Nekromanti Tyranny of Dragons tog slut!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Igår var en bra dag. Efter ett år, 26 spelmöten och 17 levlar tog Tyranny of Dragons slut. Drakkulten besegrades och Tiamat släpptes inte ut ur sitt fängelse.

Och för första gången var jag inte frustrerad av ett level-system. Det blir svårt att fortsätta med rollpersonerna, för de är ju långt bortom kompetenta och riktigt jävelepiska, men världen är ju räddad, så det kanske är lika bra att sluta nu.

Och det innebär att jag slipper släpa på min tunga D&D-spelledarväska. :cool:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,777
Location
Göteborg
Grattis!

Då har du mer tid till Den yttersta domen, och det är ju helt klart goda nyheter! :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Alltid en skön känsla av att kunna avsluta en kampanj!

Tänker själv på mina sex (iofs långa) sittningar av Out of the Abyss; det är M Y C K E T kvar...
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Jag är i valet och kvalet om man ska satsa på Tyranny of Dragons eller någon annan av D&D kampanjerna (avgrunden eller elementar prinsarna). Så därför undrar jag hur kampanjen var? Hur mycket "out of the box" är det, handpåläggning etc? Skulle du spela det igen? Typ topp tre sämsta och bästa (men inga spoilers).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Grattis Krille!

Min pöbel har precis begett sig av från Sea of moving ice så det är ett bra tag kvar.

Just nu har vissa av karaktärerna varit med ända från Lost mine of phandelver vilket känns overkligt för oss som grupp. I vanliga fall klarar vi ju av runt 10 spelmöten innan något går snett. Nu är vi uppe i 40 spelmöten. Kan tänkas att vi måste upp i runt 65 för att ta oss i mål. Hur är det möjligt att fixa det på 26 spelmöten måste man ju klura lite på.

Min pöbel är saktfärdig, trög och såsig kan ju sägas, men om vi ponerar att Phandelver kördes igenom på 10 av dessa 40 så har vi redan nu tagit 3 spelmöten fler och väldigt mycket kvar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mäster;n131459 said:
Jag är i valet och kvalet om man ska satsa på Tyranny of Dragons eller någon annan av D&D kampanjerna (avgrunden eller elementar prinsarna). Så därför undrar jag hur kampanjen var? Hur mycket "out of the box" är det, handpåläggning etc? Skulle du spela det igen? Typ topp tre sämsta och bästa (men inga spoilers).
Jag har sett bättre.

Dels var den utspridd på två böcker (plus två stycken kompendier som man fick ladda ner och skriva ut), och en del information som behövdes i bok två fanns i bok 1, men utan referens såklart. Det var lite olika stil på de två böckerna också: ettan är självgående på så sätt att man följer den snitslade banan, tvåan är mer att man har en bas och skickas ut på uppdrag kors och tvärs.

Det fanns inga handouts. En som verkligen behövs är en karta över Svärdskusten som inte har alla hemligheter utprickade, och sen fanns det referenser till handouts som beskrevs men inte visades. Alla dessa fick man göra själv om man ville ha dem. En annan sak jag verkligen hade nytta av men fick leta upp själv var en kalender. Kartorna var snygga men svårtydda. Et cetera.

Det var en del encounters som var lite skumt balanserade – inte dödligt eller frustrerande skumt balanserade, men på slutet var saker alldeles för lätta men tidsödande.

Speciellt bok två var hejjans rörigt skriven, så man var tvungen att stenplugga allt, och sedan hoppas att man kom ihåg allt under en encounter. Mängder med små extra noter i anteckningsboken och böckerna är proppfulla med små utstickande postit-taggar så att jag hade någorlunda koll på vad som händer och var det står.

På det stora hela känns det som en rätt stressad produktion som hade mått bra av ett par månaders merproduktion och redaktion. Jag kan tyvärr inte jämföra med avgrunden och elementarprinsarna, men jag hoppas att Wizards fick kritik och tog till sig den.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Konrad Konvalj;n131467 said:
Just nu har vissa av karaktärerna varit med ända från Lost mine of phandelver vilket känns overkligt för oss som grupp. I vanliga fall klarar vi ju av runt 10 spelmöten innan något går snett. Nu är vi uppe i 40 spelmöten. Kan tänkas att vi måste upp i runt 65 för att ta oss i mål. Hur är det möjligt att fixa det på 26 spelmöten måste man ju klura lite på.

Min pöbel är saktfärdig, trög och såsig kan ju sägas, men om vi ponerar att Phandelver kördes igenom på 10 av dessa 40 så har vi redan nu tagit 3 spelmöten fler och väldigt mycket kvar.
Vi spelade också Phandelver på typ de första fyra spelmötena, men jag vävde in Tyranny of Dragons i den så att det blev en kampanj av det. Så istället för Greenest så var det Phandalin som blev härjat, och sen jagade de efter kulten österut och sedan söderut mot Waterdeep (för träsket var ju ivägen så kulten kunde inte ta den vägen med sin skatt).
 
Top