Nekromanti Tycks om detta rollspel?

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Hej! (SPOILER JABBA, JOHANNA OCH WILLE)











Jag skriver en kampanj just nu till fantasyrollspelet eon. Skälet till att jag skriver i detta forum är att det bara handlar om själva idéen och inte själva rollspelet.

Kampanjen kommer inledas med att alla rollpersoner får varsin bit av en karta flugen till sig av falkar. Dock ser det inte ut som en kart bit utan bara som en bit oförstörbart pargament. Detta pargament kommer ge dem instruktioner att gå till en hamn och hoppa på en båt, det är så rollpersonerna möts. När de möts kommer pergamenten att fras till varandra och bilda en skattkarta. Då alla kommer vilja ha den och alla har haft en bit av den kommer de vara tvunga att dela på den och bilda en grupp. Kartan leder till Takalorrs (en ö) ena berg, väster om Tiban (Öns huvudstad och hamnstad) och självklart är skeppet på väg dit.

De kommer råka ut för en del saker på vägen till Tiban. Från Tiban till bergen kommer de att råka ut för en del hämskheter i form av överfall och dylikt.

När de sedan bestiger berget kommer de att möta monster och gåtor. Där korset på kartan är finns en port som leder i i berget. Även här kommer de att möta faror. När de klarat detta möter de en mäktig man. Det visar sig att han skickat efter dem och testat dem för att se om de är värdiga att bli hans medarbetare. Här tar första delen slut.

Han jobbar hemligt för att samla in artefakter, hindra krig och är allmänt god.. De får lite gåvor av honom som stärker dem och sedan kommer de att få uppdrag, information eller annat som leder dem till vidare äventyr. Vad tror ni om detta upplägg? Vet att det är lite cheesy men det är inte alltid så hemskt :gremsmile:
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Hej
Först en allmän fundering: tråden hade passat bättre i Eon-forumet. Anledningen till detta är att det inte riktigt går att ta ställning till ståryn utan att också ta hänsyn till spelvärlden.

Sen, själva frågan:
Jag tycker inte alls det är särskilt cheesy. Låter som ett klassiskt upplägg för en episk berättelse. Kanske att falkarna är lite "over the top". Tänk om de istället fick kartdelarna av en nedkissad gammal luffare, som tack för någon vänlighet. Luffaren skulle antingen kunna vara den "allmänt goda mannen" i förklädnad.

Har du funderat över VARFÖR just spelarna blir kontaktade? Är de väldigt religiösa? Var deras mormödrar medlemmar i ett hemligt sällskap som skulle skydda världen? Har de älvblod? Handlingen är väldigt avhängig av om det känns "förnuftigt" eller "otroligt" att just rollpersonerna skulle bli kontaktade.

När jag spelat Eon har det alltid varit rätt jordnära. För min spelgrupp skulle därför detta upplägg fungera ganska dåligt. För andra spelgrupper kan det förstås fungera. Det viktiga är att alla deltagare är överens om att det är "troligt" utifrån hur ni själva har definierat er spelvärld. För en grupp som ofta räddar världen eller är "ödets utvalda", kommer upplägget funka utmärkt. Min gissning är att eftersom du tänkt ut intrigen specifikt för din spelgrupp kommer det funka bra. Om du ändå är osäker är ett bra knep att fråga dina medspelare. Ha en kort utvärdering efter varje möte, vad tyckte spelarna om - vad tyckte de inte om. Och passa på att ställa frågor när ni gör era rollpersoner. Inte nödvändigtvis om din specifika idé, utan kanske om vilken nivå ni vill att spelet skall ligga på. Hur mycket strid, hur mycket mysterier, hur mycket "vanligt" liv. Kanske vilka miljöer som spelarna känner sig inspirerade av.

Om ni pratar om sådana saker kan alla spelare känna sig mer delaktiga, och ni kan skapa äventyr som tilltalar alla. Annars riskerar ni ju till exempel att äventyret faller på att en av rollpersonerna är skitond, och inte alls är värdig att göra goda handlingar för en allmänt god snubbe...
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Tack för tippsen! T ex. det med luffaren lät riktigt bra :gremlaugh: ja vi är väll rätt episka av oss...vi har lite vinnarskallar som får sina kicks av att slackta ett monster eller lösa ett problem med hjälp av att tex bli till en örn och flyga över labyrinten. Men jag ska följa ditt tips och fråga dem hur de vill ha äventyret osv. tack!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Här kommer ett tips som kanske inte alls passar dig och din grupp, men kanske kan det ge nåt, och annars är det ju bara slöseri på några sekunder. :gremwink:

Hoppa över transportsträckor där det bara kan gå på ett sätt!

Alltså, börja spelet vid den punkt där det är spännande att se vad rollpersonerna kommer att göra, och inte minst hur de kommer att göra saker. Förslagsvis, börja med att de satt sig ner vid ett bord och just har lagt varsin pergamentsbit framför sig på bordet. Sen berätta helt kort vad som hänt innan, hur de hamnat där, med eller utan falkarna (jag gillade dem personligen), och sen se vad de tänker göra.

Sen, nästa gång det bara är en transportsträcka igen, där saker bara kan gå på ett givet sätt för att äventyret ska fungera: Hoppa över! Hoppa fram till en punkt där rollpersonerna får bollen och det är spännande att se vad som händer.

Det är mitt förslag! :gremsmile:
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Det är ett väldigt bra förslag, min grupp är väldigt otålmodiga..de hatar seriöst dödtid. Det ska vara action. Så att starta dem lite in medias res låter bra :gremsmile: det jag funderar på är alla promenadtider, det blir väldigt mycket "ni går i 6 timmar sedan kommer ni till detta ställe" "ni går i 5 timmar sedan träffar ni på" det känns lite tamt..jag funderar på att korta ner resan till själva berget. Jag tror det blir väldigt segt annars..
Några tips på hur man kan få en typisk "resa" rolig och spännande? :gremsmile:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Thedax said:
Det är ett väldigt bra förslag, min grupp är väldigt otålmodiga..de hatar seriöst dödtid. Det ska vara action. Så att starta dem lite in medias res låter bra :gremsmile: det jag funderar på är alla promenadtider, det blir väldigt mycket "ni går i 6 timmar sedan kommer ni till detta ställe" "ni går i 5 timmar sedan träffar ni på" det känns lite tamt..jag funderar på att korta ner resan till själva berget. Jag tror det blir väldigt segt annars..
Några tips på hur man kan få en typisk "resa" rolig och spännande? :gremsmile:
Okej, eftersom du gillade det här så fortsätter jag tipsa! :gremsmile:

Det finns två sätt att göra det där, att hoppa över dödtid. Det ena är det som du ger exempel på: "Ni går i 6 timmar". Men vad det innebär är att berättelsens "nu" fortsätter följa med hela vägen, bara det att du svepande sammanfattar det.

Ett alternativ, som jag tycker är värt att pröva, är att hoppa över dödtiden istället. Såhär (efter att man har spelat klart när de sitter på värdshuset och bestämmer sig för att följa kartan):

"Ni står framför en borg, porten är stängd med ni kan se ljus i vissa fönster. Det har tagit hela dagen att gå från byn hit, och nu står ni här."

Istället för att köra:

"Ni går och lägger er och sover. Sen går ni upp och äter frukost. Sen börjar ni gå. Ni går i många timmar. Ni äter er matsäck. Sen går ni några timmar till. Sen kommer ni fram till en borg."

Är du med på skillnaden? Man gör ett tidsklipp, så att spelets "nu" hoppar framåt i tiden. Sen kan man sammanfatta vad som har hänt. Det kan funka väldigt mycket bättre än att sköta transportsträckor genom att sammanfatta vad som händer i nuet. Det är alltså samma teknik som att börja spelet in medias res. Fast man gör det varje gång man har en transportsträcka som verkar bli tråkig. Hoppa till nästa in medias res-tillfälle!

Kan det va nåt? :gremsmile:
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Ännu en bra idé :gremlaugh: att låta spelarna känna att de är "in action" även när man berättar om dödtid, smart :gremwink:

Sedan är rese-äventyr ofta rätt sega. Det blir inte så mycket tänka själv för dem, mera "ni dyker upp här, det finns en gåta där...bra nu har ni löst den, nu kom ni till ett nytt ställe...där fanns det två krigare..bra, ni smög runt dem nu kom ni..." osv. jag funderar på att göra detta reseäventy rätt kort och fukusera på städerna och platserna där de faktiskt kan ta beslut. Låter det bra?

I framtida äventyr funderar jag på att bara ge rollpersonerna ett senario där de sedan kan välja vad de vill göra. Nackdelen är att man inte kan förbereda sig på samma sätt men fördelen är att de får styra rollspelet mer själva..om du håller med det jag sagt, har du något bra tips på hur man hittar balansen mellan frihet och uppstyrdhet?

/Tacksam dax för att han har någon att bolla idéer med :gremsmile:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
  • Rollpersonerna sätts i knipa
  • De får ett erbjudande om något de bryr sig om
  • Någon kräver eller ber dem om något
  • Något de bryr sig om hotas
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Återigen grymma tips :gremlaugh: men jag gillar även de äventyr då man kommer till någon mystisk plats som tiden glömt. Man kanske kan låta dem börja i en stadsmiljö och undersöka en konflikt, sedan kan man en bit in presentera en ledtråd som leder dem upp i bergen eller in i djungeln osv.

Att inte ha ett färdigt slut var en väldigt intressant idé. Har du färdiga slper som du bara slänger in när du rollspelar?

Jag brukar ofta även försöka undvika för stora konflikter då ofta krigen blir större och konflikterna/de involverade fler. För många personer blir bara komplicerat. Därför tycker jag mindre städer är bra platser att spela på, eller små konflikter i stora städer. Har du fått storskaliga äventyr att fungera? Vad är hemligheten isåfall?

Du nämnde starka situationer, hur menar du då? Boken verkar bra, ska titta om de har den i sf-bokhandeln i stockholm (bor där...)

Nu ska jag börja klura lite på uppdragsidéer :gremsmile:

edit:
Hittade en länk till en pdf som sammanfattar boken lite och innehåller någon slags mall för att skapa äventyr, verkar nice! Om jag gillar sättet köper jag boken :gremsmile:

http://files.meetup.com/1458847/Play%20U...%20Roleplay.pdf
 
Top