Nekromanti Two Weapon Throwing

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
För ett tag sedan så var det något inlägg här på forumet som handade om två kastvapen. I inlägget påstods det att TWF inte funkade med kastvapen.

Stämmer det? Var står det i så fall?

En annan sak jag tänkte på är om TWF och Rapid Shot "stackar" ...
det blir många knivar i luften då ...

-Joel
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Om du läser om tungt armborst på sidan 100 i PH så står det (om användningen av två armborst):

"The Two-Weapon Fighting feat does not reduce these penalties because it represents skill with melee weapons, not ranged weapons."

I och för sig rör det användning av två armborst, men det poängteras att Tvåvapenstrid berör närstridsvapen och inte avståndsvapen, så samma sak gäller alla avståndsvapen - alltså även kastvapen.

Sedan kan man iofs tycka att det är ett dj-ligt dumt ställe att placera den regeln på. Men så är det.

Därmed är det också omöjligt för Tvåvapenstrid och Snabbskytte (Rapid Shot) att stapla eftersom de fungerar för helt olika sorters vapen.

/Mikael
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
diablo2

i datorspelet diablo 2 så kan man väll kassta vapen med båda händerna?
borde inte den regeln då finnas med i rollspelet diablo 2?

jag vet inte ren channing...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: diablo2

i datorspelet diablo 2 så kan man väll kassta vapen med båda händerna?

Inget hindrar dig att kasta med båda händerna (jag hoppas jag inte antydde det), men din rollfigur drabbas av lite nackdelar på träffslaget (som inte kan mildras av Tvåvapenstrid). Kan du leva med dem så är det bara att kasta på.

Ta, till exempel, dolkar i båda händerna. Utför en full attack - och vips kastar du två dolkar. Tyvärr får du en nackdel av -4 på kastet med din primära hand och -8 (om du inte är dubbelhänt) på kastet med din avighand.

/Mikael
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag vill bara påpeka..

..att detta är tråd #666 på DnD-forumet!

(Och detta är mitt enda inlägg på DnD-forumet. Förmodligen mitt mest onödiga också..
Finns det givande läsning här på DnD-forumet, även för en icke-DnD:are?)
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Jag vill bara påpeka..

Finns det givande läsning här på DnD-forumet, även för en icke-DnD:are?

Nej, jag tycker inte det iaf. Det mesta gynnar bara D&D-spelare. Men det skadar väl inte att kolla till forumet då och då, man vet ju aldrig när något intressant dyker upp.
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Därmed är det också omöjligt för Tvåvapenstrid och Snabbskytte (Rapid Shot) att stapla eftersom de fungerar för helt olika sorters vapen.

Mjo. Snabbskytte (Rapid Shot) funkar ju på samma sätt som flurry of blows som inte stackar med off-hand attacks, så man kan nog anta att snabbskytte inte gör det.

Har man råd med två knep (feats) så bör man alltså skaffa Snabbskytte, och få -2/-2 i stället för -4/-4 med ambidexterity (ett knep).

-J
 
Top