Typsnitt i Lotta Kühlhorns Tolkien-omslag?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Nu blåser jag ännu en vind på grafikvågen som väller över forumet.

Vet någon vilket typsnitt som användes här? Det har en rätt distinkt känsla men jag lyckades inte luska fram något svar online.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Aj, kan det vara så illa?
Alternativet är om det är något typsnitt från ett gnuggark där det fanns många variationer på samma bokstäver, men de två G i Sagor från Midgård är ju olika till exempel, N har olika bredd på olika ställen, tror inga två R ser likadana ut.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Alternativet är om det är något typsnitt från ett gnuggark där det fanns många variationer på samma bokstäver, men de två G i Sagor från Midgård är ju olika till exempel, N har olika bredd på olika ställen, tror inga två R ser likadana ut.
Du har rätt. Mina otränade ögon såg inte skillnaderna först.
Du kan alltid gå till sidor som https://www.myfonts.com/pages/whatthefont och få förslag på liknande typsnitt.
Ingen match tyvärr, men tack för det användbara verktyget!
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Maila henne och fråga?

Gillade hennes bok "Kulör" skarpt f.ö.!
Bra tips - och det var precis vad jag just gjorde. Lotta svarade och berättade att hon bokade tid med bibliotekarie på KB och blev förevisad en massa väldigt gamla böcker som hon inspirerades av. Vad hon kunde minnas (det här var ju några år sedan) tog hon fotostatkopior och sen gick hon hem och ritade. Det var det hela.

Edit: det var inte alls det hela! Hon tillägger att hon tror att hon inspirerades av Book of Kells när hon gjorde bokstäverna och ornamentiken. Vilken upplaga av den boken det handlade om vet jag förstås inte, men rimligen en som fortfarande finns på KB. Sökningar i Libris borde ge ledtrådar för den som vill gå på djupet. För övrigt: intressant att få lite insyn i hur en riktigt proffsig och ofta anlitad formgivare jobbar.
 
Last edited:
Top