Tvilling presidenter

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Så, presidenten har en hemlig identisk tvilling han inte känner till. En ond plan att byta ut presidenten med tvillingen har delvis misslyckats men nu vet ingen vem som är presidenten för de är identiska och tvillingen är tränad att veta allt presidenten vet. Presidenten har ingen fru, föräldrar eller barn som kan skilja honom från dubbelgångaren. Det finns inte teknologi som kan skilja dem (så inga fingeravtryck).

Hur avgör man vem som är presidenten?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Det är oerhört svårt att lära sig allt som någon annan vet. Saker som hände i skolan, minnen av husdjur, episoder i uppväxtmiljön, en märklig men oviktig granne, saker som föräldrarna gjorde eller tyckte. Det är så mycket att lögnen borde spricka efter ett inte så långt förhör. Man kan också bluffa bedragaren och se om han ”minns” saker som aldrig har hänt.

Jag antar att rösten också är svår att imitera exakt. Det är osannolikt nog (men antagligen möjligt) att två personer ser i stort sett likadana ut. Att de också skulle vara mycket röstlika är osannolikt.

Hitler hade väl en dubbelgångare? Jag vill minnas att han mest (bara?) användes som lockbete för attentat så att den verklige Hitler kunde sitta dold i en annan bil.

Twin strangers är ju ett fenomen som har dykt upp på nätet på senare år. Jag tycker inte att de brukar vara så lika, men det spelar kanske mindre roll i det här fiktiva exemplet.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
En expert i lingvistisk analys visar att han har andra ordval när han pratar utan manus.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Det är oerhört svårt att lära sig allt som någon annan vet. Saker som hände i skolan, minnen av husdjur, episoder i uppväxtmiljön, en märklig men oviktig granne, saker som föräldrarna gjorde eller tyckte. Det är så mycket att lögnen borde spricka efter ett inte så långt förhör. Man kan också bluffa bedragaren och se om han ”minns” saker som aldrig har hänt.

Jag antar att rösten också är svår att imitera exakt. Det är osannolikt nog (men antagligen möjligt) att två personer ser i stort sett likadana ut. Att de också skulle vara mycket röstlika är osannolikt.

Hitler hade väl en dubbelgångare? Jag vill minnas att han mest (bara?) användes som lockbete för attentat så att den verklige Hitler kunde sitta dold i en annan bil.

Twin strangers är ju ett fenomen som har dykt upp på nätet på senare år. Jag tycker inte att de brukar vara så lika, men det spelar kanske mindre roll i det här fiktiva exemplet.
Jag tänker att just grejen är att bilden alla har är av den offentliga personen, de som känner presidenten privat har alla agendor och är opålitliga.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Jag är lite svag för hemlig agent-klassikern. Stora mängder skopolamin eller något annat sanningserum skulle också kunna funka.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
306
Location
Göteborg
En påstådd Nanny framträder i TV och påstår sig kunna skilja på tvillingarna då hon skötte om dem innan de togs isär. Efter framträdandet är hon spårlöst försvunnen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
En påstådd Nanny framträder i TV och påstår sig kunna skilja på tvillingarna då hon skötte om dem innan de togs isär. Efter framträdandet är hon spårlöst försvunnen.
Nice!!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Eventuella husdjur skulle nog kunna avslöja vem som är rätt. Presidenter (iaf USA) är ju kända för att ha hundar.

Även om de är identiska så vore de ju konstigt om de är så lika så varenda födelsemärke, ärr eller annat liknande är 100% identiskt.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Även om de är identiska så vore de ju konstigt om de är så lika så varenda födelsemärke, ärr eller annat liknande är 100% identiskt.
Jag vet inte varför men jag tänker bara på "identifiera dubbelgångaren med hjälp av födelsemärket på rumpan"-scenen från Nakna Pistolen 2½, vilket inte gick så himla bra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
En av dem har ett födelsemärke. Men har presidenten ett sådant? Så börjar jakten på den enda person som sett presidenten naken, efter en blöt kväll i Thailand för sex år sedan.
 
Top