i B5, är ett enormt lasersvärd med begränsad aktiveringstid - den fräser glatt tvärs igenom ett litet örlogsfartyg och delar det i två delar. Eller karvar av bryggtornet på en Star Destroyer....

SP
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Gällande din Kategori 2 så finns/fanns det faktiskt en enorm superkanon i klass med planetförstörare i Star Wars universumet. Den förekommer i serietidningsserien Dark Empire II (som utspelar sig långt efter Revenge of the Sith. Bifogar några bilder där man ser hela kanonen med några Stardestroyers som storleksreferens samt projektilen och även själva träffen efter avfyrning.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Anledningen till att det står "Young Emperor Palpatine" är för att han vid det här laget har skaffat sig en ny kropp med hjälp av sina Sith krafter. Den gamla klarade inte av att rymma en så kraftig Sith som Palpatine. </font></td></tr></table>

/.50 Magnum
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"En energilans, som beskriven i BFG eller som ses i B5, är ett enormt lasersvärd med begränsad aktiveringstid - den fräser glatt tvärs igenom ett litet örlogsfartyg och delar det i två delar. Eller karvar av bryggtornet på en Star Destroyer...."

Detta under förutsättning att den faktiskt klarar av det. Man kan lika gärna se det som en bautalaserskärare: en rak stråle som skär igenom saker om den orkar och gör en djup fåra om den inte gör det.

Personligen skulle jag göra det enkelt för mig. Om ett vapen är så häftigt att det kan kapa en Star Destroyer i två delar så har det skada 14D på Capital Scale eller däromkring. Sen spelar det inte så stor roll om det gör det genom att spränga bort mitten på skeppet eller dela det i två delar.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En energilans, som beskriven i BFG eller som ses i B5, är ett enormt lasersvärd med begränsad aktiveringstid - den fräser glatt tvärs igenom ett litet örlogsfartyg och delar det i två delar. Eller karvar av bryggtornet på en Star Destroyer....
Tja, även B5s "energilansar" har ju begränsad eldkraft - det är bara att Vorlons och Shadows har så jämrans hög tekniknivå att deras strålvapen är rätt mycket tuffare än de yngre rasernas rymdskepp.

För exempel på lite mindre "lansar", se på White Star-skeppen. De har vapen liknande skuggornas, men de är inte på långa vägar tuffa nog att skära en Minbarikryssare i två.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Min poäng är att du inte behöver låta systemet tala om för dig exakt vad som händer med skeppen. "Energismällen" finns inte om du inte bestämmer dig för det. Skadan kan lika gärna vara resultatet av en stråle som av en puls beroende på hur du väljer att se på det.

Jag tycker att Krille hade ett bra förslag. Rejält med skada och låt din fantasi göra resten.
 

Minne

Veteran
Joined
11 Dec 2008
Messages
81
Location
Uppsala
Min käre spelledare döpte raskt om min karaktärsidé till "Ninja in Space" (spelar Twi'Lek) och hon blev utrustad med VibroSais, Garotte och NeedleGun med nervgift :gremwink:

Att spela highlevel känns inte så lockande och då blir vapen som mosar allt i sin väg inte så roliga ur spelsynpunkt.
 
Top