Nekromanti Tyck till! A eller B?

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Vad tycker forumet om följande:

Välj den ena eller den andra och motivera.
Kandra eller Krilloan?

Svavelvinter eller Marsklandet?

Oraklets fyra ögon eller Kristalltjuren?

Ivanhoe eller Samuraj?

Spindelkonungens pyramid eller Skelletbyns hemlighet?

Pajkastning undanbedes;-)

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Välj den ena eller den andra och motivera.
Kandra eller Krilloan?
Vet inte

Svavelvinter eller Marsklandet?
Svavelvinter

Oraklets fyra ögon eller Kristalltjuren?
Oraklets fyra ögon

Ivanhoe eller Samuraj?
Ivanhoe

Spindelkonungens pyramid eller Skelletbyns hemlighet?
Spndelkonungens pyramid

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige

Kandra eller Krilloan?

Kandra vinner dels pga nostalgi, men även därför att det är en bättre modul.
Krilloan lider av att konstruktören försökt tryckt in så mycket häftigt det bara går i staden. Dessutom känns Krilloan som en "trött" modul, dvs det märks att Target Games ville lägga ner DoD och starta på ny kula.

Svavelvinter eller Marsklandet?

Svavelvinter vinner med hästlängder. Svavelvinter är en (trots Granströms reservationer) en välskriven och bra modul med en intressant handling.
Marsklandet lider för det första av att äventyret var skrivet för DoD, det märks att äventyret inte skrevs för EDD. Historien är för simpel - SLP'na lider av att vara schablonmässiga osv. Äventyrets egentliga handling är i princip att hacka sig från ö till ö o döda motståndarna o sno deras skatter.

Oraklets fyra ögon eller Kristalltjuren?

Oraklets fyra ögon. Den utan tvekan bästa delen i serien. Även om O.F.Ö. lider lite av att spelarna tvingas flänga och fara över hela ö-riket är det utan tvekan den bästa i serien.
Kristalltjuren känns på något sätt som ogenomarbetad och även om det finns sekvenser som är bra - är äventyret i stort sett ett hafsarbete som Erik borde lagt ner mer tid på.


Spindelkonungens pyramid eller Skelletbyns hemlighet?

Som att välja mellan pest o kolera...Får nog trots allt bli Spindelkonungens eftersom Skelettbyn egentligen inte borde kallas äventyr, snarare äventyrsförslag. ;)

Milrik av Remos

Svavelvinter eller Marsklandet?

Oraklets fyra ögon eller Kristalltjuren?

Ivanhoe eller Samuraj?

Spindelkonungens pyramid eller Skelletbyns hemlighet?


Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Kandra eller Krilloan?
Krilloan
Men det ska tilläggas att jag tog ut delar av vad som fanns med i krilloan och använde lite i taget.

Svavelvinter eller Marsklandet?
Svavelvinter. Det är en bra och genomtänkt kampanjmodul medans Marsklandet bara går ut på att resa runt och slå ihjäl folk och fä. Det finns knappt någon plot över huvud taget.

Oraklets fyra ögon eller Kristalltjuren?
Oraklet! Det lätt mest intressanta delen i serien. Kristalltjuren har en del bra delar men det är inte i närheten av Oraklets fyra ögon.

Ivanhoe eller Samuraj?
Ivanhoe. Ett feodalt England ger mycket mer möjligheter än ett feodalt Japan.

Spindelkonungens pyramid eller Skelletbyns hemlighet?
Pest eller kolera!
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Vad tycker forumet om följande:
Vad tycker JAG om följande:

Välj den ena eller den andra och motivera.
Kandra eller Krilloan?
Krilloan

Svavelvinter eller Marsklandet?
Svavelvinter

Oraklets fyra ögon eller Kristalltjuren?
Oraklets fyra ögon

Ivanhoe eller Samuraj?
Samuraj

Spindelkonungens pyramid eller Skelletbyns hemlighet?
Skelletbyns hemlighet

Ps. Varför ställer du dess frågor? Jag har gärna velat veta det!
 

Tao

Veteran
Joined
2 Sep 2001
Messages
16
Location
stockholm
Kandra eller Krilloan?: Kandra...bra och genomtänkt..krilloan e lite för rörigt uppbyggd..men som stad är krilloan lite "roligare"

Svavelvinter eller Marsklandet?
Svavel...en drake med reumatism..vad mer kan man begära?
Oraklets fyra ögon eller Kristalltjuren?
svårt..men det blir OFÖ...men kristalltjuren e satans kul=)
Ivanhoe eller Samuraj?
Samuraj!!! så jävla bäst!!!
Spindelkonungens pyramid eller Skelletbyns hemlighet?
Kungen!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Kandra. Tycker också att Krilloan är för rörig. Känns som en Chronopia-light.

Svavelvinter. För att det är ett mer genomtänkt äventyr. För att SLPerna är coolare, miljöerna är skönare och stämningen alltid är på topp.

Oraklets Fyra Ögon. Jag gillar när Corum och Elric röjjer i multiversum i Moorcocks regi, men annars skyr jag dimensionsresor som pesten. Dessutom är Oraklets Fyra Ögon det bästa äventyr jag spellett, total frihet för spelarna.

Ivanhoe mot Samurai är som pest mot kolera. Väljer att välja bort.

Spindelkonungens pyramid. Skelettbyns hemlighet är liksom ingenting. En karta och åtta skelett.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Jag håller med dina synpunkter men har personligen svårt att välja MELLAN Svavelvinter och Marsklandet. Om ens spelare har varit på kanotsemester i de svenska vattendragen upplever de en lika trevlig(?) stämmning i Marsklandet som i Svavelvinter. Att färdas på vattnet så nära vattenytan utan möjlighet att se så värst mycket av de omgivande miljöerna/farorna/orienteringspunkter är spännande pga ovissheten i vad som väntar här näst - ungefär som i Svavelvinter.

Marsklandet var den första av de två jag skaffade men vi spelade Svavelvinter först... Det sämsta med Marsklande upplevde jag som den vita fläcken på kartan och uppdraget.


/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Jag ställer frågorna eftersom jag upplever dessa moduler som varandras motpoler.

Kandra och Krilloan är ju två städer - som gjorda för äventyr med tjuvar jagade av stadsvakten. I staden finns på en mycket begränsad yta en mängd intressenter som äventyrare ofta utan möda trampa på tårna för att sedan få det mödosamt.

När Svavelvinter kom efter Kandra och Marsklandet efter S. så upplevde jag dessa som varandras motpoler. Fantastiska miljöer att äventyra i och framförallt så var det på den tiden ganska nytt att inte äventyren hade alltför mycket bakgrundsinformation utan i princip var platsen där äventyrets höjdpunkt utspelades och sedan var miljön/landet där allt utspelade sig mkt kort beskrivet. Sen upplever jag is och (det någorlunda tempererade) träsk(et) som motpoler.

OFÖ och K-tjuren är varandras motpoler trots att de är i samma serie. Båda tar fasta på problemlösande men OFÖ är mer JORDNÄRA - inga Grå Hallar här inte. K-tjuren är för SL och äventyrare som är redo för att krossa myten om den enkla tillvaron som man upplever på Erebs fasta mark.

I och S är varandras motpoler men ändå "bröder" ur föräldern DoD. Riddare och Samurajer håller jag själv så långt som möjligt från varandra.

SK och SB satt ihop och jag hade mest med den frågan som kuriosa...

Orsaken till att jag ställer dessa frågor är att jag är intresserad av att få veta folks synpunkter - ofta kan jag inte klart välja mellan A eller B. Jag känner nästan mig lite infantilt okritisk till A eller B ibland - finns det någon som jag - som inte kan välja mellan produkterna?


/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Intressanta och genomtänkta motiveringar, upplever jag det som. Jag har en tanke om Kandra kontra Krilloan - känns inte Kandra lite för rent. Krilloan är lite smytsigare och lite elakare? Jag upplever att båda inte bara kan tas ur sin modul och placeras på kartan utan arbete.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
VARFÖR: Tyck till! A eller B?

Jag redovisar här varför jag ställer frågorna eftersom Sadaigh såväl som ni andra förtjänar att veta orsaken.

Dessa frågor är sällan möjliga att diskutera med sin spelgrupp eftersom de sällan har helhetsbilden innan jag låtit produkterna passera mina perverterade(höhö) fingrar. Sällan eller aldrig har mina spelare fått "se" produkten som den var redigerad eller konstruerad.

Jag ställer även frågorna för att slå ihjäl lite tid och ha roligt...

Nedan finns mitt svar till Sadaighs välmotiverade fråga, för dem som undrar varför och ännu inte hittat mitt svar.

I övrigt vill jag svara 42...

" Jag ställer frågorna eftersom jag upplever dessa moduler som varandras motpoler.

Kandra och Krilloan är ju två städer - som gjorda för äventyr med tjuvar jagade av stadsvakten. I staden finns på en mycket begränsad yta en mängd intressenter som äventyrare ofta utan möda trampa på tårna för att sedan få det mödosamt.

När Svavelvinter kom efter Kandra och Marsklandet efter S. så upplevde jag dessa som varandras motpoler. Fantastiska miljöer att äventyra i och framförallt så var det på den tiden ganska nytt att inte äventyren hade alltför mycket bakgrundsinformation utan i princip var platsen där äventyrets höjdpunkt utspelades och sedan var miljön/landet där allt utspelade sig mkt kort beskrivet. Sen upplever jag is och (det någorlunda tempererade) träsk(et) som motpoler.

OFÖ och K-tjuren är varandras motpoler trots att de är i samma serie. Båda tar fasta på problemlösande men OFÖ är mer JORDNÄRA - inga Grå Hallar här inte. K-tjuren är för SL och äventyrare som är redo för att krossa myten om den enkla tillvaron som man upplever på Erebs fasta mark.

I och S är varandras motpoler men ändå "bröder" ur föräldern DoD. Riddare och Samurajer håller jag själv så långt som möjligt från varandra.

SK och SB satt ihop och jag hade mest med den frågan som kuriosa...

Orsaken till att jag ställer dessa frågor är att jag är intresserad av att få veta folks synpunkter - ofta kan jag inte klart välja mellan A eller B. Jag känner nästan mig lite infantilt okritisk till A eller B ibland - finns det någon som jag - som inte kan välja mellan produkterna?"

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Då blir det lättare för mig och mina spelare som förmodligen aldrig skulle ge oss ut på en kanotresa, och om vi gjorde det, knappast skulle uppskatta den...

Dessutom spelar jag Svavelvinter just nu (nu med ny, förbättrad spelgrupp!) så jag kommer väl ihåg det lite bättre också.

Men Svavelvinter är också ett mer genomtänkt och komplett äventyr, och framförallt med intressantare SLP (fast det blev ju lite jobbigt när rollpersonerna avslöjade att det var Abenazer som var Tobik redan innan de ens mött Abenazer... det kullkastade liksom en del av mina roliga intriger jag konstruerat... men vi är inte färdiga än på ett tag =) ).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Mina val

Kandra eller Krilloan? - Kandra, precis rätt storlek för mig, både staden och boken.

Svavelvinter eller Marsklandet? - Svavelvinter, på grund av berättelsen och slp:na.

Oraklets fyra ögon eller Kristalltjuren? - inte läst någon av dem

Ivanhoe eller Samuraj? - Ivanhoe, för att jag alltid tyckt riddare och sånt är roligare än samurajer och sånt.

Spindelkonungens pyramid eller Skelletbyns hemlighet? - Spndelkonungens Pyramid, eftersom det är längre och hade lite mer kampanjtext (inte mycket, men ändå)

MVH

Magnus



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Hur lyckades de lista ut att Abenazer var Tobik? Jag är mkt intresserad.

Jag kommer att i den närmaste framtiden köra igång med en halvny spelgrupp (vi har inte spelat på 8 år) och vi börjar givetvis med Svavelvinter. Jag kommer dock att liva upp staden Arhem och lägga in lite andra äventyrligheter i vildmarken och lite andra uppdrag för att sätta ytterligare färg på (gul då eller?) Marjura... Tobik är inte vald än. Är Abenazer din favorit eller har du någon annan?

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag väljer nog Kandra vid första valet. Tycker iofs inte att ngn av dom är så speciellt bra. Kandra har lite lågmäld känsla och är iofs bra på det sättet. Krilloan tycker jag är lite för fullpackat med magiker men är annars ganska ok.

Nästa fråga är nog den svåraste. Svavelvinter är en höjdare inte lika bra som den senare delen dock men en självklar femma. Marsklandet är inte så dåligt den heller, snarare en av mina ultimata favoriter. Om man bara räknar SvavelV och inte hela serien så tror jag att Marsklandet blir vinnaren i detta fallet. Båda äventyren tycker jag dock är VÄLDIGT bra!

Nästa blir självklar, då jag varit väldigt intresserad av Japan hela mitt liv. Men om man ska ta det kvalitetsmässigt så tror jag att Ivanhoe är bäst. Samurai vinner dock på att kampanjvärlden har skönare stämning (iaf om man är nippon-fil).

Spindelkonungens pyramid eller Skelletbyns hemlighet.. Jo du. Kan jag faktiskt inte svara på då jag bara bläddrat i Spindelkonungens pyramid en gång. Inte spelat ngt av dom och aldrig sett Skelletbyns hemlighet.


mvh
/joakim kalcidis
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Mina val

Skelletbyns Hemlighet har faktiskt en längre beskrivning i bakgrundinformationen men den är av klart torftigare natur och upplevdes därför säkert som längre./images/icons/laugh.gif

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Mina val

Det var kul att läsa dina personliga åsikter men vad säger du om den här frågan?

Vildhjärta eller Vinterskogens hemlighet?/images/icons/laugh.gif

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Håller med dig, Kandra är en för sin tid (vi talar alltså i rollspelstermer) tidig produkt, dvs det är en klassik fantasystad.
Krilloan är en senare produkt med stora influenser från Cyberpunk och Gothstilen. Det är inte heller så svårt att dra likheterna mellan DoD 5.0 o Krilloan...

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Glömde en sak

Ivanhoe vs Samuraj

Ivanhoe vinner dels för att modulen trots allt var välskriven - även om den inte uppmärksammandes i den mån den borde gjorts.
Samuraj känndes (och känns) som en halvfärdig regelmodul. Vissa sekvenser är bra, men tyvärr är den över lag inte allt för bra. Märktes att Äventyrsspel inte heller trodde på modulen då man aldrig riktigt satsade på den med moduler o.s.v. Endast ett äventyrsmodul o ett par artiklar i Sinkan räcker inte.

Milrik av Remos - den glömske

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 
Top