Nekromanti Typografi

skildran

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
71
Location
Stockholm
Först och främst skulle jag vilja gratulera skaparna av Codex rollspelsforum. Det är utmärkt på alla sätt och vis: innehåller alla vanliga -- högst relevanta -- funktioner och några som det säkert råder stridigheter om.

Det är dock en sak jag skulle vilja be er lägga in: Möjlighet att vara typografiskt korrekt. När jag gör att inlägget använder HTML och ändå inte kan använda mina en-dash och gåsögon trots att jag skriver korrekta koder (tex —) tycker jag att det är litet underligt.

Finns det möjlighet att detta går att åtgärda eller att jag på något sätt har missat hur jag ska göra för att få det att fungera?

Tacksam för svar
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Tyvärr så blir det inte typografiskt korrekt ändå, eftersom du aldrig kan veta vilket typsnitt det kommer synas i, om dessa tecken finns i det typsnittet och om den browser läsaren använder kan visa dessa tecken. Tyvärr är just dessa tecken sådana som rent allmänt inte funkar bra på olika browsers, så att använda dem är inte önskvärt. Det är fullgott att använda -- och " för dessa, eller om man verkligen inte vill använda " så kan man ju använda « och » istället. Inte för att de funkar överallt heller iofs och jag har inte den blekaste om de funkar oftare eller mer sällan heller. Men browsern behöver iaf inte fundera på att konvertera från en html-entity iaf.

Varför html-entities inte kan användas på forumet vet jag inte, om det beror på säkerhet, miss redan på planeringsstadiet, begränsning i tekniken, eller om det rentav är en bugg -- jag har inte kollat upp det och vet faktiskt inte.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
I gamla...

"Varför html-entities inte kan användas på forumet vet jag inte, om det beror på säkerhet,"
...*hrm* versionen av forumet så funkade faktiskt &nsbp; [mellanslag]..

/[color:448800]Han</font color=448800> som kanske framstår som att han vill ha tillbaka den gamla vers., vilket inte är fallet
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Så här gör jag ...

– (tankstreck, minus) får jag genom att (med Num Lock aktiverat) hålla nere Alt och knappa in 0150 på det numeriska tangenbordet.

» (gåsögon) får jag genom att (med Num Lock aktiverat) hålla nere Alt och knappa in 0187 på det numeriska tangentbordet.

Men jag sitter förstås vid en pc.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: I gamla...

Ehh. Jaha?

Nu fungerar det inte, antagligen för att denna version gör en massa magi för att man ska kunna ha möjligheten att välja mellan html och märkningar eller ingetdera osv, kanske även av andra orsaker.

Gamla versionen av forumet, eller annan programvara, gäller inte längre och spelar därmed inte så stor roll.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Så här gör jag ...

...Å jag använder alt gr-z för att få « och alt gr-x för att få » men jag sitter ju på en Linux-burk.

Men jag säger ändå som jag skrev tidigare att man ändå missar målet lite, eftersom man på webben inte kan vara säker att mottagaren får det visat korrekt. Jag hävdar alltså att det på webben är mer riktigt att använda raka citationstecken till exempel.

Inte för att det spelar så stor roll, det kan bli lite knas för vissa, men går antagligen att förstå ändå. Men det gör man ju utan att man försöker vara typografiskt korrekt för print också.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Sammanträffande [ot]

Nog för att detta inte är till någon hjälp i ämnet, men jag hade precis fått reda på hur man gjorde det där (gåsögonen) med »-koden (eller » om man så vill). Efter kämpande med detta så vad får jag reda på HÄR dagen efter. Jo hur man gör det. Är det ödets ironi eller vad?

Det var det.
 

skildran

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
71
Location
Stockholm
Tack för alla svar. De flesta av er har på ett eller annat sätt lyckats bevisa för mig att det som jag trodde inte fungerade fungerar. Iallafall ibland. Tack så mycket. Jag är fortfarande lite förvirrad men det löser sig nog i tiden. Återigen tack.
 
Top