Danger, Will Robinson
"På film fungerar ofta den här intrigen lysande; vi i publiken vet inte hur man skall lura av sig agenterna, men så kommer huvudpersonen på något finurligt och vi tänker "lysande!" -men i ett rollspel är det ju inte så! Kan inte spelarna hitta på något så är de ju totalt brända."
Tuff skit. Vad jag lider med dem. Om spelarna är så okreativa alternativt rälsande att de inte ens försöker komma på något listigt så får de skylla sig själva. IMHO.
"En grundläggande aspekt med paranoia-skräck är ju att man inte riktigt kan veta om man är övervakad eller inte."
Nja. En grundläggande aspekt med paranoia är att man
är övervakad. Jämt. Frågan är bara
vem som övervakar och varför.
"Agenterna kan hysa en fraktion med oliktänkare som vill störta ledarna och driva organisationen i en ny riktning. I serien Preacher finns det "agenter" från den hemliga organisationen Graalen som fungerar på det viset."
Som gammal agentälskare så har jag en annan favorit än den splittrade organisationen, och det är den
byråkratiska organisationen. Organisationen är helt enkelt så stor att den inte kan kommunicera med sig själv tillräckligt fort. Visst, så snart ett beslut är taget och resurser tillsatta till ett visst mål, då har kolossen fått fart och kör över allt som en stridsvagn. Men fram till dess...
När ett av gängen häromkring speltestade
Vår man i Barbia till Ereb'98 så var det just ett gäng som kom på att utnyttja Säkerhetstjänstens byråkratiska tröghet. Bland annat skapade de en dubbelgångare till den person som de skulle hämta ut ur Barbia, vilket gjorde hela Säkerhetstjänstens byråkrati tveksam. Vilken av personerna var den rätta? Det tog ett tag innan byråkratin inom Säkerhetstjänsten beslutade sig, och fram till dess så höll de båda dubbelgångarna under bevakning men inte mer, samtidigt som de båda stadigt rörde sig mot gränsen.
"Varför har de inte dödat oss? Jo, de anar inte vilket hot vi är mot dem."
Snarare "varför skulle de?". Mord märks och drar uppmärksamhet till sig. Finns det bättre sätt att begränsa rollpersonernas hot så används de andra sätten.
Fundera över Alfonse Capones konstaterande: man kommer längre med ett vänligt leende och en pistol, än med enbart ett vänligt leende. Vad han
inte menar är att man kan skjuta motsträvigt eller hotfullt folk. Vad han däremot menar är att folk samarbetar fan mycket bättre med en stilett mot ballarna och en pistol mot huvudet.
Och det är det som organisationens övervakning och trakasseri egentligen är: en stilett mot ballarna och en pistol mot huvudet.
"Agenterna kan vara übermäktiga och bevaka varje steg rollpersonerna tar. Så länge de agerar i agenternas intresse så låter de dem vara, dock. Nu fungerar inte agenterna som det egentliga "hotet" i äventyret, utan mer en pådrivande faktor som finns till för att piska spelarna till handlingar de egentligen inte vill göra."
Mmmm... gamla goda Dark Skies. Loengard och hans flickvän får flänga runt och utreda UFOs på egen hand bäst de vill, hela tiden övervakade av Majestic, som då och då stövlar in och gräver ner alltihop i en stor grop. Loengard fungerar ur Majestics synvinkel helt enkelt bäst som en självutnämnd attackpitbull mot den verkliga fienden, de Grå, och därför tolereras deras oangelägenheter av Majestic. Icke desto mindre så stressar Majestic dem hela tiden, för att de inte ska tappa stinget.