Nekromanti Tyska / Engelska namntraditioner

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Jag håller på och bygger ett Steampunk / fantasyspel som kommer rent geografiskt sett att utspela sig mestadels omkring England / Tyskland... Vad jag behöver är information om hur namn på orter och platser (och län och dylikt) egentligen utvecklats i dessa regioner. Jag har redan en hel del information om tyska/engelska namntradiotioner när det gäller namn på personer, men geografi visade sig vara en annan sak...

Och nej, jag vill inte ha tips som "ta nåt som låter bra", jag tycker att det ger viss känsla om man utgår från "verkliga fakta", i den mån sådana finns.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad jag behöver är information om hur namn på orter och platser (och län och dylikt) egentligen utvecklats i dessa regioner. Jag har redan en hel del information om tyska/engelska namntradiotioner när det gäller namn på personer, men geografi visade sig vara en annan sak..."

Geografi är en sak som brukar vara en stund. Den förändras inte så snabbt. Ett personnamn varar i högst en generation innan det ärvs vidare och muteras, men ett platsnamn muteras mycket långsammare. Det krävs i princip folkvandringar för att namn ska förvanskas.

Grundläggande är att platser ofta har geografisk anknytning och att de någon gång i tiden betyder något. Av namnet "Appleby" (en by i sydöstra England) kan man utläsa en hel del: äppelodling eller i alla fall äppelträd är tämligen vanligt i området, och byn namngavs av vikingar eller vikingaättlingar, därav "-by". Mycket riktigt ligger Appleby också i det område som kallas Danelagen. Ibland kan sådana namn förvanskas rätt hårt. Staden Ely får sitt namn från ålfisket ("eel" = ål) som utövas i området. Roten till ordet är för övrigt anglosaxiskt, och mycket riktigt är det från saxisk tid som staden härstammar.

Av det kan man se att namn på platser influeras av den rådande kulturen. Det kan leda till lite konstigheter, som till exempel alla floder som heter Avon eller Ouse. Båda härstammar från det keltiska ordet för "vatten" och har fått sina namn från den romerska ockupationen av Britannien. Man kan tänka sig hur det har gått till när den romerske kartografen kommer till en flod, pekar på den och frågar sin lokale keltiske guide "vad är det där?". Guiden svarar då tämligen pliktskyldigt "vatten" eller "floden" och skakar på huvudet. Mycket riktigt finns det en kasse Ouse och Avon i England.

Geografiska platser påverkar varandra. Stratford upon Avon är ett bra exempel: det var ett vadställe (ford) där en av de gamla romerska vägarna (streets) korsade floden Avon.

Ibland kan namnen förvanskas. Vi har redan nämnt Ely, men ett annat bra exempel är Jorvik. Numera är vikingastaden vid Jorvik mer känd som York, och vägarna i staden heter inte "street" utan "gate", från "gata" - ännu ett arv av stadens vikingatida arv. Ännu tidigare hette staden Eboracum, då det var ett romerskt härläger, och det är detta namn som förvanskades till Jorvik som förvanskades till York.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
och vägarna i staden heter inte "street" utan "gate", från "gata" - ännu ett arv av stadens vikingatida arv.

Jag tyckte själv det var lustigt att en stor gata som leder upp till torget (och kyrkan) hette "Kirkgate", tills jag uttalade namnet på tjock danska och insåg varför.

Och jag som trodde att James T. hade varit där... :gremgrin:

/Mikael
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Inte särskillt specifikt, eftersom det rike som jag håller på och bygger är ungefär lika stort som om man slår ihop halva europa... Jag vill därmed ha namn från alla delar av tyskland, england, skottland, wales och irland... Allt är av intresse...
 
Top