Nekromanti Two Gripes And Query

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Gripe 1:
Visningsdefaulten på forumet är ju sedan ett tag tillbaka att visa alla inlägg som varit aktiva den senaste veckan. Det är väl bra, och så. Men: om man försöker ställa tillbaka visningen till "Visa Alla" (genom Kontrollpanelen), får man bara defaultvisningen igen. Detta är något frustrerande; vafan funkar det såhär för? Är det bara en bugg, som jag antar, eller med flit? Om det förra, kan jag upplysa om att den uppstått för mig i IE5/Windows 98, Mozilla/Slackware Linux och Mozilla/XP. Om det senare, varför finns då valet kvar - och är det verkligen någon väsentlig skillnad belastningsmässigt mellan det och Visa Senaste Året?
Anledningen att jag frågar är förstås att jag vill visa alla inlägg.


Gripe 2:
Varför är inte Allmänna Spelforumet öppet för läsning? Ja, jag vet att frågan ställts förut, men nu när jag ändå skriver ett sådant här inlägg passar jag på att lobba/klaga lite. Att det är nedstängt kan jag (med viss möda) förstå, men varför får vi inte läsa de gamla inläggen i det? Det finns mängder med sevärd shit där, och det besvärar mig att vara avspärrad från den bara för att adminsen hellre vill att folk kollar på deras andra site.

Query:
Varför får inte vanliga användare skapa omröstningar?
Jag frågar av ren nyfikenhet, alltså; jag ser inget större fel med det heller, men jag skulle gärna vilja höra det bakomliggande resonemanget, eftersom de flesta andra forum jag är bekant med (förvisso inte många) tillåter att alla användare skapar omröstningar, och de verkar klara sig fint i alla fall.
Jag menar, omröstningar borde ju inte vara säkra för moderation; skapar folk en massa "Vilket spel suger hårdast"- eller "Varför är EON världssämst"-polls är det väl bara att låsa dem för trollning i normal ordning?


/Feliath - praise the Lord, and send me the money
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Gripe 1:
Visningsdefaulten på forumet är ju sedan ett tag tillbaka att visa alla inlägg som varit aktiva den senaste veckan. Det är väl bra, och så. Men: om man försöker ställa tillbaka visningen till "Visa Alla" (genom Kontrollpanelen), får man bara defaultvisningen igen. Detta är något frustrerande; vafan funkar det såhär för? Är det bara en bugg, som jag antar, eller med flit? Om det förra, kan jag upplysa om att den uppstått för mig i IE5/Windows 98, Mozilla/Slackware Linux och Mozilla/XP. Om det senare, varför finns då valet kvar - och är det verkligen någon väsentlig skillnad belastningsmässigt mellan det och Visa Senaste Året?
Anledningen att jag frågar är förstås att jag vill visa alla inlägg.
Har du ändrat i forumsvisningen eller i dina inställningar? Den första sparas inte, den andra gör.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Njet.

Jag har samma problem som Feliath. Trots att jag väljer "visa alla inlägg" i kontrollpanelen får jag alltjämt "aktiva senaste veckan" i valet vid sidfoten. Det här måste ju vara en bugg - rent belastningsmässigt (som Feliath antyder) är det ju ingen skillnad mellan alla inlägg och ens en vecka - den måste ju leta igenom alla inlägg ändå, åtminstone till den grad att den fyller en sida med dem.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Njet.

Nja, den kollar igenom ett visst indexerat fält i datorbasen och väljer bara ut de senaste och efter det så fortsätter den med tyngre gallringar vilket minskar belastningen några procent kan jag tänka mig.

/Seinet Wintermute - Tror inte datumselektionen är den sista selektion DBM:en väljer att göra
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Njet.

Nja, den kollar igenom ett visst indexerat fält i datorbasen och väljer bara ut de senaste och efter det så fortsätter den med tyngre gallringar vilket minskar belastningen några procent kan jag tänka mig.

Ja, ni borde ju veta. :gremcrazy:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Njet.

Jo, det är inte ens frågan om några procent, det är en ofantlig skillnad, och eftersom visningen av inlägg görs absolut mest av alla saker på forumet så ger det väldigt mycket att begränsa urvalet.

Angående att Visa Alla inte funkar så låter det som en bugg, har aldrig märkt av det själv dock. Funkar det att välja Visa Alla i droplistan på ett forum?
 
Top