Nekromanti Typsnittsfråga

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag skulle vilja ha förslag på ett brödtexttypsnitt antikva som ger känslan av 1930- och 1940-tal.

http://www.dafont.com/oldnewspapertypes.font ger en sjysst skrivmaskinskänsla, men riktigt så tjock och utsmetat var det inte riktigt i pressen...

Century Expanded
Typ så där ser fonten i Social-Demokraten, SvD och DN ut 1932. Rubrikerna är skrivna i Arial, Arial Black, eller nåt liknande fetstilt och/eller kursiverat. De sparar inte på rubriker, heller. herregud alltså...

Arial lär ju knappast förekommit i Social-Demokraten på den tiden, eftersom det kom 1982... :gremgrin: Och Helvetica, som Arial rippar, är ett femtiotals-typsnitt. Kan vara föregångaren Akzidenz-Grotesk, kanske.

Men hade gärna kollat in de tidningar du syftar på...

Century Expanded (också ritat av Benton) är däremot tidstypiskt.

Kollar man i en DN från 30-talet ser man att deras rubriktypsnitt är olika varianter av Futura.

498px-Dagens_Nyheter_31_januari_1933.jpg

Arial lär ju knappast förekommit i Social-Demokraten på den tiden, eftersom det kom 1982... Och Helvetica, som Arial rippar, är ett femtiotals-typsnitt. Kan vara föregångaren Akzidenz-Grotesk, kanske.

Nä, det kan vara jag som inte var så noggrann... typsnittet är väldigt likt Arial, och det var väl bara det jag skrev egentligen...

Back