Typsnittsstorlekar, vad mäter man egentligen???

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag håller på och gör kort för ett potentiellt spel, och eftersom jag är lat vill jag inte sitta och handjaga vartenda ett, så jag scriptar dem från en datafil i OpenSCAD. Det gör det också lätt om jag vill ändra layout/symboler utan att behöva handjaga vartenda kort.

Men, jag förstår inte textstorlekarna. Som jag förstått det så är 1 punkt = 1/72 tum = 0,352777... mm.

OpenSCAD använder mm, så jag räknar om med den faktorn, så 8 punkter = 2.822 mm, give or take. Men, det stämmer inte, det blir större.

Så, vad är det egentligen man mäter när man mäter stilstorlek i punkter? Baslinje till baslinje? Topp till botten på versaler? Något annat?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Man brukar mäta Xp-höjd (så lämpligt för forumet!) Det är alltså skillnaden mellan toppen av X och botten av p. Ibland mäter man dock svenska i Åp-höjd istället...

I Europa mäter vi oftast punkter i cicero, medan engelsktalande länder kör pica. En cicero-punkt är 0,376 millimeter, medan en pica-punkt är 0,35275 millimeter.

Så ja, det kan vara lite stökigt. Gäller att hålla koll på vilken typ av punkt det handlar om.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
För mig spelar inte skillnaden mellan cicero och pica någon roll, det är bara någon hundradels millimeter.

Jag har mätt lite mer och det verkar som om OpenSCAD kör topp till botten på högsta versalen, dvs från baslinjen till toppen.

Verkar som om jag för höfta lite på känsla...
 
Top