Tyck till om Caldarox

Masen

Veteran
Joined
20 Jun 2021
Messages
6
Nu måste jag erkänna att jag inte läst något av Riotminds material på väldigt länge, men fick ändå en idé. Om det är så att Caldorax är en värld efter Ereb som gått under och det ska vara throwbacks utan några problem vad gäller rättigheter skulle det ju vara rätt kul att göra på så sätt som man i Mutsnt gör med vår tid. Det vill säga hitta spår av dem gångna tiden (Ereb) men totalt missuppfatta vad det hela handlade om. Det finns legender om den modige minotauren Grimogrom som bringade ära till stora riken, det sjungs om en vanskapt häxa med en svart formelbok som bodde i en gigantisk ros. Och så vidare. Som sagt, har inte läst om Caldorax innan, så detta kanske redan är gjort?
Jag kan rekommendera dig (helt opartiskt) att läsa något av RM! Det är inte så illa som man kan tro ibland :)

Gällande Caldarox så tror jag den bästa vägen frammåt (enligt min högst personliga åsikt) är att försöka skapa en spelvärld som står på sina egna ben så mycket som möjligt. Men, det är klart, lite påskägg för gamla fans har ju inte skadat något. Jag gjorde något kul med Cerevals drakherrar, tycker jag :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag kan rekommendera dig (helt opartiskt) att läsa något av RM! Det är inte så illa som man kan tro ibland :)
Det är inte alls att jag tycker RM gör dåliga produkter, jag skrev litervis med fanmaterial till DoDT förr i tiden och har många av deras böcker 🙂 Mitt förtroende för dem sprack för ca. tio år sedan, men idag är det inget ont blod mellan mig och dem. Däremot har jag lite för många andra grejer jag måste läsa just nu, men man vet aldrig vad som händer i framtiden 🙂
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Gällande Caldarox så tror jag den bästa vägen frammåt (enligt min högst personliga åsikt) är att försöka skapa en spelvärld som står på sina egna ben så mycket som möjligt. Men, det är klart, lite påskägg för gamla fans har ju inte skadat något.
Till Ruin Masters är det nog ännu enklare att helt göra något nytt men Caldarox till DoD såldes nästan helt in som Ereb Altor (eller nya Ereb Altor) enligt kickstartern och Ereb Altor stod i var och varannan mening utöver att vara namnet på hela kickstartern. En möjlighet skulle kunna gå mot mer lokala platser likt det Fria Ligan har gjort i Svärdets Sång och Mutant År Noll i stil med de många äventyrsplatser och zoner som kan sättas in lite varsom då ni inte blir lika begränsade av var som bör finnas var i ett större geografiskt perspektiv enligt gamla Ereb Altor.
Görs det bredare världsbeskrivningar så hade jag gärna haft med ruiner och spår här och där av gamla Ereb Altor. De behöver dock inte gå överstyr och finnas i varje äventyr men vore trist om de saknas helt i framtiden. Hellre isf ett spel helt förpassat till en annan värld än det som en gång i tiden var Ereb Altor.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
En möjlighet skulle kunna gå mot mer lokala platser likt det Fria Ligan har gjort i Svärdets Sång och Mutant År Noll i stil med de många äventysplatser och zoner som kan sättas in lite varsom då ni inte blir lika begränsade av var som bör finnas var i ett större geografiskt perspektiv enligt gamla Ereb Altor.
Det här! Nu blir det kanske lite OT och lite drastiskt, men jag hade nästan helst sett ett upplägg runt just de här modellerna. Strunta helt i övergripande världsbeskrivning - låt spelgruppen hexkräla sig igenom de olika terrängtyperna och förmedla istället spelvärlden genom specifika borgar, platser och SLPer. Ta fasta på en handfull ikoniska platser - som Hoelds och Hex Citadell, Tjuvstaden Kadd och Alboel, och låt dem beskriva världen. Allt utanför borg- och stadsmurar är vildmark, och kan genereras procedurellt. Etablera en handfull övergripande organisationer - Drakmästarnas riddarorden, tjuvgillena och jägarkåren. Och rocka loss.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ett sidospår men är Ruin Masters utgivet än? Jag har inte sett det någonstans men inte heller aktivt letat.
Jag undrade också. Svaret är att det ligger som "pre-order" på RMs hemsida, och det går att köpa PDFen redan.

Vet inte alls huruvida det nått ut till backers än
 

Masen

Veteran
Joined
20 Jun 2021
Messages
6
Det här! Nu blir det kanske lite OT och lite drastiskt, men jag hade nästan helst sett ett upplägg runt just de här modellerna. Strunta helt i övergripande världsbeskrivning - låt spelgruppen hexkräla sig igenom de olika terrängtyperna och förmedla istället spelvärlden genom specifika borgar, platser och SLPer. Ta fasta på en handfull ikoniska platser - som Hoelds och Hex Citadell, Tjuvstaden Kadd och Alboel, och låt dem beskriva världen. Allt utanför borg- och stadsmurar är vildmark, och kan genereras procedurellt. Etablera en handfull övergripande organisationer - Drakmästarnas riddarorden, tjuvgillena och jägarkåren. Och rocka loss.
Mycket bra förslag! Jag ska definitivt pitcha något i den stilen till RM om/när det blir dags för att utöka spelvärlden.

Jag undrade också. Svaret är att det ligger som "pre-order" på RMs hemsida, och det går att köpa PDFen redan.

Vet inte alls huruvida det nått ut till backers än
Ruin Masters har börjat skickas ut till backers här i dagarna. Jag fick mitt ex i veckan. Det är en väldigt snygg bok!
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Till att börja med vill jag berömma både DoD-boxen (Caldarox) och Ruin Masters.

Fick mitt exemplar av boken (RM) i förra veckan och det är en mycket fin produkt. Boxen har jag haft en längre tid och först nu börjat sätta mig in. Gillar det jag läst/sett så här långt och då jag efter en rollspelspaus på sisådär tjugo plus år ska börja spelleda inom kort så har valet av system/setting landat i att det blir i Caldarox.

Sett till @Masen trådstart så önskar jag komma med framför allt tre önskemål inför eventuell fortsatt utgivning; kartor, kartor och så kartor. Kartor som närmare beskriver omgivningarna kring och utanför städerna, kartor som ackompanjeras med stadsbeskrivningar likt t.ex. Äventyrspels Kandra (typ) och slutligen att det (om möjlighet/vilja finnes) att även ge ut en hex-karta likt den till RM med ett tillhörande kompendium med hex-tabellerna på svenska.

Det sistnämnda förstår jag iofs är beroende av hur stort intresset är för den svenska utgåvan och om nu denna kommer fortsätta vara ’in print’.

Avslutningsvis en liten undran (som kanske gått mig förbi i läsningen av världsboken) angående sagda karta. Vad är det för skala på denna? Det vill säga; hur stort är Caldarox och hur långt är det mellan, säg, punkt A och punkt B? För detta tycks ha undgått mig så här långt.

Hursomhelst … jag gillar det jag sett och läst. Bra jobbat!
 
Top