Nekromanti Udda fantasy ?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skulle var lite skoj att läsa lite mer udda fantasy, tänkte utvidga mina vyer lite när det gälde fantasy & böcker överlag.
Nån som har några trevliga tipps om vad det finns för lite mer "udda" fantasy ? Sådana böcker som inte kommer fram i Gleerups-10-i-topp-lista..
Har sökt lite på forumet om ämnet, men tyvärr inte hittat något.

/ Johan K, som i det närmaste skall beställa Osthem
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Skulle var lite skoj att läsa lite mer udda fantasy, tänkte utvidga mina vyer lite när det gälde fantasy & böcker överlag.
Med risk för att bli tjatig, prova Storm Constantine. Börja med någon av Calenture, Burying the Shadow eller Sign for the Sacred.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Nu vet inte jag hur udda det här är, men en kort lista på saker man bara måste läsa:

* Neil Gaiman: Neverwhere, Stardust, American Gods. Åtminstone de två första finns i svensk översättning. Fullkomligt lysande nutidsfantasy.

* Gene Wolfe: Book of the New Sun (fyra delar). Finns på svenska, på de flesta bibliotek. Handlar om Jorden i en oändligt avlägsen framtid där solen håller på att slockna. En av mina absoluta favoritromaner, som ligger på gränsen mellan fantasy och SF.


/Dimfrost
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
haha!

Haha! Netfeed skrev faktiskt ett inlägg för ganske länge sedan som du nog kommer finna intressant.

Annars så läser jag inte så mycket udda fantasy tyvärr (har väl tänkt läsa lite senare dock, det finns lite på min vill ha liste som nu numrerar väldigt många titlar). Där finns The war of flowers av Tad williams, Stormbringer av Moorcock (inte jätte-udda kanske), The crown of flowers av Storm constantin. Om du vill ha lite annan lieratur så finns alltid den underbara Cryptonomico av Neal Stephenson, The Plutonium Blonde av John Zakour och Lawrence Ganem, Ender's Game av Orson Scott Card och Do androids dream of electric sheep? (Blade Runner) Av Philippe K Dick.
Men har du inte läst Någe om Elric rekomenderar jag Elric of Melniboné.

/Balderk, som inte bara rekomenderade fantasy men gick på Skulle var lite skoj att läsa lite mer udda fantasy, tänkte utvidga mina vyer lite när det gälde fantasy & böcker överlag.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Se där ja !!

Tackar !
Misstänkte att det fanns ett sådant inlägg någonstanns.. Men att hitta det var ju mindre lätt.. :gremconfused:

/ Johan K, som kommer att våldgästa biblioteket snarast möjligt..
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Tre förslag

Jag är lite förtjust i "fantasy" som äger rum på en alternativ version av Jorden (eller på den vanliga jorden med övernaturliga inslag). Jag har tre förslag:

- Philip Pullmans "den mörka materien", en serie s.k. barnböcker (som är på tok för blodiga för att vara barnböcker, dock är huvudpersonerna barn). Seriens huvudperson är en 11-årig flicka, Lyra, som lägger vantarna på en guldkompass som leder henne in i trubbel av olika slag. Böckerna är störtsköna och det finns helcoola intelligenta isbjörnar med. Rekommenderas varmt!

- Orson Scott Cards Alvin-böcker. Inte alla gillar dem, men jag gör det skarpt. Utspelas i ett alternativt USA med indianer, Napoleon, magi och annat kul.

- Steve Cashs The Meq. Serie, jag har dock bara läst första boken. Är egentligen mer scifi än fantasy, men jag tar med den ändå! Handlar om en ras, Meq, som lever som tolvåringar ända tills de beslutar sig för att bli vuxna, dvs när de har hittat sin livspartner. Med hjälp av kraftstenar kan de utföra olika former av magi. Romantisk, spännande och mycket skickligt berättad. Jag har sällan blivit så överraskad - författaren borrar sig ner i detaljer som kan tyckas oväsentliga och berättar sedan i rasande takt omstörtande händelser som det skulle ha tagit Jordan åtta böcker att beskriva. Man sveps med och det är alldeles underbart. Skriven på mycket lättläst och ändå vacker engelska. Läs! Läs!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,357
Location
Helsingborg
Gene Wolfe? Har alltid tyckt att han är underskattad.
Mer udda än Orson Scott Card och hör definitivt inte till JET triangeln.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
China Miéville

Det här kommer jag säga under överskådlig framtid så fort någon andas en viskning om att han vill läsa fantasy utan alver, dvärgar, drakar och genomonda trollkarlar/demoner/halvgudar/helgudar som bara kan dräpas av det magiska svärdet efter att hjältarna gått runt och fånat sig i minst fem tegelstensromaner: Alla borde läsa China Miéville (ja, jag tror att han faktiskt heter så).

Mannen har skrivit tre böcker än så länge. Den av dem ni antagligen har hört talas om är "Perdido Street Station". En del har klassat den som science fiction. Själv verkar han inte vilja sätta några genre-etiketter alls på böckerna, vilket är vettigt. Jag skulle kalla det för fantasy, eftersom det finns magi, vilket enligt mina definitioner diskvalificerar det från science fiction.
Men hur som helst: Boken utspelar sig i den enorma staden New Crobuzon i världen Bas Lag. Staden styrs av en mer eller mindre fascistisk regering och är hem åt människor och mängder av märkliga varelser, varav ingen ens påminner om en alv eller dvärg. Där finns varelser vars huvuden är stora skalbaggar, kompletta med små ben och vingar, grodliknande varelser som kan omforma vatten efter sin egen vilja, intelligenta kaktusar och fjäderklädda örnmänniskor. Världen har en teknologisk nivå som på många håll ligger någonstans runt 1900-talet, där finns elektricitet, tåg, ångkraft och liknande, medan moralen verkar ligga närmare medeltiden, med kroppsstraff och gladiatorspel. Det vanligaste straffet för brottslingar verkar vara att de omformas och används som slavarbete. Omformningen är en magisk/vetenskaplig process (den mesta vetenskapen gränsar till magin och tvärtom) där en skicklig kirurgmagiker bygger om människan och eventuellt "ympar" på nya kroppsdelar på den, eller maskindelar om det verkar mer lämpligt. Det finns även primitiva ångdrivna robotar, luftskepp och andra kul prylar. Världen är svår att beskriva i en kort text, eftersom den inte liknar någon annan i litteraturen.

Boken har en handling också, men jag vill inte beskriva för mycket av den, eftersom huvudhandlingen inte blir uppenbar förrän en bra bit in i boken. Vad jag kan säga är att vetenskapsmannen Isaak får i uppdrag att forska om hur man flyger. Ja, det är mer spännande än det låter!

Miéville har skrivit två böcker till, "King Rat" är nutidsfantasy som utspelar sig i London och påminner lite om något som Neil Gaiman skulle kunna ha skrivit. "The Scar" utspelar sig i samma värld som "Perdido Street Station", men inte i New Crobuzon. Båda är mycket bra även om "Perdido Street Station" är den bästa av dem.

Ja, just ja. Jag kom på att troberg frågade efter ett kommunistiskt samhälle i fantasy för ett tag sedan. Fågelfolket garuda i "PSS" är uttalat kommunistiska och verkar trivas ganska bra med det.

/tobias
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Gnolen

Jag föreslår att du kastar ett getöga på boken Gnolen av Alan Aldridge. Den handlar om Fungel som är en gnol - en mullvadsliknande liten varelse. Den utspelar sig i nån typ av nutid och är ganska mysig på nåt sätt. Klart udda och helt klart en saga trots kontrasten mot det moderna.

Kort sagt tyckte jag om den. :gremsmile:
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Udda fantasy?

Någonsin läst en bok skriven av Robert Rankin? Om du inte har gjort det så rekommenderar jag dem varmt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nix, det har jag inte.

Nope, har tyvärr inte läst nån bok av Robert Rankin. Har du någon speciell bok som du rekomenderar ?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Udda fantasy?

skriver inte rankin sci-fi? vill läsa hans "choclate bunnies"

nåväl, det jag vill skriva var att jag lyckats få tag på två böcker på sfbok som han hade signerat, de stog bara där i hyllan =)
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Jovisst...

Egentligen har jag bara hunnit läsa en av dem, nämligen Sex and Drugs and Sausage Rolls. Men jag skulle inte tveka att offra någons högra arm för chansen att läsa fler.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
*knäcker lite med fingrarna*
så nu skall vi se om vi kan rekomendera lite böcker som massorna inte läst, jag kan har rekomenderat dem tidigare :gremsmile:

Land of laughs av Jonathan Carroll, här har vi en cool bok som handlar om en lärare sm bestämmer sig för att skriva sin barndoms(och vuxnas) favoritförfattares biografi, rekomenderas varmt, coolt slut

Jaquelin Carey, politisk porr, behöver jag säga mer?

The Plutonium Blonde av Zakour och Ganem, dick tracy i framtiden, typ

Stonehenge av bernard cornwell, en riktigt cool bok eller ja den var intressant, handlade om hur det kan ha gått till när stonehenge byggdes

nå de är de böcker som är lite mer udda i bokhyllan, skall läsa mer *suck* dricka alkhol tar up mycket tid(nollats i två veckor)

//Netfeed, som nu inte nollas längre, läsa bok alltså
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
"Astra och Flondrix" av Seamus Cullen. Läste den för säkert 20 år sedan, men den kan nog finnas kvar på större bibliotek. Kan bara beskrivas som bisarr, erotisk fantasy.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Och mindre bibliotek, också: jag hittade den i Tranås för ett antal år sedan. Jag har för mig att den skrevs någon gång i slutet på 60-talet eller början av 70-talet, och författaren måste ha varit en gammal hippie som rökte på ganska duktigt när han skrev den. Maken till flum har jag sällan sett. Det finns dvärgar med meterlånga penisar lindade runt kroppen, alver som blir gravida genom oralsex och tidelag med en get. Så att rekommendera den känns lite... märkligt... :gremblush:


/Dimfrost, rekommenderar fortfarande Gene Wolfe istället.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Är lite förbryllad …

… över att ingen nämnt Piers Anthonys Xanth-böcker. »Udda« är en bra beskrivning.

Dessutom måste jag rekommendera J. Gregory Keyes »The Waterborn« och »The Blackgod«. Inte så udda kanske, men välskriven icke-standardfantasy (eller ofjantasy om ni så vill).
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Meh!

så nu skall vi se om vi kan rekomendera lite böcker som massorna inte läst


<blockquote><font class="small">Citat Netfeed:</font><hr />
The Plutonium Blonde av Zakour och Ganem, dick tracy i framtiden, typ
[/quote]

<blockquote><font class="small">Citat Herr Balderk:</font><hr />
The Plutonium Blonde av John Zakour och Lawrence Ganem [/quote]

Jag har ju redan rekomenderat denna! :gremsmile:
Men i och för sig är det du som ska ha credit eftersom du rekomenderade den för mig.

/Balderk
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Meh!

men vadå? du tillhör väll inte massorna? :gremsmile:
nåväl varför frå jag inte rekommendera en bok som du har rekommenderat?

glömde faktiskt en bok:

Fever Dreams av GRR Martin, författaren till A song of ice and fire(se där där fick jag nte den serien med :gremsmile: ) en av hans tidigare fantasy böcker. ett strålande exempel på varför herr martin är bäst, å just det ja det är en vampyr bok
 
Top