Nekromanti Tveksamheter angående Stridskonster

Fortitude

Veteran
Jag och min rollspelsgrupp har nu en länger tid haft ett par funderingar angående Eons stridskonster.

Den första funderingen är huruvida man kan använda sina Tekniker utanför Stridskonsten, något som verkar helt naturligt om man tänker på sådanna tekniker som till exempel Stålsättning (automatisk) vilken ger utövaren en extra kolumn smärta då hon härdat sin kropp genom olika övningar, något som helt vettigt borde kunna användas utanför stridskonsten, right?
Men betyder det då att man kan skaffa sig en vanlig stridskonst med enbart Mästaranfall i, och sedan konstant använda den tekniken i vanlig strid och få en Ob2T6 bonus konstant..eller precisions anfall för den delen.

Kan man använda sig av dem konstant blir det helt klart dödligt att inga äga en stridskonst.

Det var den första funderingar, den andra gäller även den användningarna av tekniker, fast denna gång inom stridskonster.

Så som jag förstått det så är avancerat anfall och precisionsanfall två separata attacker vilka
inte kan adderas, utan görs efter varandra med svårighetsökning (då en stridskonst sker under en runda, right?)?
Sedan umkom disskutioner om huruvida man kunde ha två av samma tekniker i samma stridskonst, genom en snabb genomgång av exemplen i "Vapenmästaren" så antog vi att det inte går, eftersom 13 stycken tränat anfall i en enda stridskonst på en runda vore lite..lamt.
Men då kom funderingarna om tekniken "Två Vapen" upp.

Jag tar mig nu friheten att ge ett exempel..
Stridskonsten Daaks Arm har teknikerna:
Avanc. Hugg, Ridteknik, Två Vapen & Utspel.

Antag då att man har två dolkar vilket är ett av Stridskonstens moment, är man då berättigad till två Avancerade Hugg, då man har tekniken Två Vapen, eller har man enbart _möjligheten_ att göra två anfall, men att Stridskonsten endast tillåter ett anfall?

(Nu kanske Två Vapen är avsedd i denna Stridskonst att användas av skölden för att ta emot en attack innan eller efter stridskonsten, men det jag är på jakt efter är alltså själva regeln om man kan använda en Teknik två gånger då man har två Vapen?)

Hjalle

Swashbuckler
Avancerat anfall och precisionsanfall kan kombineras i ett anfall.

Nej, man kan inte ha samma teknik flera gånger i samma stridskonst.

...och mer hinner jag inte tyvärr, för nu jävlar måste jag jobba inför lajvet med början imogon! :gremsmirk:

-Hjalle, gör det bråttom för sig.

Fortitude

Veteran
Man tackar och bockar för det, och önskar ett trevligt lajv på soliga ängar.

Tyvärr så kvarstår dock de två större problem vi har stött på:

1.
Huruvida man får använda automatiska tekniker utanför Strdskonster (konstant,hela tiden, jätte bra, helt enkelt)

och 2.
Hur det egentligen är ställt med antal attacker och tekniken "Två Vapen"..?

Tyvärr har jag inte lärt mig hur jag länkar till trådens topp, men förhoppningsvis har ni väl läst den innan :gremwink:

Jaggernaut

Hero
Huruvida man får använda automatiska tekniker utanför Strdskonster (konstant,hela tiden, jätte bra, helt enkelt)

Sådana tekniker som inte har att göra med anfall/handlingar och så (typ stålsättning, balans, fakirkonst, vaksamhet) är aktivirade hela tiden. Dvs du har alltid en extra kolumn Smärta, din balans är jättebra även utanför strid och du är vaksam än fast det inte finns några fientliga varelser i närheten.

Hur det egentligen är ställt med antal attacker och tekniken "Två Vapen"..?

Du kan göra två anfallshandlingar utan extra svårighet, dock så måste en vara i slutet av rundan. Dvs att först gör du en anfallshandling med ditt ena vapen med normal svårighet och i slutet av rundan gör du en anfallshandling med det andra vapnet med samma svårgihet.

Nu klipper jag in en fråga från ursprungsinlägget.

Men betyder det då att man kan skaffa sig en vanlig stridskonst med enbart Mästaranfall i, och sedan konstant använda den tekniken i vanlig strid och få en Ob2T6 bonus konstant..eller precisions anfall för den delen.

Ja men du måste använda dig något av de vapen som ingår som moment i stridskonsten och du måste slå mot din stridskonstfärdighet då du använder tekniker.

Tyvärr har jag inte lärt mig hur jag länkar till trådens topp, men förhoppningsvis har ni väl läst den innan

<pre> [inlägg=779146]</pre>

ursprungsinlägget<pre>[(inlägg]</pre>

Där siffrorna står för vilket inlägg som ska länkas till. Varje inlägg har ett nummer vilket står inom parantes efter inläggets rubrik.
Den blå texten står för vad du vill kalla länken.

Fortitude

Veteran
Vilken kanonkille :gremlaugh: *tar av sig hatten* då var det hela näst intill avklarat, för jag tror jag inte riktigt fick fram min fråga i och med Två Vapen frågan..

Jag har märkt att allting blir mycket lättare av exempel..så här kommer det ett:

Här har vi Ville Vässla, en spinkig inbrottstjuv från Camards bakgator, han har lyckats med den orimliga bragden att skaffa sig en stridskonst. Den går ut på att VIlle har två Dolkar som han kan anfalla med..Ville har dock ett problem med sin stridskonst:

Villes stridskonst ska gå ut på att han har två dolkar, och att han vill sticka med båda två under samma runda.

Tyvärr så tillåter inte reglerna att man har två likadana tekniker i samma stridskonst, vilket betyder att han inte får ha två stycken "Avanc.anf.Stick".

Hur löser man detta teknikmässigt?
om man har :
Moment: Dolk
Tekniker: Två Vapen, Avanc.Anf.Stick

Låter detta upplägg Ville göra två Avanc.Anf.Stick, då han har Två Vapen, så länge han använder två vapen som går under momentet..eller behöver han möjligvis ha två dolk-moment?
Eller är det slutligen två Avanc.Anf.Stick han behöver för att kunna sticka med båda knivarna? (vilket man inte får, då man bara får ha en av samma teknik?)

Har mitt krångliga problem kommer upp till ytan nu? eller krånglade jag bara ihop det ännu mer? :gremcrazy:

Jaggernaut

Hero
Villes stridskonst ska gå ut på att han har två dolkar, och att han vill sticka med båda två under samma runda.

Tyvärr så tillåter inte reglerna att man har två likadana tekniker i samma stridskonst, vilket betyder att han inte får ha två stycken "Avanc.anf.Stick".

Hur löser man detta teknikmässigt?
om man har :
Moment: Dolk
Tekniker: Två Vapen, Avanc.Anf.Stick

Låter detta upplägg Ville göra två Avanc.Anf.Stick, då han har Två Vapen, så länge han använder två vapen som går under momentet..eller behöver han möjligvis ha två dolk-moment?
Eller är det slutligen två Avanc.Anf.Stick han behöver för att kunna sticka med båda knivarna? (vilket man inte får, då man bara får ha en av samma teknik?)

Har mitt krångliga problem kommer upp till ytan nu? eller krånglade jag bara ihop det ännu mer?
Okej nu förstår jag vad du menar. Man får inte ha flera likadana tekniker i samma stridskonst men man får använda tekniken så många gånger man vill. Dvs att man kan välja att göra tre anfallsmanövrar på en runda och ha Avancerat Stick på alla tre, förutsatt att vapnet ingår i stridskonsten.

Fortitude

Veteran
Schysst, man tackar återigen..

gud.. och jag som tyckte att stridskonster var overpowered förut..det här kommer bli smärtsamt för mig som SL...auch..
anyways, bra att få klarhet iaf..ciao

Kanturi

Swordsman
Göra stridskonster (lite OT)

Är det möjligt att en R/p:s vapenmästare (ev. en lärare på någon akademi) kan "hitta på" en egen stridskonst? :gremconfused:

Hjalle

Swashbuckler
Re: Göra stridskonster (lite OT)

Japp. Kolla i Vapenmästaren, sidan... Nånting. Slutet på Stridskonstkapitlet (om du inte har Vapenmästaren så blir det svårt öht, så för att ha med stridskonster måste du nog inhandla den. Eller hitta Krigarens väg av någon avlagd kompis eller på en loppis).

-Hjalle, försovit sig.

Marcus J

Hero
Om overpowering med stridskonster (ot)

om dina spelare har stridskonster så kommer de vara bättre på att slås en gemene man. That's it.

De vanliga stridskonsterna lärs ut i armér, de är till för att vara snabba att lära in och hyfsat effektiva i strid (på slagfält), ovanliga stridskonster lärs ut på akademier, det är ovanligt att någon har gått på en sådan (dah) och därför är sanolikheten att låg att någon har det, unika stridkonster, nu snackar vi en grupp på fem som kan dem, ungefär.

Det jag försöker komma till är att stridskonster är bra men att jag tycker att man ska använda dem sparsamt och inte tillåta att alla springer om kring med dem.

/Marcus flummig

Transcendent

Veteran
"och jag som tyckte att stridskonster var overpowered förut..det här kommer bli smärtsamt för mig som SL...auch.."

Varför det.. det innebär ju inte att bara RPs har tillgång till dem, SLPs som är tränade krigare kan ju mycket väl också ha dem så det balanserar ju ut alltihopa. Strid blir en aning dödligare, men det skall väl strid mellan erferna krigare vara.