Nekromanti Tyck till om Mutant Chronicles

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Kontentan av mina svar är: Enkelhet, enkelhet och ännu mer enkelhet i regler, och mer fluff.

Mer utförligt vad jag tyckte till om:
Mixa Barbarians of Lemuria/Barbarians of the Aftermath(simpla regler för pulpaction där strider kan vara stora med ska gå snabbt och mycket improvisation), Trail of Cthulhu(möjlighet till spends i vissa lägen; detektivarbete eller sociala grejer och lite utrymme för spelarna att lägga till saker och inte behöver känna sig dåliga hela tiden pågrund av misslyckade tärningslag) med vissa element från gamla MC(levandsbanor vid karakärskapande fast slimmat efter BoL modell med careers, och ha endast med slump i bakgrundgenereringen som ett alternativ och använd t20:an). Se till att mekaniken alltid har sås stort fokus som möjligt på spelarna och inte spelledaren. Typ att man sällan slår för någon en SLP gör utan man slår för rollpersonerna istället. Fördelar/nackdelar som fungerar simpelt i form av att är man extra bra/dålig på något får man slå en extra tärning och ta det bättre/sämre resultatet. Även också att de borde ta en titt på 3:16 Carnage Amongst the Stars för regler om regementen och masstrid.

Annars så mer fluff om grejer. Vad går Brödraskapets religion egentligen ut på? Vad tror en normal kyrkobesökare på i MC världen? Mer fokus på Kartellen och gärna exttra info och fokus på Doomtroopers. Framhäv megakorporationerna mer efter deras ideologier än att försöka få dem att passa in i en företagsmall. Exempelvis att Imperial försöker verkligen återskapa Brittiska Imperiet i rymden och anser att deras sätt verkligen är det rätta och riktiga. Cybertronics som ultrateknokrater etc etc.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
bladerunner_35 said:
Är det bara jag eller saknar de en genomtänkt vision? De frågor om allting mellan himmel och gjord....
Svårt att säga. Med ledning av frågorna tycker jag att det verkar som att de kommer köra något med visst fokus på taktiska strider. Dock får jag inget som helst grepp om vad de tänker sig om settingen (dvs vad de ska ändra/behålla).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Vimes said:
bladerunner_35 said:
Är det bara jag eller saknar de en genomtänkt vision? De frågor om allting mellan himmel och gjord....
Svårt att säga. Med ledning av frågorna tycker jag att det verkar som att de kommer köra något med visst fokus på taktiska strider. Dock får jag inget som helst grepp om vad de tänker sig om settingen (dvs vad de ska ändra/behålla).
Mitt intryck är att de är lite vid något slags vägskäl; antingen köra "precis samma igen med pyttelite uppdateringar" eller "go hog wild med kort och taktiska strider".

Jag rekommenderade dem att använda Volt som system, ha icke balanspåverkande bakgrundshändelser och ge apostlarna som inte är Algeroth mer egen identitet (så inte Semai, Muawihje och Demnogonis blir "Algeroth med en annan hatt", som det var i originalet).
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Vimes said:
Med ledning av frågorna tycker jag att det verkar som att de kommer köra något med visst fokus på taktiska strider.
Ja, jag noterade de otaliga svarsalternativen för "D&D". Förhoppningsvis är drt bara en fas...
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Mitt intryck är att de antagligen funderar på hur mycket överlapp dom kan tänkas göra med nya Warzone. Därav alla frågor om hur mycket man spelar spel med miniatyrer, om man gillar golvplaner och 3D-terräng, vilken version av D&D gillar man bäst(implicit:"hur mycket spelar du rollspel med miniatyrer?". A/OD&D="Inte särskilt mycket" med 4e högst upp på skalan = "Hela tiden"), funkar det att bara ha pappersmarkörer eller ska det vara riktiga minisar? osv osv.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Det tycker jag låter som en rimlig tanke. De är nog rätt färdigtänkta när det gäller spelvärlden. Dessutom tror jag att sådana här påhitt också handlar om att skapa en känsla av deltagande och aktivitet hos de tilltänkta kunderna. Det är ju rätt mossiga frågor de kört än så länge, typ vilken illustratör tycker du bäst om. Precis som det inte är klart vilka de ska använda vid det här laget.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Låter lite som de inte är främmande för att köra nåt WHFRP3ed-stuk med kort och marker och grejer. Vet inte hur jag skulle ställa mig till en sån grej. Det kan kanske passa bra för den mer doomtrooper-betonade delen av spelet. Men MC är ju rätt mycket mer.

Jag skulle inte alls ha nåt emot en Svavelvinter-klon. Skuggspelet skulle ju tex passa skitbra i MC.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag fick också den uppfattningen. Själv är jag inget fan av sånt, och jag vet inte om det blev någon större succé med WH3 eller D&D4 egentligen.
 

gruntl

Veteran
Joined
28 Sep 2010
Messages
26
Location
Stockholm
Brynolf said:
Låter lite som de inte är främmande för att köra nåt WHFRP3ed-stuk med kort och marker och grejer. Vet inte hur jag skulle ställa mig till en sån grej. Det kan kanske passa bra för den mer doomtrooper-betonade delen av spelet. Men MC är ju rätt mycket mer.
Jag tycker att ett resolutionssystem liknande det i WFRP3e (dice pool med custom dice) eller AW-spelen (2d6), med fler än två olika möjliga resultat (lyckat men med en kostnad osv) skulle passa MC alldeles utmärkt. Personligen tycker jag att just dice pool-mekaniken är det unika (och bra) med WFRP3e, och den mekaniken är riktigt bra för både strid och andra situationer.

Själv skulle jag hellre se ett enklare stridssystem med mindre fokus på taktik, men tror det är väldigt låg chans att det blir nåt sånt. Om de satsar på ett taktiskt spel, så hoppas jag innerligt att de väljer bort miniatyrer och d20-influenserna och väljer ett mer abstract system.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Först: Hurra! Hoppas det blir något den här gången. Sedan tittade jag på frågorna. De verkar vilja göra ett actionbrädspel igen. Suck.

Vad hände egentligen med det där svenska gänget som höll på att försöka ge ut MC i en ganska rejält rebootad version för några år sedan? Det såg ju hur lovande ut som helst ju.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Demiurg said:
Vad hände egentligen med det där svenska gänget som höll på att försöka ge ut MC i en ganska rejält rebootad version för några år sedan? Det såg ju hur lovande ut som helst ju.
De producerade några snygga bilder, ett gäng riktigt lovande texter... och sen gjorde de liksom inte så mycket mer. Och då lessnade licensägarna och tog tillbaks licensen.

Om jag fattat rätt, då.
 
Top