Nekromanti Typiska torneringsdeltagare?

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Jag håller på att spelleda en EON-kampanj där ett par RP:er är riddare. Dessa ska nu ställa upp i tornering. Problemet är det att jag inte har blekaste aning om hur bra en normalbra riddare är. Ungefär vilka värden är rimliga på en normal riddare?

//"Fredda the mean" som inte har den blekaste om hur bra en riddare egentligen är...
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
sen beroende på hur stor turneringen är så kan du ju slå fram attributen själv. För lite kul variation använd gärna "Höga" och "Låga" slag (för icke insatta högt=2T6+6 och lågt=2T6+1)
Sen så kan du ju som min sl gjorde föra in lite olika slags personer till turneringen, kan nog lätt bli lite tråkigt med bara riddare, någon lite mer "exotisk" vapenmästare gör det ju lite mer intressant... tycker jag iallafall

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Torner- och Riddarlans

VI brukar köra med ungefär 14-16 i riddarträning och undvika. Det kanske låter mycket, men har man mindre så missar man hela tiden, exempelvis så kan inte det ashariska rövarbandet i Asharien&Soldarn ha 8-10 i sina vapenfärdigheter. Märk väl att en riddare inte har tornerlans som moment i sin stridskonst, så då får man +Ob1T6 på alla lansmanövrar.

Byt ut krigslist mot tornerlans. Tekniken är iofs jättebra om man nu kör med insiktsregeln, men det gör inte vår grupp, det blir för jobbigt. Vi använder ändå SI och BRYT-regler, så helt kassa är vi inte.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
någon lite mer "exotisk" vapenmästare

Vad ska han göra emot ett lansanfall i hög fart? Dansa?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

MaJtuS

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
11
Location
Eskilstuna Sweden
En riddare skall vara bra med ett svärd ej kraftig(jag har aldrig sett en fet riddare)
Bra vinit och insikt.
De måste (om det är seriöst) ha flera olika vapen och rustningar. Men det vet du nog bättre än jag.
Häg lojalitet och etikette hellst bra Amor.
Ryckte är viktigt.
ej för gamla inte för unga.
Jag kommer inte på mer men hoppas att jag hjälpte till lite.

MaJtuS the Dwarf
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Nej men man kan ju ha en fäktnings tornering... kanske inte finns men det är mycket roligare än en "slå-varandra-ur-sadeln-tornering" iallafall

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
I en tornering brukar det finnas många moment. Bågskytte, brottning, yxkastning, pajätning, supa och rida är bara några få. Dessa är vanligtvis för folket och riddare, vapenmästare och gudar brukar inte deltaga. Klart kan en vapenmästare ha, som de flesta i bygden, dragits dit av nyfikenheten och kanske visar han sina konster för dumma bondtölpar. Svärdstävlingar brukar dock vara förberedda och riddarna blir nog bara sura om en vapenmästare kommer och stjäl uppmärksamheten från riddarna.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Ha med en gammal mästare ca 67 med riddar träning ca 17-19

Ps till MaJtuS om man är krafftig är man byggd med muskler inte fet

Människor skapar sina egna gudar, Markis Lazarus
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
I vår grupp har en liten hejare mid namn avatarex kommit upp sig från 15 till 21 i sin riddarträning (lite nya moment) på bara några år. Han har också 19 i stridvana. Han har visserligen råkat ut för en jäkla massa under dessa år och har nu sänkt heder från 14 till 6(!). Killen är ett vrak. Men en hejjare på att slåss. Jag är hans uppdragsgivare och jag har nu blivit känd för att ha riktigt bra krigare i min kanton. Jag börjar bli berömd i thalamur och jag är överlycklig.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top