Nekromanti Typer av namn (inte DoD6)

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Hur gör ni när ni hittar på namn? Har ni en mall att gå efter eller tar ni bara nåt som låter bra? Snor ni från böcker, filmer?

Hur jag själv brukar göra?
Spelarna får hitta på namn efter en mall.. Jag har inte sagt nåt om mallen (om de inte frågat) men godkänner inte namnen om jag inte tycker de passar in.. Jag har inte heller skrivit ner mallen förrän nu.. Det har bara funnits vagt i mitt huvud.
Alt. 1: Ha ett fantasyklingande förnamn och ett epitet (beskriver personen ex. Skuggsmyge, Blodstand, Rödskägg) el. en sak (Korpklo, Vargtass, Bergstunga)som efternamn.
Alt. 2: Ha ett fantasyklingande för- och efternamn som ska matcha varandra..
Alt. 3: Låter de ta ett för- el. efter namn från andra mindre kända karaktärer från andra rollspel.

När jag själv hittar på namn försöker jag göra så att namnen klingar m i den sysselsättning/personlighet som RP/SLPn har.

Jag brukar inte tillåta namn som Bredstjärt, Hokiuspokius el. dyl. (Dessa två har faktiskt förekommit)..
Jag brukar inte heller tillåta namn från denna värld.

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte ville ha DoD6-spelare/SL för att han tycker DoD6-namnen inte ska låta likadant som i de tidigare vers.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tillåter vadsomhelst. Vilket får konsekvensen att mina spelares rollpersoner i Svavelvinterkampanjen heter:

Sir Glenn
Gargumel
Coonryr

När jag döper SLP utgår jag ofta från Moorcocks böcker, typ Elric, Corum och sånt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur gör ni när ni hittar på namn?"

Jag försöker få en uppfattning om språket och dess lokala namnseder. Finns det inga givna sådana så försöker jag extrapolera givet de namn som finns. Sedan skapar jag ett namn enligt språk och namnseder.

En rollperson i Star Wars kommer från en adlig familj från en ganska kylig värld. Jag fick intrycket att världen var rätt så "rysk", så att säga - stora stäpper, stora skogar, mängder med naturresurser, snö, snö, snö och vodka. En patronym kändes också helt rätt (motsv ryskans "-itj" på slutet på pappas namn eller vårt eget svenska "-son"). Adelstösen i fråga fick således namnet Kalia Sivani Naleyevna Alexander (patronymen är Naleyevna, efter pappas förnamn, Naleyev).

Det blir lite lättare när man skriver sina egna världar. Då är det enklare att definiera upp språk och namnseder från början. I Västmark talar man till exempel ett språk som är nära besläktat med saxiska och fornnordiska, och det finns en uppsättning med namnseder där man använder patronym eller matronym, yrke, hemort eller i adelsfamiljer även familjenamn. Namn betyder alltid någonting och en svensk "översättning" av namnet uppmuntras. Tillnamn är vanliga. En radda med exempelnamn och en utförlig förklaring finns tillgänglig. Namn som kliver allt för långt från konventionen tillåts inte i mina kampanjer.

Det är sällan jag inte specar upp motsvarande i mina kampanjer. Det skulle i så fall vara i kampanjer där det redan är specat från början, eller där fåniga namn är fullt accepterade.
 

Jorge

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
139
Location
Umeå
Om du verckligen inte orckar komma på ett namn så finns det med en namn generator i DoD vercktyget du kan ladda ner på Riotminds DoD hemsida!/images/icons/dragon.gif
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,488
Location
Stockholm
Jag brukar normalt dra namnen ur röven utan någon större eftertanke. När jag försöker hitta ett passande och "bra" namn brukar det bara bli bläblaha, men om jag inte anstränger mig blir faktiskt namnen riktigt bra.

Alternativt snor jag namn från mindre personligheter i obskyra fantasynoveller.

När jag spelleder tillåter jag absolut inga "roliga" namn (med ett möjligt undantag för halvlängdsmän) och inte heller namn som man på en gång förknippar med t.ex. kända romaner eller filmer. Jag försöker även få spelarna att hålla sig inom något så när konsekventa ramar, t.ex. "i detta land har alla efternamn som har med växt och djurriket att göra". Oftast så lyckas det inte. :)0
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Fantasynamn

Att hitta på namn var i början en lätt sak. Då man inte hade spelat så många RP:n ännu, men hade läst en hel drös med fantasyböcker. Nu när man efter ett par år i branchen har gjort en del karaktärer börjar namnen bli mer o mer lika varann.
Efternamnen ska nog vara som du säger, gärna något i stil med Ekensköld eller Korpklo eller nåt liknande. Förnamn tycker jag ska vara... hrrm... fantasyklingande... och gärna ska de återspegla rollpersonens personlighet. Som SL låter jag spelarna själva välja namn, och de förekommer ibland en del hemska namn. En av mina medspelare hette en gång Knut Muskelmassa, vilket kanske inte riktigt är fantasyklingande.
Men helt klart tycker jag bäst om namn som låter som de är tagna ur någon saga.
Dagion heter en av mina rollpersoner. Jag vet inte varför, men det är ett namn som jag har speciellt fastnat för. Skriver jag en bok nångång kommer nog huvudpersonen att heta Dagion.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Brukar inte använda efternamn när vi spelar. Tycket inte det finns något behov helt enkelt.... förnamn måste man dock ha ett passande. Bara det låter kul /images/icons/smile.gif och inte är töntigt (typ Kurt Muskelmassa eller vad som nämndes i ett tidigare inlägg) eller direkt snott (typ Frodo eller nåt) så är jag nöjd. De får även gärna ha något tillnamn eller släktnamn eller liknande om de vill (istället för efternamn då).

De jag SL:ar med nu heter:
Taniara Lövbåge (utbygdsjägare......enda kvinnan i gänget)
Gothianer (lönnmördare)
Riddare Boro av Törnebuske (riddare...förstås)
Xorxus Xiricus (magiker... här snackar vi kul namn. /images/icons/smile.gif)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
I nuvarande DoDv6 kampanjen så gick jag ut på nätet till en av de många namngeneratorer som finns där och beställde en lista med 500 mansnamn och en lika stor med kvinnonamn. Gav listorna till spelarna och bad dem välja namn åt sina RP, sedan har jag själv gått genom listorna och gett namn åt SLP och platser allt eftersom de behövs.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Passar på att svara på mitt eget inlägg eftersom jag kom på att jag inte var klar......

När jag skriver äventyr och behöver komma på namn åt en massa SLP:s så använder jag mig av "lexikonmetoden" (det är jag som döpt den.../images/icons/smile.gif). Man väljer ett språk på http://www-lexikon.nada.kth.se/skolverket/sve-eng.shtml eller http://www.azoria.com/lexikon/indexsw.shtml beroende på vilket språk man vill ha (kroatiska är min personliga favorit för tillfället). Sedan skriver man in ett ord som symboliserar SLP:n och översätter. Det blir mycket bra faktiskt! Eventuellt kan det krävas lite modifikation av ordet man får fram.
 
Joined
21 May 2000
Messages
60
Location
Nånstans i norrland
När jag gör namn har dom en tendens att bli MYCKE långa...
typ 20-25 bokstäver och med mycke '.

jag vet inte riktigt varför, men jag gillar namnen jag gör.

Kolla en häxa --->/images/icons/witch.gif
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Den grupp jag spelleder brukar ta "riktiga" namn, som den hop rollpersoner som nu härjar runt, med namnen César, Josef, Tubal (togs från en av stamtavlorna i Bibeln, tänk vad man kan ha den gamla luntan till), Jago och Gothard (efter tunneln). Annars blev en av dem förtjust i namnet på min rollperson Lyrin, och började lägga det på alla sin rollpersoner. Speciellt krångligt blev det när det var den rollperson som äventyrade tillsammans med Lyrin 1...
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Jag fantiserar helt fritt och tar den första bokstavskombination jag kommer på som låter någorlunda bra. Detsamma gäller de övriga i min spelgrupp. De senaste för min del har blivit Alron, Elot, Thaak och Iltoz. Jag har aldrig haft några problem med att komma på namn.
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
En kommentar ...

Jag fick intrycket att världen var rätt så "rysk", så att säga - stora stäpper, stora skogar, mängder med naturresurser, snö, snö, snö och vodka.

Nog för att man med bevislig säkerhet kan få impulser av något sorts ryskt scenario i Star Wars men jag tycker personligen att namn som Luke Skywalker och Han Solo mfl inte klingar specielt ryskt, men det är bara min enkla mening ...

Spatsiba! (Hur det nu kan tänkas stavas.)

P.S Annars får jag hålla med om att det är bra om rollpersonernas namn smälter in i den värld där de lever. Jag har även jag haft spelare vars rollpersoner burit på mycket stämningsgivande namn som: Torsten Kotte, Kent Kantarell och Helmer Mossa i DoD men det var som tur var ett bra tag sen .....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En kommentar ...

"Nog för att man med bevislig säkerhet kan få impulser av något sorts ryskt scenario i Star Wars men jag tycker personligen att namn som Luke Skywalker och Han Solo mfl inte klingar specielt ryskt, men det är bara min enkla mening ..."

Nu var det då den värld (planet) som min rollperson kom ifrån som åsyftades, inte den värld (speluniversum) i vilket Star Wars tilldrar sig.
 
Top