Typografi: fetstil och kursiv för kolon och citationstecken?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Jag är blott en hobbytypograf men undrar även hur svensk typografi hanterar följande situationer (och gärna hur amerikansk respektive brittisk typografi skiljer sig):

I en situation som denna: skall kolonet till vänster vara kursivt? Jag är kluven.
I en situation som denna: skall kolonet till vänster vara fetstilt? Jag tycker så.
När ett citat eller replik sker inom citationstecken "som i ett fall som detta" och citatet är kursivt, skall då även citationstecknen vara "kursiva"? Om vi jämför med HTML, skall det vara <i>"som i ett… eller "<i>som i ett…?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Spontant vill jag inkludera både citattecken och kolon i alla fetstilningar och kursiveringar, men jag har inte sett några formella regler för det. Det är bara ett hobbytyckande.
Jag instämmer med Krank. Det ser helknasigt ut annars.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Ja, ja och ja säger proffstypografen.

I annat fall finns risk att ett kursivt tecken kolliderar med ett efterföljande rakt kolon eller citationstecken.

I allmänhet fetar man bara skiljetecken om de hör till den text som fetas.

T.ex. såhär, såhär och såhär.
Men såhär.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Utmärkt, då stämmer min smak och uppfattning med gängse kutym. Jag har velat kursivera alla skiljetecken för att de inte skall krocka med texten men jag har inte hittat några riktlinjer. Tack alla!
 
Top