Jag kan säga att jag själv ogillar exempelvis rpg.nets recensioner för de är på tok för långa med allt för lite innehåll.. Det är mer personliga upplevelser som de hade med boken och annat blajblaj.. Jag vill veta vad boken innehåller och vad den (om modul) tillför rollspelet.. Personliga åsikter får gärna finnas med
om det finns någon referens, typ "Jag som gillar skräckfilmer..." eller något..
Eksem och
Ymir har gett förslag på recensioner som jag tycker är vettiga i längd och information, även om
Ymirs förslag borde skrivas om för lite yngre publik.. Det är bara det att båda har tagit en recension från ett medie som tar 1-2 timmar att plöja igenom.. En bok tar för mig lite längre tid och då kan jag helt klart förstå att det känns menlöst för recensenten att bara få ur sig 500 tecken för något som tagit 3-8 timmar att traggla sig igenom..
Ok, nog för att du skrev skämtsamt men jag tycker du skjuter utanför målet.. Tänk inte på vad hur recension ska se ut, utan fokusera istället på vad den ska innehålla.. Jag vill gärna ha lite
bakgrund,
innehåll och funderingar kring spelets
användningsområde och
målgrupp.. Detta på en sådan liten yta som möjligt.. Sedan kan man diskutera hur innehållet i en recension bör skifta från bok till bok.. En modul torde ha en lite annan uppbyggnad än själva grundboken, då målgruppen antagligen redan är utklarad (för vem läser en recension om en modul till ett rollspel man inte spelar? Ok,
någon gök gör det säkert, men vi bortser från den kufen så länge)..
/
Han som frågar sig hur
Havoc skulle vilja ha en recension när han läste
detta inlägg